Mikael_L skrev:
Min tanke var nog att man först gör i ordning vinkeljärnet med påsvetsade pinnar (pinnarna är alltså bara till för att det hela ska fästa bra i betongen). SEN bilar man och borrar lite så allt passar bra i det läge som järnet ska ha. Slutligen gjuts det fast.
Men som sagt, jag vet inte om det är så "man gör" eller om det finns andra nackdelar, det hela var mest lite brainstorming.
Den risk jag ser med detta är att det blir för lite ny betong för att det ska fästa ordentligt. Tråkigt om hela nya kakan inkl järnet lossnar :(

Jesca_j skrev:
I ett garage som vi hade i motorklubben så var det slagportar som gick mot ett vinkeljärn som var bultat i golvet och det var inga problem varken att ta sig över järnet eller bultskallarna.
Rent estetiskt så är det kanske inte den snyggaste lösningen men det funkar.......bara de lägsta racerbilarna riskerade att fastna på vinkeljärnet men detta avhjälptes lätt med en planka att köra på för dessa bilar.

Vilken typ av kantbalk har du? Är det kantelement med frigolitisolering?
Jepp kantelement med frigolitisolering.
En M6 eller M8 bultskalle stör nog som sagt inte mycket mer än estetiskt, framförallt om det bara är bilar som ska rulla över. Är dock tveksam till att ha något som sticker upp, inbillar mig att det kan bli problem när något ska släpas in/ut ur garaget, som t.ex. en skoter.

Spoon195 skrev:
det borde gå att bila/hacka lite försiktigt så att du kan få dit järnet.
men det kanske är smidigare och mer kontrollerat att finpolera med vinkelslipen med en stenskivan.

/Spoon
Tror mer på finpoleringsvarianten och sedan någon sorts fogmassa för att utjämna ev ojämnheter.

mats_o skrev:
Slog ihop trådarna

Dubbelposta INTE under flera ämnen
/Mats
Moderator
Lyckades inte ta bort den andra tråden när jag insett att den vara postad i en del där det inte kom några svar den första veckan.
Tack för att du hjälpe mig ;)
Kan man ta bort en egen tråd där ingen svarat ännu ?

bikerzx skrev:
* Bila eller slipa så att järnet fälls ner lite i plattan.
* Borra hål för expanderbult ner i plattan.
* Borra även hål för bultarna i järnet.
* Försänk hålen i järnet så att det blir mer plats för svetsfog.
* Slå sedan i bultarna.
* Dra fast järnet i plattan med hjälp av muttrarna (Så att expander funktionen på bultarna börjar verka och järnet ligger ann mot plattan.)
* Kapa sedan en bult åt gången jäms med järnet. Svetsa sedan fast den kapade bultändan i järnet med hög värme så att svetsen flyter ut ordentligt.
* Gör likadant på alla bultar.
* Slipa svets fogarna lite om det har blivit allt för stora högar.
* Måla.

Har inte provat detta. Men det borde fungera. På detta vis får du inga synliga bultskallar. Bara svetsen kommer att synas lite. Men är man duktig på att svetsa så kommer är det inget som störa ögat.
Tycker den varianten borde funka. Förutsätter att järnet är tillräckligt tjockt men det är ju en enkel sak att lösa.

bikerzx skrev:
Detta kan bli svårt att göra ifall plattan är gjord isolerade med L-block. Då finns det knappt någon betong att borra i eftersom det är frigolit längst ut i kanten.

Bara ett förslag... // Mattias

Ps. Du har väl inte golvvärmeslang i plattan???? Dumt att borra överhuvudtaget då...
Har både L-block och golvvärmeslang :eek:
L-block problemet borde kunna lösas genom att fästa bultarna horisontelt. Dessutom borde det funka att borra snett eftersom bultarna ändå ska svetsas.

Golvvärmeslangen är inte heller något bekymmer - den ligger inte i kantbalken på det aktuella stället, så jag har 40 cm att borra innan det börjar bli kritiskt. Vet inte om jag kände på mig att det skulle bli borrning och bilning när jag la ner slangen :rolleyes:

Tyvärr så kan man nog inte ta bort ett helt ämne själv utan skicka ett pm till en moderator så fixar vi det :)

En dum fråga kanske, men...
Måste du verkligen ha ett tröskeljärn?

SaabAero skrev:
Den risk jag ser med detta är att det blir för lite ny betong för att det ska fästa ordentligt. Tråkigt om hela nya kakan inkl järnet lossnar :(

Jepp kantelement med frigolitisolering.
En M6 eller M8 bultskalle stör nog som sagt inte mycket mer än estetiskt, framförallt om det bara är bilar som ska rulla över. Är dock tveksam till att ha något som sticker upp, inbillar mig att det kan bli problem när något ska släpas in/ut ur garaget, som t.ex. en skoter.

Tror mer på finpoleringsvarianten och sedan någon sorts fogmassa för att utjämna ev ojämnheter.

Lyckades inte ta bort den andra tråden när jag insett att den vara postad i en del där det inte kom några svar den första veckan.
Tack för att du hjälpe mig ;)
Kan man ta bort en egen tråd där ingen svarat ännu ?

Tycker den varianten borde funka. Förutsätter att järnet är tillräckligt tjockt men det är ju en enkel sak att lösa.

Har både L-block och golvvärmeslang :eek:
L-block problemet borde kunna lösas genom att fästa bultarna horisontelt. Dessutom borde det funka att borra snett eftersom bultarna ändå ska svetsas.

Golvvärmeslangen är inte heller något bekymmer - den ligger inte i kantbalken på det aktuella stället, så jag har 40 cm att borra innan det börjar bli kritiskt. Vet inte om jag kände på mig att det skulle bli borrning och bilning när jag la ner slangen :rolleyes:
Ja då är det väl bara att köra igång då.... :-)
Lycka till !!

Hampe skrev:
Jepp, det är slagportar som ska monteras och tröskeln behövs som "dörrstopp" inåt.

Frågan är säkert dum - jag har själv ställt den en gång när jag insåg att jag saknar tröskeln :D

bikerzx skrev:
Ja då är det väl bara att köra igång då.... :-)
Lycka till !!
Ja det är väl det. Hade hoppats att någon mer gjort samma tabbe och kan gjort denna tabbe :rolleyes:

Kemankare?

Man borrar ett hål, släpper ner en ampull med vätska, trycker ner en bult. Ampullen spricker och vätskan rinner ut och härdar fast.

Samma princip fäster man flaggstänger i berg mer.

Skulle det fungera?

Jag glömde också bort tröskeljärnen så jag tänker montera aluminiumdurkplåt som jag har fått hjälp att bocka till.
Ytan som ligger mot golvet är lika bred som väggen och delen som sticker ner mot marken är ca 10cm. Har tänkt att dra fast den med expander eller franskingar och lägga någon slags byggfog under mot golvet, på utsidan garaget tänker jag göra en liten betongramp för att inte få en så skarp kant in i garaget.

Hampe skrev:

Om man ska køra en snøskoter in och ut ur garaget bør man ha det-mina førældra har tydliga minnen permanent inpræntade i sulan til deras garage sen jag bodde hemma...

Sen skulle han ha slagportar och fæsten før portarna i kantjærnet, men det ær en annan sak.

Det är nog inte enbart bra med kantjärn för slagportarnas skull. Har man kantbalk med frigolit så slits det enormt fort ner i kanten av att köra in och ut bilen.

Skulle det enbart vara för att du ska ha slagport skulle jag råda dig att köpa en takskjutport istället ;)

I det läge du är nu skulle jag ringa en duktig betongarbetare som gkort något liknande tidigare, du är knappast först eller sist med att ha glömt kantjärn i garaget.

Lycka till!

Vi använder Molly-slagnit när man ska fästa hyllor mm i golvet.
Finns 2 storlekar : 5*22, borr-diam. 5 mm, (godstjocklek max 6 mm)
6,5*38 borrdiam. 6.5 mm, (godstjocklek max 19 mm).
Borra hål , tryck ner niten , banka ner stiftet i mitten , KLART!

Emhart Teknik AB Örebro , 019-205800 (står det på kartongen)

Nu är kantjärnet monterat - det blev ganska bra trots allt.

Valde metoden att "fälla in" ett kraftig järn i plattan.
Vinkeljärnet i fråga är ett 100x75x8. Med ett såpass stort järn blev det möjligt att montera expander tillräckligt långt från kanterna för att riskera sprickor. Tjockleken är en fördel om det ska försänkas och svetsas.

Måttade in var ytterkanten på järnet skulle sitta och sågade bort betongen längst ut på plattan, det blev ungefär halva fasningen på kantelementen som blev bortkapat. Rev samtidigt även bort frigoliten. För att kunna bulta fast järnet i framkant mot en stum yta blev det till att gjuta igen det lilla hålrum i betongen som kantisoleringen lämnade efter sig. Använde reparationsbetong och någon fästprimer för det ändamålet.

För att fälla in järnet på ovansidan plattan sågades ett horisontellt snitt så djupt som sågen klarade (ca 55mm) och även ett vertikalt snitt för att få en jämn kant. Den lilla bit som inte blev genomsågad gick lätt att bryta bort med kofot. Valde att fälla in järnet så att det ligger några mm under plattan och det fick bli en tunn (5-10mm) fog under järnet som limmades med PL400

Tanken var att kunna slå i slagexpander uppifrån och skruva med försänkta skruvar men det kommer inte att funka pga det blir förnära kanten. Troligen kommer expandern att hamna precis i skarven mellan gammal betong och reparationsbetongen :( Har inte riktigt bestämt fortsättningen ännu men det lutar åt att försöka borra snett in i plattan och montera vanlig expanderbult som svetsas och slipas.

Sågningen gick bättre än väntat. Lyckades montera en diamantklinga på cirkelsågen och det funkade jättebra. För första gången tyckte jag att den stora klumpiga och starka ETC-sågen (Ö&B) var bra :o För att få fast och centrera klingan (avsedd för vinkelslip) offrades en mutter från en vinkelslip som borrades (räckte med att gnaga bort några tiondelar från gängorna) till rätt axediameter för att passa cirkelsågen. Demonterade även klyvkniv och klingskydd :p

Mikael_L
Diamantklinga i cirkeln ... hihi ... det låter nästan farligt ...
Men det funkade bra, kanske ett tips att ha i bakhuvet för framtiden. :o

Du har nog rätt i att du måste snett in med infästningen, du kommer annars ligga nära cellplastskiktet med.
Jag tippar att du inte heller får använda alltför korta expanderbult, men var försiktig med djupet ifall du har golvvärme!

Kul att du berättar hur det går. Många trådar slutar tråkigt nog med att man aldrig får veta hur det gick sedan.

Golvvärmen har jag koll på :)
Ligger ingen slang i kantbalken :cool:

Diamantklinga i cirkelsågen är helt odramatiskt jämfört med att ha klingan på vinkelslipen ;)
Visst får man tänka sig för lite när både klingskydd och klyvkniv är bortplockade, men jobbar man lugnt och metodiskt är det inga problem. En vinkelslip är ju farligare..
En svårighet med cirkelsåg på betong är att den går tungt på underlaget och det blir ju inte lättare av att den måste tryckas ner hela tiden.

Diamantklingan är f.ö inhandlad på Ö&B och håller klart över förväntan. Har nu klarat sågningen för dom båda kantjärnen (3 + 2,5m), ett antal trädgårdsplattor och några meter granit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.