dwedin skrev:
Varför skulle det se helt fel ut om man bygger med 45*95 regelverk, man ser ju ändå inte reglarna när garaget är klart!?

Enda anledningen att man bygger med större dimensioner än så torde väl vara att man vill isolera sitt garage extra mycket.
Det gäller ju även estetik. Personligen är jag emot "ekonomi"byggnader. Men det är jag det.

Badger - med "stenhus" garage

Kan du utveckla hur 45*95 reglar skulle förändra den estetiska aspekten på ett garage...

enligt ritning från ex. www.skogsindustrierna.se så används 45*95 stående reglar med 60cc.

Kan någon motivera varför man skall lägga mer pengar för att montera ex. 45*120 reglar förutom om man vill ha tjockare isolering.
Dessutom förlorar man yta invändigt om man änvänder större dimensioner...

Det viktiga är ju dock att man använder kortlingar, hammarband, liggande reglar osv samt ev. utegips för att få stabilitet i konstruktionen...

Syftade inte på din ladugårdsbeskrivning med 45x95 regelverkstomme.

Skulle aldrig falla mig in att bygga en ekonomibyggnad till mitt stenhus. Därför blev det ett rikigt garage byggt i sten.

Enligt er budgetfilosofi verkar det funka då även med plåtskjulskonstruktioner ifall du bara gå på isolering.

Det är personligt tyckande och smak vad man vill ha. Men det där du beskriver får du övertyga någon annan med.

Din stenkonstruktion är säkert både tekniskt korrekt och vacker att titta på, men alla måste ju få ha en personlig åsikt och vad är ett forum om man bara hela tiden kontrar med "bitska" svar hela tiden?

Jag kan dock fortfarande inte för allt i världen fatta hur 45*95 reglar skulle kunna påverka den estetiska bilden av ett garage...
Däremot kan jag förstå att den påverkas om man väljer stående eller liggande panel, Z-panel eller lockpanel osv osv...

Smaken är som baken, huvudsaken att man själv är nöjd med det man bygger eller beställer!

Själv har jag byggt ett fristående 49kvm garage i trä, lösvirke...

Visst får alla ha sin egen smak och inställning men min erfarenhet (och dom flesta andra konstruktörer/designers) är att man inte ska stirra sig blind på siffror och hållfasthet mm utan även ta stor hänsyn till det estetiska.
Vad jag menade var inte regelverket i väggen utan synliga delar som tex pelare i en carport för även om tex 70x70 pelare skulle hålla enl byggnormen så skulle det se löjligt klent ut för betraktaren, därför kan det i detta fallet vara lämpligt att välja tex en H-konstruktion med 45x145+45x70+45x145 för att ge en mer gedigen känsla.
Samma sak som när man sätter in dekorbalk i frigolit i vardagsrummet, knappast någon förbättring hållfasthetsmässigt men skapar ett estetiskt tilltalande utseende (för vissa)

Då förstår jag hur du menar...
Jag håller med om att synliga detaljer har stor estetiskt betydelse och där kanske man inte vill snåla bara för att det är den mest praktiska lösningen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.