Maken och jag håller på att göra en snickarverkstad i garaget. En del av garaget (en-bils) ska därför isoleras (utan fuktspärr). Vårt dilemma är nu i vilken ordning vi ska isolera garagetaket.

Maken vill sätta upp takgipsskivorna, sedan rensa undan all skit som ligger på takreglarna, sedan lägga isolering och sist lägga råspont som vi kan lägga tillbaka all skit på och på så sätt få ett litet oisolerat vindsutrymme med kryphöjd.

För mig verkar det vara bakvänt att göra så. Ska man göra tvärtom? Och om man gör tvärtom hur får man då isoleringen att ligga kvar innan man sätter upp takgipsskivorna?

Gör vilket som, sätter ni isoleringen först så använd ståltråd som håller isoleringen uppe, ståltråden skjuts fast med klammerpistolen.

/Kent

Mikael_L
AnnaKanin skrev:
Maken vill sätta upp takgipsskivorna, sedan rensa undan all skit som ligger på takreglarna,
Menar du allt som har med yttertaket när du skriver "all skit" ?
Alltså plåt/tegel + bärläkt + papp + råspont ...

Nä, allt sådant som vi sparar för att det kan komma till användning någon dag, tex gamla dörrar,brädor, barnens pulkor osv.

Det är inget fel med att sätta gipsen först. Gör så, det är enkelt att isolera sen

Mikael_L
Ja precis, kommer man åt att isolera ovanifrån är det ju lite enklare.
Men rensa undan all skit som ligger där är nog ändå lämpligt att börja med ;)
Sen glespanel, ev med papp ovan sen gips och sen sätter man i isoleringen ovanifrån. Förvisso hänger nog isoleringen bra i glesen med, så man kan nog ta gipsskivorna sist av allt om man önskar det.

Jag trodde först, av någon outgrundlig anledning, att det var isolering vid yttertaket det gällde... (dvs varmt vindsutrymme).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.