Hej,
vi har en mat källare som känns lifsfarlig.
vi kan inte använda den endå för att den är på baksidan av huset. och all snö
som rasar ner skottar vi inte bort. den blir för tung.. , den har inte använts på ca 20 år.. och nu vill vi riva den.. bifogar lite bilder på den..
Hur river man lättast en matkällare ?
sätta in en infärstning i sten och ett rep till bilen och köra iväg så alla stenar rasar ihop ? haha. nä men seriöst.. grabben är och kutar på den hela tiden , de känns jobbigt.. om han skulle ramla ner eller någe. han är dock bara 2 år. så de går undan nu....
vi har en mat källare som känns lifsfarlig.
vi kan inte använda den endå för att den är på baksidan av huset. och all snö
som rasar ner skottar vi inte bort. den blir för tung.. , den har inte använts på ca 20 år.. och nu vill vi riva den.. bifogar lite bilder på den..
Hur river man lättast en matkällare ?
sätta in en infärstning i sten och ett rep till bilen och köra iväg så alla stenar rasar ihop ? haha. nä men seriöst.. grabben är och kutar på den hela tiden , de känns jobbigt.. om han skulle ramla ner eller någe. han är dock bara 2 år. så de går undan nu....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den ser ju spontant mycket stabil ut, en valvkonstruktion i sten borde ju vara ganska åldersbeständig? Någon som har varit med om att en sådan rasar?
Vore det inte enklare att fixa en ordentlig dörr istället, eller bara fylla igen dörren med sten och grus? Annars är det väl bara en stor maskin som är det enklaste.
Vad är det i skarvarna mellan stenarna, fogskum eller svamp?
Vore det inte enklare att fixa en ordentlig dörr istället, eller bara fylla igen dörren med sten och grus? Annars är det väl bara en stor maskin som är det enklaste.
Enklast är väl att fylla upp med grus/sten mot dörröppningssidan för antar att det är där du är orolig att grabben ska trilla ner? Sen kan man inte skydda barn mot allt. Du måste helt enkelt lära barnet att man inte kan springa rakt ut över en hög kant. Ett annat alternativ är ju att sätta dit ett räcke.
Haha de är fogskum..Iloper skrev:Den ser ju spontant mycket stabil ut, en valvkonstruktion i sten borde ju vara ganska åldersbeständig? Någon som har varit med om att en sådan rasar?
Jag funderade förra sommaren på att sätta dit en dörr..
men funderade i vilket virke jag ska föra karmen i för att de inte ska röttna på en dång.. Tryckimpregnerat ?
Jag förstår problemet, men eftersom jag just går i matkällar-byggartankar, och har insett att även om det finns intressanta färdiga lösningar till salu så är det ett rätt stort företag att bygga ett nytt. Är du säker på at ni inte i framtiden vill ha en bra och ekologisk förvaring för matvaror? I så fall skulle jag föreslå att ni ser till att det blir barnsäkert under den korta tid tills barnet har lärt sig att akta sig för stupet. Jag har inte heller hört att sådana gamla konstruktioner skulle ha rasat. Har en stark känsla att vi i framtiden kommer att uppskatta jordkällare igen, Lycka till!
Klicka här för att svara