Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
magic_gbg: jag hade samma problem som du där jag bodde förut vattnet ran mot ena väggen och ner til ena hörnet. jag bilade upp ett hål och la en golvbrunn en liten bit från hönet flytspaklade fall från hörnet och väggen sedan gjorde jag som man gör i ett badrum div fuktspärr på väggen och skarvremsa mellan golv och vägg. målade vitt ned till golvet blev kanonbra. :)
peter_02: Ok... ja de var ju ett bra tips. kanske bättre de än min tanke med 10cm isolering och 20cm betong just där lyften ska stå...rädd att vintern går åt att regla å små snickra i ladugår´n ... ;)
falkeye: totala ytan på alla friggebodar tillsammans får inte överstiga 15m2
m_guld: Har tagit ca 3 år och jag skulle inte börja om för 10 miljoner om ja inte kommit så här långt nu. Så här såg det ut i våras
haddirajan: [citat] Men nu är det ju ingen tvätthall som jag sökt bygglov för heller, utan ett vanligt garage med tappvatten. De räknar nog inte heller med att jag kommer att använda det som tvätthall och spola ner en massa avfettning och dylikt i avloppet. Då är det ändå så att det som skall ner i avloppet till största delen är saltresten på vintern och ingenting på sommaren, i normalfallet.
JockeGbg: Vet inte hur man tar bort sin tråd?
andersmc: Man kan använda plintar, och man kan även gjuta en platta. Detta är två av de olika möjligheter till grundläggning som finns. Båda har sina för och nackdelar, vilket man kan studera i litteraturen. Om man nu bestämmer sig för att gjuta en platta, så är ETT sätt att regla väggarna att göra som du är inne på; fästa syllen i plattan och sedan resa upp reglar från den, väga av dem
andersmc: Jag gick till min lokale plåtslagare och han vek till ett 2,70 långt överbleck. Till en mycket ringa kostnad, dessutom.
Minna: nej det ser ut som om det blir en trä stome och plåt tak och plåt väggar.
Rebeckaf: Det här är en fråga som jag gärna också skulle vilja ha svar på! Jag skulle vilja bygga ett garage som ska vara minst 10 grader hela tiden. Vill ha puts på utsidan och funderar på luft luft värmepump. Vad ska jag välja för material i väggen. Skulle helst vilja ha något enkelt som man bara limmar och inte behöver regla el eller isolera. /Rebecka
JanMattias: Jag plockade ut konstruktionsritningarna på kommunens byggnämndskontor. Garaget är byggt precis som makervall säger, stående på en ram av tryckimpregnerat virke direkt i marken. I framkant där man kör med bilen var det stadgat med ett betongelement. Nu är det här huset inte längre aktuellt av andra skäl men jag misstänker att det hade varit svårt att göra någonting bra av garaget
jon_h: Rome, jag tror att du vinner på att starta en ny tråd om din nya fråga under rätt rubrik och i rätt delforum. Du får nog fler svar då. :) Edit: Såg nu att du redan gjort det..
importensketsig: Kolla normal storlek på port och se till att ha typ minst en halvmeter användbar yta utanför porten på varje sida., annars går inte väggarna nyttja för hyllor och dylikt. Har själv köpt ett färdigt 6m brett dubbelgarage och tycker det är synd att portarna går nästan ända ut till sidoväggarna. Ingen dörr borde nånsin under några omständigheter tillåtas hamna närmare än 60cm
Mikael_L: Förövrigt, om Caboden stugor kan nämnas att dom blir ganska klent isolerade. Jag skulle inte anse dom lämpliga till gästhus om det är tänkt att ha det fullt uppvärmt året om. Det är säkert helt OK om det endast är grundvärme på för att någon helg då och då dras på till 20-22° . Dom går antagligen att tilläggsisolera, men då kan det vara ide att söka lite efter andra
tjo1: Gjöt min första platta just med ALBA kantelement. Tog emot dem direkt från kranbil ned på betongplattorna(du kan ställa dem på lite olika saker betongsträng går bra även det.) "Självstabila", du behöver inte staga. Inte så himla ömtåliga och genom sin tyngd blir det mer förlåtande. Rationellt med upp till 6m-längder (i alla fall rakt i 6 meter...) Bra förankring för armeringen
m3_mannen: Hej Nä spottar i ett garge inte för min del. Men jag monterade upp spottar under taket på carporten endast 3 st blev det.. Satte även upp ett skymningsrelä som jag även kan ställa tiden om jag inte vill att det ska lysa hela natten.
Spiderman: Jag gissar att tanken var precis den i det här fallet... Men att något sedan kom ivägen och byggplanerna strandade... Jag tipsade min bror om att köpa just den här tomten - och garaget... Risken är dock att det blir ett dyrt bygge p.g.a. allt berg...
Per_Kylsten: Hej, jag sprang i helgen på en produkt som heter pelleplattan - en 1 m2 stor plastram med fack i som bildade mönster som såg ut som ett smidesarbete. Plattan kan sättas samman till större sjok. Produkten kan man använda till att anlägga t.ex. en bit av gräsmattan som extra parkeringsplats. Jag skulle kunna tänka mig att ha den på garageuppfarten - fylld med singel. Det var i det skicket
bikerzx: 64kvm garage + 20kvm carport. -Isolerad platta med golvärme. Gjort själv inkl grävning, dränering, avlopp och kulvert. -Isolerad 120 mm + 45 mm i vägg. Tak 240 mm. -Lockpanel -4 treglasfönster, 1 dörr, en taksjkjutport från hörnman -Massvis med lysrör och el uttag + larm -2 strykningar färg + grundning utv - osb skivor + gips invändigt Har gjort allt själv tillsammans med sambo och
CarlSthlm: Hej! För 18 månader sedan köpte jag två stycken fjärrkontrollerade öppnare på K-Rauta av märket Alpha Tools. De kostade 700 SEK per styck och tog två timmar att montera. De används varje dag och har funkat sedan dess. Det finns säkert en del nackdelar men de gör jobbet.
AnnaKanin: Enligt vår kommun räknas en lekstuga som lekredskap och inte som byggnad så kolla med din kommun.
Granis: Hej! Jag skulle behöva hjälp med ett problem som håller mig vaken om nätterna...... Jag har en sluttningstomt där jag ska bygga ett garage. Där garaget skall stå sluttar det ungefär 2 meter på en sträcka på kanske 4-5. Min första tanke var att mura upp och göra ett suterränggarage, men då detta handlar 250.000+ så kändes det sådär. Är det någon som har ett förslag hur man
Mats: Kan även tipsa om golvspånskiva som underlag under plåten istället för spontat virke.
Per72: Röret till vattenutkastaren måste ju innifrån och ut på ett eller annat sätt, genom väggen är väl det enklaste sättet..eller? Så det klart..en rör stump i väggen blir det ju
kire: Saturnus: hur har det gått med carports-bygget? Är nyfiken på icopal ...
styrman1: går inte 10kvm byggyta och drar du ut väggarna på det sättet så räknas byggytan där det är bredast. finns inga genvägar där...
Jav: Såhär står det på din kommuns hemsida: Hur mycket kommer bygglovet kosta? Dina avgifter för bygglovet regleras i Bygglovtaxan, som antagits av kommunfullmäktige. Om ärendet inte är planenligt och grannar måste höras, huset/området är klassat som q-märkt (kulturhistoriskt intressant) etcetera innebär det en högre kostnad. Avgifter för marklov och rivningslov finns också i taxan. I