2 399 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Väggkonstruktion varmgarage
Hej!
Håller på att renovera ett varmgarage och undrar hur jag ska göra med ångspärren i väggarna? (Ångspärren redan monterad i taket)
Väggen utifrån består av:
- Panel
- Spikläkt
- Vindväv
- 45 regel och 45 isolering
- 95 regel och 95 isolering
- Gipsskivor
Egentligen borde jag riva gipsskivorna och sätta ångspärr för att därefter montera nya gipsskivor.
Frågan är om jag istället kan låta gipsskivorna sitta kvar, montera ångspärr och därefter montera 45 regel och slutligen gipsskivor? Då slipper jag riva bort de helt ok gipsskivorna samt att jag inte heller "punkterar" ångspärren med gipsskruvarna.
Finns det några nackdelar med att låta gipsskivorna sitta kvar?
/Krister
Håller på att renovera ett varmgarage och undrar hur jag ska göra med ångspärren i väggarna? (Ångspärren redan monterad i taket)
Väggen utifrån består av:
- Panel
- Spikläkt
- Vindväv
- 45 regel och 45 isolering
- 95 regel och 95 isolering
- Gipsskivor
Egentligen borde jag riva gipsskivorna och sätta ångspärr för att därefter montera nya gipsskivor.
Frågan är om jag istället kan låta gipsskivorna sitta kvar, montera ångspärr och därefter montera 45 regel och slutligen gipsskivor? Då slipper jag riva bort de helt ok gipsskivorna samt att jag inte heller "punkterar" ångspärren med gipsskruvarna.
Finns det några nackdelar med att låta gipsskivorna sitta kvar?
/Krister
Produkter som diskuteras: "gipsskruvarna"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nackdelen är väl att garaget blir 26 mm mindre. Något positivt tillför de inte.
Protte
Protte
För mig handlar det mest om bekvämlighet/lathet
Skulle gärna slippa riva och köra bort dessa gipsskivor då de är 25 år gamla och faller samman i smulor så fort man börjar bryta i dem....
Förutom att garaget blir mindre finns det någon nackdel med att låta gipsskivorna sitta kvar?
/Krister
Skulle gärna slippa riva och köra bort dessa gipsskivor då de är 25 år gamla och faller samman i smulor så fort man börjar bryta i dem....
Förutom att garaget blir mindre finns det någon nackdel med att låta gipsskivorna sitta kvar?
/Krister
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kan inte tänka ut något fel med det om du nu sätter plast på insidan.
Passa på att sätt infälld el i utrymmet du får iom 45 mm regeln på insidan.
Fuktspärra även mot golvet så tösnö inte sugs upp i väggen.
( jag skulle sätta 45 reglarna vågrätt med plywood skivor vågrätt och sedan gips lodrätt, stadigt om man vill hänga upp saker och ting)
Protte
Passa på att sätt infälld el i utrymmet du får iom 45 mm regeln på insidan.
Fuktspärra även mot golvet så tösnö inte sugs upp i väggen.
( jag skulle sätta 45 reglarna vågrätt med plywood skivor vågrätt och sedan gips lodrätt, stadigt om man vill hänga upp saker och ting)
Protte
Jag kan inte heller se någon nackdel med nytt lager gips + ev 45mm uppregling, förutom att garaget blir mindre. Men isolerar du 45mm utrymmet blir det å andra sidan mer välisolerat samtidigt.
Du får tänka till lite hur du ansluter påbyggnaden nere vid golvet, både med avseende på fuktsäkerhet (skydda trä och gips från betongytan samt ev smält och tvättvatten)
Men även på hur det kommer att se ut, rent estetiskt alltså.
Det kan kanske vara lika bra att dra nytt i 45mm-utrymmet om du regler ut med 45. Då får du även chansen att utöka elen och flytta uttag osv.
Du får tänka till lite hur du ansluter påbyggnaden nere vid golvet, både med avseende på fuktsäkerhet (skydda trä och gips från betongytan samt ev smält och tvättvatten)
Men även på hur det kommer att se ut, rent estetiskt alltså.
Elen behöver du kanske inte dra om, men du måste förhöja dosorna rätt ordentligt och det är kanske inte så lätt eller billigt. Att sätta plasten tätt och bra blir också mer krångligt.Krille4 skrev:
Det kan kanske vara lika bra att dra nytt i 45mm-utrymmet om du regler ut med 45. Då får du även chansen att utöka elen och flytta uttag osv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden