Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Mats: Satt i samma sits och frågade här utan att få svar så jag la dit syllen. Senare sprang jag på snickaren som byggde huset och han sa att man kan skippa syllen. Han rekomenderade då syllpapp underst och ovanpå den 2-3 lager 3 mm skumplast, samma sort som man har under laminatgolv. Om detta är "rätt" enligt normer och guider osv har jag ingen aning om men jag kommer att bygga efter hans
thomasp: Tack för svar & tips, Chris. Jag har åtminstone sett takbalkar på 5,2 meter, och jag tror inte mitt djup behöver vara så mycket större än så. Jag är medveten om att lösningen med plattan och plintarna inte är exemplarisk. Men det här blir ett ekonomibygge - helt enkelt förvaring under tak, och plattan är en bonus. Gjuten 1958 har jag bara sett två sprickor i den. Pluspoäng
chili: Se där, den som söker skall finna ;D. Hittade det här på expertsidorna: FRÅGA (2003-09-18): Vi planerar att bygga ett garage, men hinner inte uppföra byggnaden innan vintern. Vi undrar därför om vi kan gjuta betongplattan i höst och låta den stå över vintern tills vi återupptar bygget till våren? Behövs särskild betongkvalitet eller andra åtgärder? SVAR: Du bör se till att
Ubbe: Har pratat med kommunen ang ev bygglov för utbyggnad av ladugården och samtidigt "konvertering" tilla garage. Räckte med en bygganmälan trots att byggytan blir det dubbla ;D Det finns fördelar med att inte ha grannarna precis inpå knuten ;)
que: Håller helt med sirbo, vi har ett 5m2 växthus och så mycket jobb är det inte, ett 10m2 är nog perfekt. Tycker också att glas är bättre, du kan gärna använda bubbelplast som extra isolering på våren tillsammans med elvärme. Automatiska fönsteröppnare är ett måste. Har i år också installerat automatisk bevattning
DanielByggare: Nej det är inget man bör göra, att lägga ut stora skok med finbetong i tunt lager. Även risk att det blir bom då, om det inte biter i underlaget. Men fylla igen större svackor med det går bra. Rent och damfritt, ingen betonghud kvar.
fia_mstd: [citat] Ibland behöver man hjälp med det enklaste! :D Som när jag skulle bygga om garaget för att jag inte kunde få in bilen för att antennen tog i. Det var ju kanske lättare att byta antennen... ;D
fia_mstd: Vi har också platt garagetak och jag lekte med tanken att lägga på ett sadeltak istället. Det visade sig att det inte var helt enkelt att göra detta, eftersom takstolarna mäste bytas. Rent teoretiskt borde det kanske gå att byta dem en i sänder, men jag blev rekommenderad att riva och bygga nytt istället, det skulle bli ungefär lika dyrt. Kolla med en lokal snickare vad de rekommenderar!
husbonden: Fick bygga om den här lekstugan. pga ruttet golv och bjälklager Stod på 2"x4" reglar på gräsmattan. Det höll ca 5 år. Nu är det nytt golv i plywood och uppreglat med tryckimp 2"x4" stående på trädgårdsplatta 50 mm samt ett ca 100 - 300 mm tjockt skickt av bärlagerkross. Tror inte att luftspalten är mkt mer än ca 40 - 50 mm [bild]
Quintus: Finns det någon som vet på ett ungefär vad det kan kosta att byta ut mitt läckande platta garagetak (4*8m) mot en inredningsbar övervåning fram till att takpapp och läkt finns på plats. Resten fixar jag själv. (Med tak över huvudet)
Majgårdarna: Vad tror ni om det här... 15cm under plattan 5cm på sidorna av plattan? En sak till.. Ska man sätta golvärme rör i armeringen när man ändå håller på?
Mats: Vädret är emot taket men som det heter: det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder så stångar jag på. Massonite och läkt är klart på halva taket. Dagens tips är att köpa lite extra virke och bygga sig en ställning istälelt för att klänga runt på stegar. Mycket bekvämare och det är trevligare att stå på ett par stadiga plankor när man lyfter upp saker än att
Gutte: En annan sak man ska tänka på om man ska bygga ett murat garage är att man slipper kostnad för isolering och att klä insidan av den reglade väggen. Detta kanske inte äter upp hela skillnaden i pris, men en del gör det ju. Dessutom får man ett mer underhållsfritt garage vilket JAG hela tiden strävar efter när jag bygger och renoverar.
Pedda_P: Låter betryggande, skall vi pressa in färdig carport i husbygget kan det bli kompromisser på andra ställen så vi vill helst skjuta fram det lite, och eftersom den (carporten/förrådet) skall stå fristående samt att husbyggaren vill ha ganska lite pengar för att gjuta plintar/platta samtidigt som grunden känns det som en smidig lösning :) Nån som har minibuss och kan ge en lämplig
Pake: g30 line, 2450X2125, U=1,27 + ultra portöppnare... kollade på skbv.. blev inte så mycket billigare om man skulle ha öppnare och "varmgarage" port... Portarna ligger och väntar på mig, ska hämta dom i veckan. Mvh/Pake
Svedalahem: Prova även http://www.hormann.se. Jag köpte själv höga portar på Castorama i Polen (beställningsvara) till ett bra pris jmft med i Sverige...
Snigeljakt: Hej, Som sagt - grundregeln är att ett garage krymper, så om möjligt bygg lite större än avsett. En annan sak som är viktig är att utseendet passar bra till omgivningen samt stämmer med huset. Vi har byggt ett garage på 75 kvm - 7,5 x 10 m. Platsen passar bra och stör inte grannar och designen sammnfaller med huset, samma taklutning t ex. I början kändes det gigantiskt men när vi
fia_mstd: [citat] Det röstar jag med för! :) Kan ju målas med schabloner så det blir lite roliga möster? Det finns också något som heter "wallies" som är små tapetbitar med figurer som egentligen ar avsedda att sättas på tapeter, sådana kanske du skulle kunna sätta upp på väggarna? Vill du väldigt gärna tapetsera i alla fall tror jag att jag skulle valt att tapetsera på spånskiva
Clas: www.brannafritid.com i UMEÅ 9.9 kvm förrådsbod 7600:- Har själv beställt en! ;D
mats99: Och jag fann.. Detta är ju helt klart ett steg i rätt riktning. Verkar inte vara alltför svårt att ändra till ett dubbel garage heller.. Tusen tack /mats
goranr: Tillverkarna vore kanske inte så intresserade av att gå ut med denna eventuella nyhet. Då är ju risken att många väntar med köp och maknaden hade tillfälligt dött.
Pake: Tänkte mig att lvp:n skulle vara billigare i drift än elelement... kanske är ute och cyklar, novis som man är.. men en lvp värmer väl den luft som redan är inne i byggnaden och inte tillluften?? :P
Mats: Oavsett garage eller carport så ska du bygga ett förråd. För garage brukar man kunna tillämpa regeln att de rymmer en bil mindre än vad man bygger det för. Bygger du alltså ett tvåbils så får du in en bil. Övrigt utrymme går åt till gräsklippare cycklar möbler osv.... Fördelen med garage är att man kan ha det uppvärmt vintertid. Mycket trevligare att mecka med en varm och torr
Mats: Håller som bäst på att bygga förråd plus carport på 48m2 och har också gjort den trevliga upptäckten att det går att prata priser med Beijers. Fick ner mina virkespriser till eller tom under byggmax priser. Sen är virket av en helt annan kvalitet också.
samba: Tusen tack för alla tips :) Niclas: jag tar gärna emot lite bilder på snygga garage. Mvh samba
galento: Hej,vi är också intresserade av att köpa garageport,hade tänkt oss s.k vipp-port men takskjutporten Upp och Ner kanske inte är så illa,ett krav är att porten är välisolerad sen är det väl bra om priset känns bra.Automatik klarar vi oss utan. PS.Snygg hoj Danzig,verkar som vi har samma hobby ;)
Strixx: Tusen tack för hjälpen... Jag har gjort mig en bra ritning med hjälp av de två länkarna som jag lätt kan bygga ett garage efter... ;D