Jo, infästningen av "pelarna" bör ju bara ganska viktig i det här fallet. Helst skulle jag vilja slippa att gjuta en bottenplatta för carporten för att hålla nere totalpriset. Uppställningsplatsen för bilarna är byggd som en hylla på kanten till en sluttning bredvid en ganska brant nedfart till huset. Själva hyllan är byggd av gigantiska 2-4 tons stenblock och innanför dessa packad asfaltsriv i lager så marken där bilarna står är "ganska" hårt.

Har funderat på att gräva och sedan sätta en ankare med armeringsjärn, sätta grovt rör, återfylla, gjuta själva plinten. Sedan ska jag passa på att asfaltera hela ytan eftersom vägen intill ska asfalteras och det då brukar vara billigt att göra närliggande yta.

Ett annat alternativ som jag sett på ett par ställen och funderat på är att sätta stödelement vid kanterna på "hyllan" som ett slags staket/halvvägg och sedan fästa de bärnade pelarna i dessa stödelement.

Ett stort tack till alla som tar sig tid och hjälper till! :)

????

Vad föreslår du för "markanslutning" för pelarna ?? :-/

Var tvungen att ta upp tråden igen då jag hittade ett par fina bilder från USA på carportar:

• carport_USA.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här kan man ju göra med om vill!

• carport_USAII.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.