M
Mats: Jag rekommenderar alternativ 2 och att du använder en vindduk typ paroc 8448 eller dylikt. Det var vad "min" byggare rådde mig till när jag byggde förrådet och det blev bra
12 svar · 9,1k läst
B
Beppo: Någon som har pejling på vad prefab betongelement kan kosta? Vore ju skitsmidigt att dom kommer med 4 väggar på lastbilen och bara lyfter dom på plats. Underhållsfritt utvändigt och spolsäkert på insidan. Någon?
2 svar · 3,6k läst
K
Kandice: Tack för tipset! 51.000:- i grundutförande är dock lite över smärttröskeln... Vore kanske sin sak om det var med grund, transport och ställt på plats (samt el indraget). Tja, 50.000 är nog MAX, inklusive allt! Men ateljen ser fin ut! Ingen som säljer en begagnad eller ett demoex? ;)
1 svar · 4,8k läst
M
MattaP: Hejsan! Tänkte bygga ett nytt garage med en carport på sidan. Nån som har några bra tips eller ritningar? Tackar Mats
0 svar · 4,0k läst
K
KC: Hej! Bygger en ateljé ovanpå tidigare snickarbod. Har hört att takskägget bör vara ca 20 cm utanför väggen. I mitt fall så går det en trappa upp till ateljén utefter den ena väggen. kan jag strunta i takskägg på den sidan. Vad kan hända förutom att väggen blir blöt när det regnar? Jag avser att sätta en hängränna under alla förutsättningar. Tacksam för råd! Kenneth :-/
0 svar · 2,7k läst
M
Mats: Autocad som kostar rejält med pengar men som är ett proffsverktyg eller sketchup som su kan ladda ned gratis från google
6 svar · 5,5k läst
chris47
chris47: Cellplast är absolut bäst. Det kan läggas direkt på backen eftersom det inte absorberar fukt. Du behöver ingen bärighet så köp det billigaste (byggmax kvalité 80). /CC
1 svar · 5,0k läst
K
ktm250: Ni får ursäkta, men jag ser inget problem egentligen. Murar man med Leca 29-block, har träbjälklag (takstolarna), armerar med BiStål 56 i vartannat skift. Återfyll med lecakulor, 1 meter ut från väggen och sen med sten och grus så kan väggen vara 7,3 meter lång utan kontrofor. (återfyllnadshöjd 2.3meter)
4 svar · 8,5k läst
F
funkis_-48: Hej Mange! Snygg hemsida du har. Vi skall inom kort gjuta platta för en carport, kanske blir det garage så småningom. Egentligen har jag inte varit inne på avlopp tidigare men det blir ju besvärligt att fixa efteråt... Jag ser att du gjort golvbrunn - har du vattenlås i den? Skall det vara varmgarage eller kallt? Hur har du löst avloppet utanför anslutning till kommunalt eller typ
4 svar · 8,0k läst
Gustavson
Gustavson: [citat] Fin idé, MEN!!! en nybyggnationskarta behöver man sällan vi tillbyggnad, garage, (olika i olika kommuner), min nybyggnadskarta kostade mig 4680:- (i Jönköping). För det mesta räcker det med en förenklad nybyggnadskarta (780:- i Jönköping) eller en enkel situationsplan... Det är trista pengar att betala för att man inte kollade i förväg, tror inte man har öppet köp på
8 svar · 5,7k läst
pipewelder
pipewelder: [citat] Skruvar ut? Näe, jag slår bara in den och ev efterdrar vid behov.
11 svar · 19,3k läst
·
Gustavson
Gustavson: Tjenare! sitter och ritar (i cad och inte med kulspets) på min careport/garage, och kom fram till denna idén!. observera att jag har inte gjort några beräkningar på laster, men jag skall ha falsat plåttak så det blir nog relativt lätt. Jag har alltså någon form av ryggåstak i garaget, luftigt och fint, priset ska inte heller skillja något märkvärdigt! jag återkommer med
1 svar · 14,6k läst
·
chris47
chris47: Sätt in ett öppningsbart fönster istället. Om det funkar stilmässigt vill säga. /CC
5 svar · 9,0k läst
H
Husagaren: En byggsats kan du säkert beställa utan ytterpanel hos dom flesta leverantörer och lösa detta själv på egen hand i efterhand. På detta sätt kan du också få exakt samma liggande panel som på huset. (Vet att Mellbygarage erbjuder byggsatser utan ytterpanel)
2 svar · 3,0k läst
M
mbn: Grattis :) Jag har kollat lite på Coops "lådor" och undrar vad din "heter", är det "Pid" 4.4m2? Får man in en cykel "rakt in på längden"... hur "lång" är en vuxencykel igentligen ::) Antar att jag får gå upp till "Timmer" på 7.6m2 för att kunna ha både redskap och cyklar... cyklar på ena sidan, bara under vinterhalvåret i och för sig... Är det mycket kvistar i virket och hur
2 svar · 2,0k läst
B
brma: OM det stämmer vad stadsarkitekten sa till mig: fönster ska vara brandklassade, dörrarna behövde inte vara det. Detta om avståndet understeg 3 meter. Det stämmer inte! http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20filer/Boverkets%20byggregler/bbr12/Avsnitt_5_Brandskydd.pdf Enligt BBR skall det vara minst 8 meter mellan småhus och 4 meter mellan småhus och garage, understiger man
6 svar · 3,0k läst
H
Haagbard: Coupévärmare och tidur ;)
1 svar · 3,2k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: Nja, hur mitt garage skall se ut vet jag. Vad jag är ute efter är hur en snubbe som jag med tummen mitt i handen skall göra för att bygga garaget. Typ hur stort hål skall man regla upp för ett fönster, hur långt in på plattan man skall lägga den underliggande regeln, öppningen för garageporten osv osv
3 svar · 5,6k läst
M
Mats: Då klarnar det. Sitter ju med stor tomt och ingen detaljplan alls så jag undrade just varför bygger inte människan klart på en gång
13 svar · 12,5k läst
M
Mats: se om du kan få tag i en vikdörr annars. De tar ju mindre plats. I värsta fall ett drapperi
5 svar · 5,9k läst
·
chris47
chris47: Gjut plintar istället och lämna gräsmattan orörd i övrigt. Mycket lättare att ta bort sen när ni tröttnat på lekstugan om 5 år. /CC
1 svar · 1,2k läst
chris47
chris47: Tack Zingo och Mustang. Precis vad jag ville veta. Jag förstår att det måste bli rätt komplicerat när man sen lägger till ventilation och andra faktorer såsom placering av värmekälla, typ av värmekälla och annat. Värmens rörelse i luften har en viss betydelse också förståss. När den trycker på i ett tak så påverkar detta U värdet negativt, så det är inte bara materialvalet
3 svar · 6,9k läst
ylven
ylven: Har inget foto på vår vedbod, som är en orginal 18- eller tidigt 19-hundratal. Men den är ca 4*6 meter, två dörrar på ena långsidan (två vedfack), och taknocken assymmetriskt lagd närmare väggen på ingångssidan. Så ser de flesta gamla vedbodar ut i grannskapet (Västerviks kommun). Snygg? Ja, i sin ändamålsenlighet och orginalstil så gillar jag den verkligen! Frän gavelsidan ser
1 svar · 4,0k läst
M
Mats: Jag säger som jag brukar. Ta några pinnar och märk upp den planerade infarten. Sätt sen snöre mellan stolparna och provkör sedan den "nya infarten"
4 svar · 3,2k läst
·
ornet
ornet: vot- du gör bara plattan tjockare på utsatta ställen med stora belastningar. Hos mig blir vid lyften isoleringen bara 100mm istället fär 200mm, så att betongplattan som normalt är 100mm blir 200mm där. Tänkte bara att de flesta lyftar jag sett kräver mer än vad du tänkt 3,8m. Om du kan så är det isåfall bättre att ta till 4m
3 svar · 1,9k läst
F
Funkishus_-36: Om du skall bygga till ett befintligt förråd så måste du ha bygglov. En friggebod skall vara fristående. Jag gjorde denna tabbe när jag byggde vedbod som förlängning av garaget och fick söka bygglov i efterhand. /Funkis
5 svar · 7,6k läst
S
skogstomten: Verkar lite konstigt med en MAXefekt på 12W/m2 som "belysning" i ett garage. I min värld är ett garage en arbetsplats och då behövs rejält med lyse. Gärna lysrör och från flera håll så man ser det som man jobbar med om man skruvar eller tex slipar eller målar. Eller hur resonerar ni andra? Själv satte jag in 7 st dubbellysrörsarmaturer i mitt 33 kvm garage. Alltså ca 15W/m2 sen är
7 svar · 2,8k läst
·
Z
zingo: Det finns inget i byggbranschen som man inte kan göra själv. Vad som krävs är bra verktyg, tid och tålamod. Ni kommer att göra fel och ni kommer att få göra om. Räkna med att det tar minst dubbelt så lång tid för er att göra jobbet själva men att om ni gör rätt också i regel får ett mer noggrant jobb utfört och dessutom vet ni ju exakt hur det är gjort när det är klart (om
1 svar · 2,4k läst
saturnus
saturnus: Förmodar att det är kommunen som k-märkt huset/byggnaden, då anser jag att de bör kunna hjälpa till med utformningen av carporten. Normalt så gjuter man plintar till carport, och det borde funka i Ditt fall med.
0 svar · 1,5k läst
S
Seinfeld: Upp&Ner är helt okej. Skall du ha värme i garaget? Annars är det onödigt med en Upp&Ner som har 40 mm isolering. Satsa i så fall hellre på en halvisolerad Hörman-port med 20 mm isolering. Dessutom är Hörman den bästa porten på marknaden och lättare att montera själv. Skall du ha fjärrstyrd port så spelar det inte så stor roll vilken du väljer. Om du skall öppna den
1 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.