12 514 läst ·
13 svar
13k läst
13 svar
Vad är en carport?
...avseende bygglov.
Får det finnas väggar, och i så fall hur många?
Får det finnas väggar, och i så fall hur många?
Carport eller garage - i bygglovsansökan så vet jag inte om det är någon skillnad. Man måste söka bygglov för både carport och garage. Så om du vill ha en två eller tre väggar på din carport är nog upp till dig. (4 väggar = garage) 
Beror nog på var man bygger i så fall... Här ingår inte carport i byggytan, dvs. kan byggas utöver mina maximala 150.
OK, men ni behöver väl bygglov på den ändå, eller slipper ni det i er kommun (vilken?)
Bygglov behövs även här (Umeå), men byggytan i bygglovsansökan ändras drastiskt när man passerar gränsen mellan carport o garage.
Så om jag förstår dig rätt så räknas carportens yta inte in i byggytan, men garagets yta gör det. Då förstår jag din fråga.
Du vill ha definitionen på en carport.
Den enda definitionen som jag hittar är följande
"Med carport avses biluppställningsplats under tak där minst en vägg saknas."
Detta hittade jag i "Hur du deklarerar småhus..."
Annars kan du säkert fråga kommunen om detta.
Den enda definitionen som jag hittar är följande
"Med carport avses biluppställningsplats under tak där minst en vägg saknas."
Detta hittade jag i "Hur du deklarerar småhus..."
Annars kan du säkert fråga kommunen om detta.
Tackar för det!
Har försökt ringa bygglovshandläggarna hela dagen, men verkar vara upptagna med något viktigare...
Har försökt ringa bygglovshandläggarna hela dagen, men verkar vara upptagna med något viktigare...
Intressant... Har fortfarande inte lyckats nå de beslutande.
Ang. "vind in - vind ut" så tänker jag: Fartstrut!
Föreställ dej en gammal gubbe på moped. Inte sällan har de en strut framför ansiktet för att skydda mot vinden. Ingen vind kommer ut -> ingen vind kommer heller in
Hur det sedan fungerar på en carport vet jag inte eftersom jag fortfarande bor i hyresrätt.
Ang. "vind in - vind ut" så tänker jag: Fartstrut!
Föreställ dej en gammal gubbe på moped. Inte sällan har de en strut framför ansiktet för att skydda mot vinden. Ingen vind kommer ut -> ingen vind kommer heller in
Hur det sedan fungerar på en carport vet jag inte eftersom jag fortfarande bor i hyresrätt.
Är du säker på att skärmtaket får vara fristående? I vår kommun gäller de regler som Boverket har att man får bygga skärmtak max 12 kvm i ANSLUTNING till hus och att det får vara max 1,8 m högt plank på sidorna.
Har nu talat med en trevlig dam som uppdatreat mej på vad som gäller här... "Bedöms från fall till fall..." Bygglov krävs dock, men ingen strikt begränsning i yta. Behöver inte (ska helst inte) sitta ihop med huvudbyggnad. Glömde fråga om väggarna 
Ang. vind in - vind ut, så tänker du: fartstrut
När jag tänker fartstrut så tänker jag på när jag och en kompis i fart skulle prova våra nyinköpta fartstrutar.........han rökte, och jag rökte inte = hans strut blev full i rök
......jag menar, en carport i motvind, tre täta väggar och en bil på tomgång
När jag tänker fartstrut så tänker jag på när jag och en kompis i fart skulle prova våra nyinköpta fartstrutar.........han rökte, och jag rökte inte = hans strut blev full i rök
......jag menar, en carport i motvind, tre täta väggar och en bil på tomgång
En liten "fuling" jag har sett, är att bygga carport med gjuten platta och öppning för bilen att komma in som är som en garageport.
Ena väggen som inte skall finnas är "dekorerad" med en snyggt uppskruvad garageport. ;D
Du får lån för carport och i lånet ingår en garageport, som sedan med nytt bygglov används till garaget, som färdigställs med att bara klä in den väggen där porten förut var uppskruvad och sätta dit porten.
Ena väggen som inte skall finnas är "dekorerad" med en snyggt uppskruvad garageport. ;D
Du får lån för carport och i lånet ingår en garageport, som sedan med nytt bygglov används till garaget, som färdigställs med att bara klä in den väggen där porten förut var uppskruvad och sätta dit porten.
Inger.P.
Det är inte alltid man får bygglov för garage när man bygger nytt, (byggytan överskrids) men det kan gå bra efter något år, då det blir en ändring på befintligt hus och inte alltid lika hårt med kravet på maximal byggyta då, om andra befinliga hus i området har lika stor byggyta.
Då har man fixat nästan allt material med hjälp av lånet för huset och kan smidigt fullfölja sina garageplaner.
Det är inte alltid man får bygglov för garage när man bygger nytt, (byggytan överskrids) men det kan gå bra efter något år, då det blir en ändring på befintligt hus och inte alltid lika hårt med kravet på maximal byggyta då, om andra befinliga hus i området har lika stor byggyta.
Då har man fixat nästan allt material med hjälp av lånet för huset och kan smidigt fullfölja sina garageplaner.
Klicka här för att svara