T
TobbeP: Ja, jag montearde upp själva portarna idag för att slippa oönskat besök då jag fåker på jobb ett par veckor. Visserligen finns det nästan inget att stjäla förutom lite hyvlat virke och en massa sopor/spill inne i garaget f.n men ändå. Vad gäller beskrivningarna var dom värre än mitt första intryck-det var inte ens till portarna jag köpt. Det kvittade ju iofs då det inte gick att
11 svar · 11,8k läst
G
Granis: Hej! Är på gång att till våren börja med att bygga ett soutteränghus. Naturligtvis vill jag ha någon form av garage, men hur gör jag? Tomten kräver souterräng, problemet är att gatunivån är på övre plan och det finns ingen möjlighet att kunna ha infarten på souterrängplanet. Så hur tusan konstuerar man ett sådant garage? Mura/gjuta souterrängplanet och sedan gjuta ett
0 svar · 4,2k läst
T
TobbeP: Jag skulle också valt spåntat trägolv- det kostar ju nästan ingenting i sammanhanget utifrån hur lite yta det är frågan om,det ser i mina ögon mer rustikt ut än laminat, och passar (fortfarande i mina ögon) bättre i en friggebod än laminat.
33 svar · 17,8k läst
·
B
bjorwen: Har inte fått detta bekräftat, men en fd arbetskamrat köpte hus( kommer inte ihåg vilken husfirma) han fick en fantasioffert på ett garage, Han frågade en av dom som var där och satte upp huset varöfr deras garage var nästan dubbelt så dyrt som en "vanlig" firma. Han fick till svar att vi vill inte bygga garage, då tar vi DYRA priser, då slipper vi 8 gånger av 10
11 svar · 20,5k läst
M
Mats: vindduk av någon sort sort plus hålband eller snedsträvor för stabiliteten säger jag. Det är en viss känsla att med häftpistolen och kniven som enda verktyg vindtäta en hel vägg på under en timme
1 svar · 3,0k läst
J
jopen: Hittade denna på en sida - ganska basic dock. Ordning och reda i förrådet ~ Uterum / Altan ~ Gör det själv ~ Vi i Villa
2 svar · 5,6k läst
J
johall2: Någon som vet nåt om takskjutportarna från amerikanska Martin Door eller finska Turner Door? /johan
0 svar · 5,1k läst
G
gullegrizen: Hej! I ett oisolerat garage drar nog Myresjöhus ingen el för uppvärmning, däremot dras ju ledningar till belysning (strömbrytare på väggar och armaturer i taket) och eventuell till motor för garageporten. Dessa kommer ju i vägen när man sedan ska isolera och sätta upp gipsskivor. Jag skulle nog prata med elektrikern och höra vad som är bäst. Kanske blir det smidigast att välja bort
2 svar · 5,0k läst
A
Adelianea: När man bygger garage får det oftast byggas 1 m från tomtgränsen, men vad gäller om man vill ha en övervåning på garaget? Är det någon som vet någon firma som bygger det?
0 svar · 4,0k läst
A
andersmc: Jovisst. Se bara till att du får tag på rostfri eller åtminstone galvad klammer. Inte såna man har till kontoret, alltså.
3 svar · 6,7k läst
C
CuLa: [citat] Hej! Se mitt inlägg under rubriken:GARAGEKOSTNAD MVH CuLa
3 svar · 4,0k läst
A
andersmc: Takstolarna kan bli ett snäpp grövre om du har tungt tak i stället för lätt. De kan därigenom bli något dyrare, Det går säkert att lösa med öppna sidor. Du kan ju sätta dit små diagonalstävor längst upp på stolparna om det verkar rickigt.
1 svar · 5,1k läst
S
SH: Vi har ungefär samma bredd på vårt garage och satte in en 5,3m bred port av märket Raynor (USA). Tillräckligt bred för att kunna köra in och ut 2 bilar utan att trängas alltför mycket. Vi är mycket nöjda med den. Det ingick 3 fjärrkontroller, varav en av portkod-typ.
10 svar · 16,0k läst
·
L
Leffe: [citat] Man måste ha strävor på diagonalen för att motverka förskjutningar, altenativt skivbeklädnad.
7 svar · 8,1k läst
S
sveing: Hej! Häromdagen hittade vi ett rejält myrbo i sidan på vårt uterum vid altandörren. Det visade sig också att det genom en rutten bräda (från numera åtgärdat takläckage ovanför uterummet) hade orsakat ytterliggare ett vattenläckage och bildat röta i fönsterram, och troligtvis bärande balk/ram till uterummet. (Se bild) Vilket tillvägagångssätt ska vi avända oss av när vi ska
0 svar · 8,1k läst
·
F
imported_Byggaren: [citat] Inte egentligen, om det inte framgår något annat av planbestämmelserna för området. Enskild VA-anläggning (som din) är tillståndspliktig men inte bygglovpliktig. Du kan alltså 'lagligen' ändra din VA-installation utan att fråga kommunen om lov. ___________________ Byggaren
1 svar · 6,0k läst
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Det går bra att bygga en med pulpettak istället. Jag skickade in en fråga till Skogsindustrierna enligt nedan baserat på den ritning/broschyr som fanns tidigare: [citat]
8 svar · 79,3k läst
·
P
ppalm: Hej Portar vikportar industriportar takskjutportar från Prido AB, Professional Industrial Doors. har nya dom har även haft en lista med utförsäljnings ex (felbeställda osv) men den hittar jag inte nu så du får no ringa.
1 svar · 5,7k läst
saturnus
saturnus: väggbeklädnaden är mosaik köpt hos beijers, REA -pris 200:-/m2. ovanför är det grov väv från Byggmax. Jovisst är det tänk att både Camaron och Harleyn skall få plats här, men måla klinkersen! Visst kunde det blivit häftigare, men det är alltid en pengafråga, när man går runt och kollar vad som finns för kul. [bild]
4 svar · 6,9k läst
K
kerran: köpte min port i järfälla,alldoor heter dom..min var standardmått,men kolla på ALLDOOR PORTAR
2 svar · 4,0k läst
L
Lmob: [citat] det som dunstar av golvet fastnar på en kall bil, du har ingen luftström som blåser runt. en carport är bättre att ha en bil i pga att det cirkulerar mer runt bilen då. men du har rätt att det torkar upp på golvet fortare.men var fastnar fukten. jag vill oxå ha golvvärme, gott att ligga/ sitta på om man mekar mm. men det finns ju papp isåfall om bilen kan hålla längre
7 svar · 27,5k läst
R
rikard454: Hej! Vårt (snart färdigbyggda) hus har ett isolerat/varmt dubbelgarage (vattenburen golvvärme) med två stycken Crawfordportar. Tydligen kan man bestämma om man vill ha ventilationsöppningarna nedtill i "kappan" på portarna i öppet eller stängt läge när portarna monteras. Så vitt jag förstår är våra i stängt läge, och det finns ingen väggventil där än men vi funderar på att
0 svar · 2,2k läst
mångstekta
mångstekta: jaa jag skulle iaf isolera det, man vet aldrig om man vill ha lite värma där! gips måste du ha på väggarna annars får du inte ha bilen där genligt lag (finsk, ålänsk)
1 svar · 3,0k läst
vojma
vojma: Hört talas om Bingo-Lotto??? Nä jag har ingen XC90 utan en 1990 års VW transporter Pickup - same, same - but different. Andemeningen var att klargöra fördelen med ett separat garage för cyklarna. /V
5 svar · 2,5k läst
Spiderman
Spiderman: [citat] DET kan jag tänka mig... Då blir det till att inhandla ett stycke kraftig magnet då :D
16 svar · 22,4k läst
M
Mats: Japp man kan tex slå vanlig 120X22 längs regelns undersida så att den sticker ut ca 4 cm på varje sida. På det lägger man trossbotenskiva och ovanpå det isoleringen
4 svar · 18,1k läst
·
J
jessica: Tja, om du är sugen på att skotta den så kan du ta den så lång du vill ;-) Själva så tröttnade vi som hade 42m och krympte den till 6-8 m tror jag och det räcker för oss som inte vill ha en massa döutrymme att städa/skotta m.m
9 svar · 8,3k läst
Spiderman
Spiderman: Det viktigaste är nog att tunnorna hamnar i skugga... Med dagens sopsortering kläcks det annars en massa ÄCKLIGA fluglarver i tunnorna. Vissa bygger små staket, andra små hus... Att kombinera sop- och cykelhus är ju en BRa idé. Allrahelst när man kan trycka upp det mot tomtgränsen i och med att man "kompisbygger". Vi har ställt våra tunnor på garagets norrsida. Man kan ju även
2 svar · 3,7k läst
·
A
AnteB: Skulle vilja säga att det beror rätt mycket på markens beskaffenhet om det går bra eller inte. Har själv gjutit en platta till vedhus, med väldigt litet armering, 10cm tjock och 5x6m förra sommaren. Jag lade bara "byggplast" under och plattan har klarat sig bra. Det ska dock nämnas att plattan ligger på mark bestående av grov sand utan inslag av finare material. Men ett garage vill du
2 svar · 2,6k läst
G
gluecifer: Det finns på de flesta bygghandlar, K-Rauta, Silvan etc. Kostar nog från 4000kr och uppåt skulle jag tippa. Sök annars på Blocket på begagnade och måla om och fixa själv din egen stil. Googlar du på lekstuga och ritning hittar du alltså ritningar och materiallista (Beijer Bygg har info om det också) Skogsindustrierna - Byggbeskrivningar
1 svar · 9,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.