2 157 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Bygget av carport är igång
Nu har mitt bygge av carport med förrådsdel startat. Ni kan följa bygget på http://hanzons.blogspot.com/search/label/Carport.
Tänken är att det kan hjälpa andra att få tips och ideér och framförallt att kunna se bilder som jag själv saknat när jag letat runt på forumet.
Den totala ytan kommer bli 42m² varav förrådsdelen 16m².
Kommentera gärna. Både bra och dåliga tips mottages.
Tänken är att det kan hjälpa andra att få tips och ideér och framförallt att kunna se bilder som jag själv saknat när jag letat runt på forumet.
Den totala ytan kommer bli 42m² varav förrådsdelen 16m².
Kommentera gärna. Både bra och dåliga tips mottages.
Kul. Ska kolla in mer efterhand, funderar själv på att bygga ut garaget lite. Kul att följa någon som gör det lite enkelt och billligt för sig. Tänker i första hand på plattan, du verkar hålla en nivå som passar mig, gräva för hand, forma med gratisplank och makadam, lägga armering på sten, i stället för prefabricerade isolerade kantelement, små plastdistanser för armeringsmattan etc.
Visst är det bra att göra saker enligt alla konstens regler, men man kan göra bra på ett enklare och billigare sätt också...
Edit: Vad fick du betala för betongen inkl transport o allt?
Hur mycket maskiner hade ni och hur mycket jobb la ni ner på att få till ytan på betongen efter att den tippats i? Hyrde ni vibrostavar och grejer, eller finurliga hemmalösningar?
Visst är det bra att göra saker enligt alla konstens regler, men man kan göra bra på ett enklare och billigare sätt också...
Edit: Vad fick du betala för betongen inkl transport o allt?
Hur mycket maskiner hade ni och hur mycket jobb la ni ner på att få till ytan på betongen efter att den tippats i? Hyrde ni vibrostavar och grejer, eller finurliga hemmalösningar?
Redigerat:
Totte: Jag har en granne som jobbar som betongare så han har gett mig en massa tips.
Jag gav 1000:- kubiken plus moms för vibrationsfri betong. Beställde 2,5 kubik. Transport kostnad 1000:-
Totalkostnad: 4438:- för betong + transport ( 20 min lossningstid ).
Vi hade inga maskiner alls utan bankade ihop en hemmalösning utav en bit avloppsrör,virke och silvertejp. Vill du kan jag lägga ut bild på hur den ser ut. En putsbräda kom väl till pass oxå.
Givetvis skulle det regna som allra mest just när bilen kom och tippa i betongen, men med en massa pressenningar så lyckades vi täcka över plattan. Vi vibrerade under tiden som betongen hälldes i så säg att vi höll på i ca 30 min. Ytan blev helt ok med tanke på hur mkt det regnade.
Jag gav 1000:- kubiken plus moms för vibrationsfri betong. Beställde 2,5 kubik. Transport kostnad 1000:-
Totalkostnad: 4438:- för betong + transport ( 20 min lossningstid ).
Vi hade inga maskiner alls utan bankade ihop en hemmalösning utav en bit avloppsrör,virke och silvertejp. Vill du kan jag lägga ut bild på hur den ser ut. En putsbräda kom väl till pass oxå.
Givetvis skulle det regna som allra mest just när bilen kom och tippa i betongen, men med en massa pressenningar så lyckades vi täcka över plattan. Vi vibrerade under tiden som betongen hälldes i så säg att vi höll på i ca 30 min. Ytan blev helt ok med tanke på hur mkt det regnade.
Snart är det dags för hängrännor och stuprör. Min fråga är om ngn vet hur man bygger en stenkista? Har sökt runt lite på forumet men hittar inget. Gräver man en grop som man fyller med sten, dit man sedan drar rören?. Lägger en duk över och fyller sedan upp med jord?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Här va lite diskussion om det, plus flera trådar som länkas till det. Hoppas det ger något,
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13788-hur-goer-man-en-stenkista.html
//H
(PS. Snyggt bygge på bloggen, man blir ju sugen o sätta igång)
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13788-hur-goer-man-en-stenkista.html
//H
(PS. Snyggt bygge på bloggen, man blir ju sugen o sätta igång)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden