10 727 läst ·
56 svar
11k läst
56 svar
Cheetah1's garagebygge
Köldbryggor är väl i normalfallet bekymmersamma.bjernler skrev:
Men i det här fallet (även i vårt garage) så sitter det ett skift med vanlig LECA.sten längst ner på väggen, och detta skift ger helt klart väggens största transmissionsförlust. Så att klaga på kortlingarna är att sila mygg och svälja kameler.
Tips till administratörerna: gör en citatknapp i "Senaste inläggen i detta ämne" när man skriver ett nytt svar, så att man kan citera flera i samma inlägg. Bara för det så tänker jag göra ett inlägg för varje svar nu, för jag orkar inte krångla.
Har lagt typ 12 varv nu, och det är helt okej att gå på, sviktar lite lite lite om man går precis mitt mellan.
Har tillochmed 22mm så det är nog lugnt.Mikael_L skrev:
Jag är iofs inte höjdrädd, men det är inte utan att man tänker efter när man står på en bräda 3 meter upp och liksom kan tänka sig hur ont det skulle göra om man dråsar ner exempelvis i betongplattan.Gabbe1 skrev:Då skulle du vart med runt midsommar när jag la taket på mitt garage med övervåning.
Då var takfoten på 5-6m över marken, inte trevligt för en höjdrädd stackare som mig
Angående sponten så måste den nog bli ordentligt blöt innan den sväller så kraftigt att den slår sig.
Min fick lite regn på sig några ggr och det var ingen fara med det.
Låter bra det, då klarar det sig nog. Hoppas bli klar med sponten och börja lägga pappen på onsdag.
Mitt lecavarv varierade lite i höjd, annars hade jag gjort så också. Dessutom har jag inte tillräckligt många starka vänner för att lyfta en dylik vägg..bjernler skrev:ser bra ut det där. Ang kortlingarna gjorde jag likadant, dock spikade jag panel på mina väggar och reste dom på plats... så mycket smidigare än att spika dom på vägg
nåväl, ser riktigt vettigt ut och jag gillar din attityd... "köldbrygga i garage, who cares"... helrätt. Själv värmer jag med kupéfläkt om jag ska spendera långa dagar därinne.
Tänkte mig en billigare L/L-pump, helst med underhållsvärme om det går att få tag på. Ska ha lite känsliga kemikalier där ute var det tänkt..
Mikael_L skrev:
Är inte U-värdet strax under 1 på murad 19cm leca ? Och det kan knappast handla om mer än 5-6m2?? Kunde ha varit värre.
Ja, ehm, en liten uppdatering, får kanske ta lite bilder imorrn eller nåt.
Stommen är färdigrest, taket är färdigspontat, nästan all takpapp är lagd (1½ våd kvar som jag är lite orolig för, och därför hela tiden skjuter upp), all vindpapp satt, börjat sätta spikläkt.
Och när jag tittar på bilderna här ovan så känns det som att "fan, har det sett ut sådär?"
Stommen är färdigrest, taket är färdigspontat, nästan all takpapp är lagd (1½ våd kvar som jag är lite orolig för, och därför hela tiden skjuter upp), all vindpapp satt, börjat sätta spikläkt.
Och när jag tittar på bilderna här ovan så känns det som att "fan, har det sett ut sådär?"
Inte har det blivit några bilder, menneh, skillnaden mot sist är att jag nu har lagt den sista biten takpapp. Jag var med rätta orolig för det, jävlar vad krångligt det var. Det var liksom bakom grannens friggebod med stegen nästan lodrätt, fightandes med en halv (på längden) rulle takpapp som ska in under våden ovanför, spikas, hamna rakt, dessutom komma förbi stegen man redan står på, dessutom skarvas på två ställen (hade räknat lite fel). Men nu är det där!
Imorgon ska jag köra ner till K-rauta (typ det enda som har öppet) och köpa putsbruk och se om jag kan fixa till lecavarvet. Sen är det brädfodring som gäller innan jag beställer taket (har regeringen bestämt).
Jag funderar på hur jag ska göra invändigt, ursprungstanken var att slå på råspont och sen gips på det, men då kommer gipset hänga i luften utan stöd över lecastenen. Alternativet vore att sluta med gipset i höjd med lecastenen. Man skulle också kunna sätta OSB och gips, då skulle det nog bli en mer naturlig övergång. Tänkte även på om man skulle sätta liggande 45x45 på reglarna och skruva osb och gips i, och isåfall sala ut mot lecastenen med småbitar så att man även kan fästa skivorna där. På så sätt skulle man få gips ända ner till golvet på ett stadigt sätt, men istället inkräktar det ju då på golvytan.
Vad tycker ni?
Imorgon ska jag köra ner till K-rauta (typ det enda som har öppet) och köpa putsbruk och se om jag kan fixa till lecavarvet. Sen är det brädfodring som gäller innan jag beställer taket (har regeringen bestämt).
Jag funderar på hur jag ska göra invändigt, ursprungstanken var att slå på råspont och sen gips på det, men då kommer gipset hänga i luften utan stöd över lecastenen. Alternativet vore att sluta med gipset i höjd med lecastenen. Man skulle också kunna sätta OSB och gips, då skulle det nog bli en mer naturlig övergång. Tänkte även på om man skulle sätta liggande 45x45 på reglarna och skruva osb och gips i, och isåfall sala ut mot lecastenen med småbitar så att man även kan fästa skivorna där. På så sätt skulle man få gips ända ner till golvet på ett stadigt sätt, men istället inkräktar det ju då på golvytan.
Vad tycker ni?
Jag lät gipset sluta vid lecablocken, jag hade placerat lecablocken så att det fanns en 25mm "kant" som jag kunde ställa OSB och gipsskivorna på.
Efter att jag monterat gipsen så putsade jag lecan invändigt och fick då en helt tät övergång mellan putsad leca och gips.
Efter att jag monterat gipsen så putsade jag lecan invändigt och fick då en helt tät övergång mellan putsad leca och gips.
Samma här, ca 25mm kant på insidan, där OSB och gips slutar - ovanpå lecan.Gabbe1 skrev:
Blir väl ganska snyggt och tåligt om man låter leca-varvet invändigt ha samma material/färg som golvet!
Klicka här för att svara