Ska bygga en friggebod i sommar och har tänkt något i stil med knappt 5 x drygt 2 meter, att ställas i ett hörn av trädgården.

Tanken är att förrådet ska ha ett par dörrar på långsidan, och separerande innerväggar. Isolering för att hålla temp över 0 grader vintertid (ev med hjälp av element i någon del). Användningsområdet ska vara

1. för snöslunga sommartid, gräsklippare på vintern
2. utemöbler vintertid (bord och 6 ihopfällbara stolar)
3. cyklar vintertid (4 st)
4. trädgårdsredskap året runt

Vad gäller cyklar och möbler är det alltså så att när de väl ställs in ska de inte röras på hela vintersäsongen - stuvning är alltså ok.

Vi har tänkt oss pulpettak, och en vägghöjd i bakvägg som är knappa 2 meter. I framkant högt nog för att lutningen på taket ska bli ok.

Tips på ritningar, och synpunkter är mycket välkommet. Likaså om ni tycker vi har glömt något användningsområde för ett trädgårdsförråd.

/alacs

Fundera ordentligt på takutformningen. Går att göra ett litet loft så fick du just en mycket bra plats för sässongsvaror som sommarmöblerna och skidor, spadar och dylikt.

Det räcker bra med 40 cm höjd på "loftet". Det är bara en möjlighet till ett långt förvaringsutrymme som många inte tänker på

Smart ang skidor - hade inte tänkt på det. Barnen är ännu små och har inte skidor, och själv har jag inte åkt på 15 år. Men det ska vi klart ha i åtanke!

/alacs

Pappas ide igentligen.

Han byggde friggeboden så. Den var iofs inte varmbonad men han gjorde en "grop" mellan två av takstolarna och la golv mellan de andra och vips så hadde vi två låga men långa utrymmen

Verkar bra!

När vi ritat lite på en bod har jag kommit fram till att vi nog lägger loftet längs bakre långsidan med öppet mot framsidan av boden. Då får vi ca 4 sammanhängande meter för skidor, pulkor, "extrabrädor", etc.

Någon mer med tips?

/alacs

Fundera noga på var du sätter fönstren och hur högt lågt.

Nästa bra knep är en hylla runt om ca 35-40 cm under taktet. Den tar ingen större plats men gissa om du får mycket hyllmeter på det viset

Hej!

Hade nog inte tänkt mig några fönster alls, faktiskt. Är det dumt? Framsidan kommer ju att ha ett par dörrar, baksidan är mot grannens häck, och kvar blir gavlarna. Vill eg inte "äta upp" väggyta med fönster.

Hyllar runt taket verkar också en bra idé. Ska ventilera lite med en arkitektkompis. Inte för att friggebodar är han specialitet, men i alla fall.

/alacs

Inga fönster? Sällsynt klokt! Tycker åtminstone jag...

Beror på vad ni ska ha den till, ska den vara ett rent förråd, mja ok då duger det med elljus.

Ska ni göra nått överhuvudtaget där så dit med ett fönster eller två

I synnerhet på komplementbyggnader sitter fönstren oftast utan eftertanke och av ren slentrian.

Ska man använda utrymmet som verkstad räcker det ändå knappast med dagsljus. Då blir fönstren snarast kontraproduktiva med bländande sol och reflexer. Dessutom ökar fönstren risken för inbrott och skadegörelse. Uthusen ligger oftast ett stycke ifrån boningshusen. Därmed är det en bagatell att ta sig in fönstervägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.