U
Ubbe: Behövs ingen oljeavskiljare där jag bor :)
5 svar · 4,7k läst
M
Mats: Kör samma gamla klassiker i repris. 38X125 lagt som golvplank med en cm glipa emellan.
2 svar · 2,7k läst
C
Ceril: Lundqvist Trävaru AB http://www.lundqvisttravaru.se/ tar ca 11.700 för en vit takskjutport 50 mm isol, med motor o fjärrstyrning. Jag vet inte om man får köpa porten utan att även köpa garage. /Helena
5 svar · 15,9k läst
C
Calle_P: Hepp, ingen som vet något? Jag ringde en färghandel som sa att det vore bäst att tvätta av väggarna med målartvätt innan målning om dom var skitiga. Så det har jag gjort och sedan skölt av med vatten. Dom viste inte hur länge man är tvungen att vänta innan man kan börja spackla och måla. Någon som vet det? Och vad ska jag använda för spackel? Såg att vi hade typ husfix. funkar
1 svar · 3,6k läst
L
lokan: Då kanske man vågar sig på det själv ändå då... Men hur får man till en bra lutning mot golvbrunn och ut mot garageporten då om man flytspacklar?
5 svar · 3,8k läst
U
uffen: Hej skulle behöva tips på och ritningar på hundkoja till två större hundar. Vad ska jag tänka på? Uffen
0 svar · 2,1k läst
U
Ubbe: Jag bygger 8,4x10,2 När man öppnar dörrarna helt på båda sidor blir bilen nära 4m bred och en vanlig bil är knappa 5m lång. Ska man ha en arbetsbänk framför är 6m för kort, jag vill nog påstå att även 7m är i kortaste laget om man vill ha plats för en bänk framför samt möjlighet att både gå runt bilen och lägga sig på horan och åka in under motorn utan att det blir
10 svar · 6,8k läst
J
jan_af_lisoe: http://www.tolsta-fritid.se/index.html Vet ej om de är bra, men lusthusen ser fina ut på bilderna.
0 svar · 4,1k läst
Faidros
Faidros: Kolla under "Utvändigt" -> "Garage": http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/
1 svar · 2,5k läst
Bidda
Bidda: Jeg ville ikke lagt boden rett på, bra å ha litt avatand da også leca suger og holder på fuktigheten. Bygg oppå med litt impregnerad virke slik at du også kan høydejustere i framtida. nøyaktighet innom 10 mm bør di prøve å få til.
1 svar · 2,4k läst
A
almby: [citat] Ja, man vill ju försöka lösa det här med en diskussion. Sedan tror jag att grannsämja mer grundar sig i en respekt för varandras gränser än ett fibblande med definitioner hit och dit.
4 svar · 8,2k läst
chris47
chris47: Det finns några riktigt bra websidor som beskriver hela förloppet. http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf Det kan vara lämpligt att välja värmegrund även om man bara ska ha frostfritt. Man kanske vill bygga vidare senare med varmgarage eller gillestuga, studio etc... /CC
1 svar · 2,7k läst
·
J
juggler: Jag ska lägga ett nytt tak med nya takstolar och allt på ett gammalt lecamurat kallgarage. Idag består yttertaket endast av plåttak spikat på läkt = Mycket varmt när solen ligger på under sommaren. Vindsgolvet består av 10-15cm löst spån liggandes på spånskiva (innertaket). Det nya taket ska även det ha yttertak av plåt men vindsutrymmet ska få ett fast golv. Hur jag ska
0 svar · 1,7k läst
A
adam32: Hej .jag håller på att bygga ett garage och försöker att få allt i den stil jag har på huset ,med smal notläkt samma gavelbrädor och vindskivor . Jag ska ha ett halvmånefönster precis som på huset . Jag grundmålade allt och målade ett lager täckfärg innan jag spikade upp panelen .Jag sågar snedkant under så att vattnet rinner av bättre .Som jag ser det finns det inga fördelar
4 svar · 6,7k läst
S
Stensholm: Måste och måste. Kolla med ditt försäkringsbolag, det är väl dom som ställer kraven. Gips har man ju för brandrisk............
1 svar · 2,1k läst
S
Stensholm: Låter som ett bra pris. man kan nog räkna med 1000-1500:-
5 svar · 2,1k läst
N
Nallis: [citat] den e nästan i kanten så det blir ioförsig inte lång slang över golvet. 50 cm från där man hade satt fönster isf. ska se om ja kan lyfta luckan o titta ner. flytta kan jag ej göra tyvärr då det e ett radhus detta.
7 svar · 5,9k läst
B
Benny_Steen: Jag har ett älvsbyhus ekonomidel (garage) modell F20 som jag bygger ut och skall beställa 5st nya takstolar. Jag har inte måtten på nuvarande takstolarna, någon här kanske känner till dom ? Nuvarande garagets är 2 bil, med yttre mått 6,37x6,37 m.
0 svar · 4,2k läst
W
Weine: Carporten.se säljer en carport med bågformat tak. En 2-bils utan förråd, mått ca 5 x 5 meter, kostar ca 50.000:-. Efter att ha rivit en carport plus förråd har jag massa byggmaterial över, så det enda jag behöver är de bågformade limträbalkarna och takplasten, och jag vill inte betala 50.000:- bara för det. Har någon ett tips var man kan finna bågformade takstolar med spännvidd
0 svar · 2,5k läst
K
kajakmannen: Har skissat lite på ett garage som vi skulle vilja bygga. Är inte klar med de slutliga måtten men det skall se ut som i bilden. Fasade skall vara putsad :) Vad tror ni? Har någon sett liknande garage på marknaden? MVH / ANders
0 svar · 1,4k läst
·
G
gsa10132: Byggaren, Massor värdefull input, bugar och bockar för den. Slutsatsen jag drar är att det visst kan fungera med längsgående balkar om virket är av rätt kvalisort och mängden av rätt antal? Om jag sätter fem längsgående balkar á 7 meter av limbalk-typen som Bidd@ föreslog och fördelar dem jämnt hela vägen så borde det fungera om vinkeln i nock är 120 grader? Är det korrekt
8 svar · 6,0k läst
·
C
Ceril: Hej, Jag och min make är på väg att bygga ett ouppvärmt enkelgarage i storlek 4,5x6,1 i Göteborg. Om någon har tips på en bra och billig firma som kan göra plattan så skulle jag uppskatta det varmt. Med vänlig hälsning, Helena
0 svar · 922 läst
M
Mats: Jag har 4 meters invändig bredd i min carport och det är då bara för bi utan hyllor osv. längd 6 meter. Återigen bara för bil. Så jag skulle säga runt 5-5.5 med hyllor och min 7 meter långt
1 svar · 5,7k läst
·
D
dejmon: 2 komponentsfärg, sedan lack och flingor ovanpå det, blir mkt snyggt!!! Snåla inte med antalet lackningar bara! ..//N
4 svar · 3,5k läst
D
dejmon: Nej det behöver du inte, känner en som har ställt en 10 kvm friggebod på grusbädd med 4 lecastenar, ett i vardera hörn. ..//N
1 svar · 2,6k läst
M
Mats: I mitt fall var det av ventilationsskäl jag inte la tätare. Betalade då 6 kr metern för virket inklusive hemkörning så jag tog till när jag måttade, har fortfrande virke kvar trots att jag la en spång på förrådsvinden av resterna
7 svar · 6,5k läst
H
Homey: Halloj, Tänker bygga en gäststuga med storlek kring ~16 m^2. Har letat en hel del efter färdiga byggsatser, men kan inte riktigt bestämma mig. Är det någon som har byggt en sådan och är nöjd med resultatet? Mvh/Homey
0 svar · 3,8k läst
N
neiden: Är det bara jag som blandar ihop begreppen? Spikläkt är väl det som ska sitta utanför vinpapp/gips/asfa och innanför panel och bilda en luftspalt.. och där brukar man väl ha 34x70 (helst med fasad överkand) Mitt fritidshus jag har precis byggt har ytterväggarna innifrån och ut Stående 95x45 (isolerat) liggande 45x45 (isolerat) utegips 9mm spikregel 34x70 (spikas in i liggande 45x45)
5 svar · 11,8k läst
M
Mats: CC 60 på väggarna och cc120 på takstolarna. Lika bra att bygga riktigt på en gång.
1 svar · 4,2k läst
·
M
martin1g: Funderar på att gjuta en platta till carport och sätta stolphållare på ena sidan och på andra sidan en regelvägg. Funderar på dimensionering och eventuell isolering... Om man gör själva platten där bilen står 10cm och kanterna 30-40 cm - räcker det? Och måste det isoleras under grunden? Det är ju en öppen carport så det känns lite onödigt...
0 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.