Hej!
Har idag ett enkelt enbilsgarage med platt tjärat tak från 1972(byggår) och jag funderar på att sätta takstolar och göra garaget dubbelt med en carport i framkant och ett vedbod i bakkant,ingen platta utan bara typ singel som "golv".
Problemet är att jag har precis där slutet(åt sidan sett inte på längden) på dubbelgaraget kommer att sluta så är det en häck som skiljer mig och min granne åt,en hög häckjävel iochförsig ca 3 meter men enligt en snickare så får man inte bygga närmare än 4 meter från tomtgränsen och den gränsen går mitt i häcken!

Vore tacksam för lite tips!

Kjelleo

4.5 meter är det annars som gäller. Men nu får Du läge att testa grannsämjan, för får du grannen att skriva på för dina byggplaner, så tror jag inte du får några andra problem. Såvida områdes/detaljplanen säger annat om garagets storlek/höjd m m . Bättre att du tar ett snack med kommunens byggavdelning om dina planer. Dom kommer att förklara för dig vad som gäller för området. Men vill du ha definitivt besked, så kan ett sådant endast lämnas, efter att byggansökan inkommit.

4 meter gäller när vi pratar huvudbyggnad. Garage friggebodar och annat smått kan placeras närmare med grannes medgivande och om reglementet inte säger annat. Ring din kommun och kolla vad planen säger. Förhandsbesked kan ibland lämnas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.