Ja nu kommer okunniga jag igen. Det är såhär att vi har element i garaget så det är värme där. ett radhus så allt sitter ihop, framför garaget var förråd innan men dem som bodde innan har gjort rum där. Vi hade gärna velat förstora det rummet och tänkte att man kan ta en bit av garaget, alltså flytta den väggen dem satt upp.
Om där är värme i garaget betyder det att golvet är isolerat? Att man kan bo på det bara man lägger ett golv ovanpå?
Jag vet ej om dem som gjorde förrådet till rum gjorde nåt med golvet.

Det kan väl inte vara så dyrt el komplicerat att ta ner vägen och sätta upp en ny längre in i garaget? Nåt man ska tänka på?

Kolla upp om väggen du skall riva är bärande till att börja med.
Är den det kanske det går att bära av med den nya väggen innan man river den gammla.

johan124 skrev:
Kolla upp om väggen du skall riva är bärande till att börja med.
Är den det kanske det går att bära av med den nya väggen innan man river den gammla.
Jo det förstår jag med och vad som behövs isf(har rivit en bärande i köket)
Men det jag undrar är om golvet är isolerat om där är värme el om man måste göra nåt åt det, el om det bara är att lägga golv isf

Det är omöjligt att svara på om det är isolerat eller ej, du får nog helt enkelt försöka kolla hur det är konstruerat.

Jag tror dessutom att det du skall göra är bygglovspliktigt...

Swetrot skrev:
Det är omöjligt att svara på om det är isolerat eller ej, du får nog helt enkelt försöka kolla hur det är konstruerat.

Jag tror dessutom att det du skall göra är bygglovspliktigt...
ok Min bror är snickare så han kan nog men han är bortrest för tillfället därför jag undrade om man kunde säga det på rak arm.
Man måste få föreningens godkännande ja, eftersom det är en bostadsrätt. Samma som vi fick göra när vi rev den bärande väggen i köket för att öppna mellan kök och allrum. Men så är det med allt, även när vi satte högt staket.

Bygglov var ordet, det är inte samma sak som föreningen godkännande utan ett tillstånd från kommunen. Om garaget fortfarande ska vara garage så finns det särskilda krav på brandskydd. Om huset har några årtionden på nacken så är nog inte dagens krav uppfyllda, jag kan tänka mig att byggnadsnämnden har synpunkter på garaget som helhet om du börjar flytta väggar. (Fast nu spekulerar jag bara.)

Mikael_L
När är husen byggda? Det kan nämligen ge en hint om möjligheten att det är isolerat under.

Jag tror inte att det var så vanligt att isolera under garagegolv förrän tidigast 80-talet (tror jag rätt då?).

Sen behöver det inte vara isolerat under golvet för att göra om det till bostadsutrymmet, fram till 80-talet var det nog vanligare med isolering ovanpå betongplattan, dvs golvet var uppreglat. Så kan du göra även nu. Denna konstruktion har dock vissa svagheter (uppstigande fukt från marken med mögel som följd) så den har i princip helt och hållet ersatts av isolering under plattan istället.
Om marken där huset står på är mycket bra och/eller väldränerad fungerar den gamla konstruktionen ofta rätt bra.

Sen finns det andra sätt, för att lösa det med platta + isolering + golv, även om man har problem med markfukt, nivellgolv t.ex.. Men det får du ta ställning till sen, då du dels kollat med BRF + bygglovsgrejen + hur det egentligen ser ut under din platta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.