J
janita: Nu har vi fått svar från husleverantören som säger att det är rockwool på garageväggens utsida. Ska tydligen vara bättre än platon...? :o De har i alla fall inte snålat med mackadam vid husväggen.
4 svar · 3,9k läst
S
Svedalahem: Du skall ha granitkeramikklinkers. Vad jag vet är inte färgen begränsande. Vi köpte på Bauhaus för 99:-/kvm. Fogen blev en specialare så att inte olja och smuts sätter sig så lätt. Titta på bild på http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1126170629
1 svar · 2,0k läst
R
ronnberg: Glömde att jag hade tänkt att göra bänken uppfällbar med hjälpa av fällbara hyllplan från Clas O.
5 svar · 4,7k läst
D
dwedin: Jag fäster mina med stålband, det blir stadigt och bra, man drar dem runt takstolen samt hammarband och skruvar fast dem...
4 svar · 5,1k läst
R
Robert: Hej! Någon som vet vad Värsåsvillan tar för sina garage stomrest/nyckelfärdigt? Fristående 20-30 m2. Finns det bättre alternativ till att köpa från husbyggaren för att komma ner i kostnad? Tips på leverantörer? Med vänlig hälsning, Robert
0 svar · 1,8k läst
M
Mats: Man har satt plasten precis innanför reglarna i många år och det verkar fungera bra. Jag bygger själv enligt den metoden och det kommer att bli dubbla gipslager,plast,145mm stomme, 45 liggande, vindduk,läkt och skutligen panel. tomas_mandorf: Lite fukt dödar inget hus men ska du göra hål i badrummet så lägg i en klick våtrumssilikon innan du drar i skruven. På senare tid har man
23 svar · 21,8k läst
S
Skistar: hmm, försökte tänka lite till (skryt)... eftersom det är en carport utan isolering kanske detta inte spelar nån roll? (även fast jag har isolerat föråd förstås) Man kör väl den första spikläkten mot syllen så man inte får in gnagare etc? men i så fall få man ju inte heller ut/in så mycket luft? Fast man kanske kan sätta första raden 5cm upp och sedan nät?
13 svar · 6,1k läst
P@rtgallery
P@rtgallery: 30 cm till tomtgräns är ett litet mått, låter helt fel i mina öron. Hur skall du kunna underhålla detta ifall grannen nekar dig att beträda hans tomt?? eller är det hyrda / kommunala tomter?? Det kanske är någon slags eftergift för att ditt garage ligger nära tomtgräns. Eller finns det underhållnings servitut? Låter iofs fel att ditt bygge skall bli dyrare pga detta, men har ju
4 svar · 3,2k läst
Jesca_j
Jesca_j: Vi har inte garagegolvet nersänkt. Varför skulle det sannolikare bli en vattenskada i garaget än i ex. tvättstugan? ??? Ofta så finns det ju inte ens vatten i garage.
2 svar · 2,8k läst
T
Thor: Har oxå runt 7,40 i innermått och det e jag ganska nöjd med, som sagt 2bilar rymms kanon.
3 svar · 1,9k läst
G
goranr: Ska man ha vindskyddpapp på ett kallförråd. Bakom ytterväggar eller också under yttertaket (råspont) ?? MVH
0 svar · 1,1k läst
G
goranr: Byggde en friggebod i somras (som verkar slut nu???) Lade först ca 15 cm bärlager (0-45 om jag minns rätt, sedan 5 cm stenmjöl). Rek enligt grustaget. Verkar blivit bra. MVH
2 svar · 3,6k läst
D
dosinne: Hej, skall till helgen resa ett dubbelgarage på 50 m2 med dubbla portar av märket Overhead. Det är ett materialpaket från Hjältevadshus. Har någon erfarenhet av detta som kan ge lite tips som underlätttar vore jag tacksam / synpunkter, ideer, eller en kort beskrivning hur ni har gjort.
0 svar · 1,5k läst
J
Jocke: Hej, jag skulle behöva en konstruktionsritning över en carport som kan lämnas in för ansökan om bygglov. En enkel modell med förråd duger bra, liknande Älvsbyhus' "E25".
0 svar · 1,2k läst
S
Svedalahem: Sök på forumet - du hittar då en hel del trådar som redan gett råd i denna fråga!
1 svar · 2,6k läst
E
e93_jhj: Hej Atos, Jag läste din fråga lite slarvigt, såg inte att väggarna levererades i block, då går det fort. I min byggsats ingick hängrännor, betongpannor mm, men inte isolering och invändiga skivor (det gick dock att köpa för ett pris som jag idag inser var rätt bra). Kolla in www.arlandasnickeri.se Det finns även fler leverantörer, tex Mellby, Björkliden mfl. Lycka till! /Johan
1 svar · 3,2k läst
C
chili: Tack för svaren! I sammanhanget är det kanske inte så stora kostnader i alla fall. Men jösses vad det är saker att tänka på med hus....
3 svar · 2,6k läst
T
Tson: Jag betalade ca 13000kr för min med automatik 2st fjärr samt trådlöst kodlås. Porten är med speglar vill man inte ha det så var det 1000kr billigare
4 svar · 1,6k läst
chris47
chris47: Min platta på 40 kvadrat med kantelement och 20cm isolering kostade totalt 510 kr/kvm (ingen golvvärmeslang). Allt inköpt på Hornbach och iövrigt helt vitt. Jag gjorde allt utan betongläggning själv. Grävjobbet kostade dock en hel del svett vilket var otroligt dumsnålt. /CC
10 svar · 7,9k läst
D
definen: Hej ! Håller på att planera för ett dubbelgaragebygge, med måtten bredd 6m och längd 8m. Hade tänkt använda en limtränock på bredden (6m) samt 13graders sadeltak. Någon som vet hur man kan dimensionera ett sådant bygge ?? Tips på konstruktionsritning etc ?? Har varit inne på svenskt trä, men där finns inte måtten, ej heller all detaljer.... någon som har något tips ?? :)
0 svar · 5,2k läst
M
mgb62: Jag tackar för tipset. Till att börja med tänkte jag hyra en motordriven jordborr för att testa. Går det så går det.
2 svar · 2,9k läst
H
HenkeF: Hej! Är det någon som vet vad enkelgarage från trivselhus kostar resp. dubbelgarage? Har fått pris på dubbelgarage men skulle vilja veta prisskillnaden mellan enkel- och dubbelgarage!
0 svar · 3,1k läst
V
verra: Hej, undrar om en hemmapulare som jag klarar av att fortsätta med garaget efter att snickarna stomrest. Är det några moment som är svårare samt vad kan det mellan tummen och pekfingret gå på att stomresa ett garage på 4x11 m. Tack på förhand // Martin
0 svar · 1,9k läst
Micke_1
Micke_1: Hej Kolla här kanske? www.sorselestugan.se www.brannafritid.com http://www.mamut.com/coventgarden/ /Micke
4 svar · 5,6k läst
N
Noman: Gjöt en platta i mitt kallgarage för 15 år sedan direkt på det gamla "jordgolvet". Har hållt sig intakt och inte rört sig 1 mm. Nu skall jag riva och bygga nytt lite större och isolerat. Jag undrar om jag kan slippa demolera den gamla plattan och lägga på 10 cm ny betong över den gamla?
0 svar · 2,0k läst
M
Mats: I förra huset var den ca 2.30 gånger 1.60 Rymde torkskåp,tvättmaskin och ho längs ena sidan. Groventre på ena kortsidan och innerdörr på andra. Sista långsidan var bara vägg
4 svar · 3,5k läst
M
Mats: Bygger carport plus förråd på 4X8 meter för nuvarande. Har nog plöjt 300 timmar hittils inklusive markjobb matrialtransporter osv. Jag bygger istort sett ensam så det tar lite extra tid
1 svar · 2,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Hej, snubblade just över det här i dag: http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?mode=ShowArticle&articleid=1085 Kanske passar? //KoW
1 svar · 29,8k läst
Micke_1
Micke_1: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1124187037;start=0]Hantverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 3,3k läst
F
fjonsson: [citat] Ställe att fly till när familjen blir lite påträngande?
2 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.