Ska bygga en liten byggnad (gäststuga/ varmföråd)
om ca 20 kvm, jag ska ha en platta på marken med 20 cm
cellplast men hur jag sedan ska göra väggarna vet jag inte.
Skulle vilja mura med lecablock för att ha stenväggar
men är osäker på hur man isolerar då.
Göra det med lösvirke funkar också men det känns enklare
att mura... tror ni det funkar med för dom slantarna?
och Ska man isolera lecaväggar utvändigt?
om ca 20 kvm, jag ska ha en platta på marken med 20 cm
cellplast men hur jag sedan ska göra väggarna vet jag inte.
Skulle vilja mura med lecablock för att ha stenväggar
men är osäker på hur man isolerar då.
Göra det med lösvirke funkar också men det känns enklare
att mura... tror ni det funkar med för dom slantarna?
och Ska man isolera lecaväggar utvändigt?
Nu får jag äntligen svara först på en sån här fråga och kasta ur mig standardrepliken:
Hur långt är ett snöre?
Ärligt talat går denna fråga inte att svara på. Flera poster kan variera oerhört mycket beroende på materialval och liknande.
Hur mycket och med vad tänker du isolera?
Vilket golv vill du ha inne?
Vilken typ av fasad tänker du dig?
Köper du takstolar eller spikar du själv?
Nya eller begagnade fönster/dörr?
Hur mycket grävning behövs?
Hur tänker du värma upp (el, vattenburet, luftvärmepump) ?
Vilken takbeklädnad ska du ha (plåt, betongpannor, lertegel, papp) ?
Jag tror att det blir svårt att klara sig på 30k även om du snålar. Markarbeten har en fantastisk förmåga att kosta pengar t.ex. Mitt tips för att hålla nere kostnaderna är att handla begagnat när det är möjligt. I ett förråd/gäststuga är det väl ändå ingen som bryr sig om att t.ex. fönstren är begagnade.
Hur långt är ett snöre?
Ärligt talat går denna fråga inte att svara på. Flera poster kan variera oerhört mycket beroende på materialval och liknande.
Hur mycket och med vad tänker du isolera?
Vilket golv vill du ha inne?
Vilken typ av fasad tänker du dig?
Köper du takstolar eller spikar du själv?
Nya eller begagnade fönster/dörr?
Hur mycket grävning behövs?
Hur tänker du värma upp (el, vattenburet, luftvärmepump) ?
Vilken takbeklädnad ska du ha (plåt, betongpannor, lertegel, papp) ?
Jag tror att det blir svårt att klara sig på 30k även om du snålar. Markarbeten har en fantastisk förmåga att kosta pengar t.ex. Mitt tips för att hålla nere kostnaderna är att handla begagnat när det är möjligt. I ett förråd/gäststuga är det väl ändå ingen som bryr sig om att t.ex. fönstren är begagnade.
Hej hå, ja där fick du allt till det...
hade inledningsvis tänkt att bygga ett vädertätt skal för dessa pengar
dsv inget invändigt golv eller väggar, takstolar fixar jag själv.
ingen grävning behövs och uppvärmningen blir med el så småningom.
taket kommer bli papp, och precis som du säger så kan fönster och dörr bli beggade.
Det är ju en del av frågan med fasaden, vad är billigast?
hade inledningsvis tänkt att bygga ett vädertätt skal för dessa pengar
dsv inget invändigt golv eller väggar, takstolar fixar jag själv.
ingen grävning behövs och uppvärmningen blir med el så småningom.
taket kommer bli papp, och precis som du säger så kan fönster och dörr bli beggade.
Det är ju en del av frågan med fasaden, vad är billigast?
Tänker du betongplatta på mark alltså?
OK, dyrt och krångligt! Jaja inte så väääldigt dyrt eller krångligt, men träbjälklag på plintar är billigare och enklare. Men helt klart är betongplattan en mumma-lösning, när den väl är där.
Då sprätter du iväg bortåt 10 tusen på bara plattan, om du gör allt jobbet själv.
Taket kommer kosta ca 10000, om du inte väljer nåt dyrare att täcka med än betongpannor, TRP-20 plåt eller ytpapp/shingel.
Då har du ca 10 papp kvar till väggar = ca 200:-/kvm
Det räcker ungefär till byggmax 19cm lättklinkerblock, sen tillkommer bruk och armering och putsning och färg.
Och då har vi ingen dörr eller några fönster heller.
Om du köper beggade betongpannor för 0-1 kr/st (ibland skänks det helt OK sådana), skippar golvvärmeslang köper beggad dörr och fönster och gör allt jobb själv kan du hamna nästan ner mot på 30' för ett klart skal, utan inredning.
Jag misstänker att du kommer köra över denna budget, glömde ju t.ex. vindskivor, hängrännor, stuprör, fotplåt, fönsterbleck och ... och och ... ja du förstår ...
OK, dyrt och krångligt! Jaja inte så väääldigt dyrt eller krångligt, men träbjälklag på plintar är billigare och enklare. Men helt klart är betongplattan en mumma-lösning, när den väl är där.
Då sprätter du iväg bortåt 10 tusen på bara plattan, om du gör allt jobbet själv.
Taket kommer kosta ca 10000, om du inte väljer nåt dyrare att täcka med än betongpannor, TRP-20 plåt eller ytpapp/shingel.
Då har du ca 10 papp kvar till väggar = ca 200:-/kvm
Det räcker ungefär till byggmax 19cm lättklinkerblock, sen tillkommer bruk och armering och putsning och färg.
Och då har vi ingen dörr eller några fönster heller.
Om du köper beggade betongpannor för 0-1 kr/st (ibland skänks det helt OK sådana), skippar golvvärmeslang köper beggad dörr och fönster och gör allt jobb själv kan du hamna nästan ner mot på 30' för ett klart skal, utan inredning.
Jag misstänker att du kommer köra över denna budget, glömde ju t.ex. vindskivor, hängrännor, stuprör, fotplåt, fönsterbleck och ... och och ... ja du förstår ...
Enbart fönster och dörrar kan ju vara uppe i budget-taket om du vill. Men som sagt, beror ju helt på hur den här stugan ska se ut. Men 30 lax för 20kvm, njae. Låter inte troligt. Oavsett om du väljer leca eller lösvirke.
Jo platta blir det för plintar kan jag inte ha, har formplyfa, tombola och grus redan.
Taket ska som sagt var inte ha något annat än takpapp för det ska ligga en flytande altan ovanpå.
räknade på att det kommer bli ca 46kvm väggyta vilket skulle kräva 406st lecablock
vilket skulle kosta runt 9.000kr från byggmax men så tillkommer ju som sagt var bruk och armering och ytmaterial...
Saken är den att jag Måste bygga altandelen ovanför det här utrymmet nästa år och då vill jag verkligen försöka göra den här lösningen under INNAN jag gör altandelen för att slippa göra något provosoriskt tills den dagen jag kommer behöva utrymmet. tänkte att det är bättre att försöka göra som man vill ha det redan från början, och då ligger det (än så länge) bara 30tkr i potten för detta...
Taket ska som sagt var inte ha något annat än takpapp för det ska ligga en flytande altan ovanpå.
räknade på att det kommer bli ca 46kvm väggyta vilket skulle kräva 406st lecablock
vilket skulle kosta runt 9.000kr från byggmax men så tillkommer ju som sagt var bruk och armering och ytmaterial...
Saken är den att jag Måste bygga altandelen ovanför det här utrymmet nästa år och då vill jag verkligen försöka göra den här lösningen under INNAN jag gör altandelen för att slippa göra något provosoriskt tills den dagen jag kommer behöva utrymmet. tänkte att det är bättre att försöka göra som man vill ha det redan från början, och då ligger det (än så länge) bara 30tkr i potten för detta...
ska bifoga en två bilder som förklarar det lite udda utseendet...
(ber om ursäkt om det är svårt att haja den ritade bilden, är inte direkt nån
bra ritare...=) )
(ber om ursäkt om det är svårt att haja den ritade bilden, är inte direkt nån
bra ritare...=) )
Finns ju också lecasten som har isolering i mitten. Kanske kan vara nåt för dig?
Jepp.
Lättklinker har lambda ungefär 0,2. Cellplast och mineralull ca 0,037
Dvs 25 cm lättklinker motsvarar på ett ungefär 4,5 cm konvetionell isolering.
Du kan få bättre isolering än ett lager Leca på flera sätt:
Isoleca. alltså den med lättklinker pbs om en cellplastkärna.
Dubbla lager leca med lös cellplast mellan. (eller luftspalt, (som inte är lika bra))
Leca - cellplast - puts på cellplast.
Uppreglad isolerad innervägg - leca - puts (Här får man vara observant på daggpunkten.)
Det finns säkert fler varianter. Alla har det gemensamt att det kostar.
Vill man komma billigt undan så går som regel stenväggar bort.
Men om du är intresserad så ska du kanske titta på lättbetong också, den lär ha bättre isolering, "muras" med lim (enkelt alltså) och har väl som nästan enda nackdel att den är hopplös att fästa saker i sen.
Jag har inte speciellt bra koll, så känns det intressant får du kolla upp det mer.
Lättklinker har lambda ungefär 0,2. Cellplast och mineralull ca 0,037
Dvs 25 cm lättklinker motsvarar på ett ungefär 4,5 cm konvetionell isolering.
Du kan få bättre isolering än ett lager Leca på flera sätt:
Isoleca. alltså den med lättklinker pbs om en cellplastkärna.
Dubbla lager leca med lös cellplast mellan. (eller luftspalt, (som inte är lika bra))
Leca - cellplast - puts på cellplast.
Uppreglad isolerad innervägg - leca - puts (Här får man vara observant på daggpunkten.)
Det finns säkert fler varianter. Alla har det gemensamt att det kostar.
Vill man komma billigt undan så går som regel stenväggar bort.
Men om du är intresserad så ska du kanske titta på lättbetong också, den lär ha bättre isolering, "muras" med lim (enkelt alltså) och har väl som nästan enda nackdel att den är hopplös att fästa saker i sen.
Jag har inte speciellt bra koll, så känns det intressant får du kolla upp det mer.
Jag byggde ett murat förråd på 15 kvm plus loft för ca 15000 kr, mycket blocket begagnat återvunnet material...inte isolerat dock.
mvh plexi
mvh plexi