Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
axis-12: Hittade denna site i en annan tråd om samma ärende http://priscellplast.se/ Bra att man kan se länkarna till cellplast återförsäljarna - bra med översikt .
FredrikR: 9.53 grader. http://www.npn.se/npn-service/berakningshjalpen/
Anna_H: Om du inte vill använda lock så använder du brädor som är till för att sätta "kant i kant", dvs spontad eller falsad panel.
taz: Jag spikade mina takstolar själv till farstukvisten ( spännvidd 4800 ) och det vart inte nämvärt billigare. Nu till garaget så bestämde jag mig för att köpa färdiga från Arlanda snickeri, och landade på ca 1900:- st för ramverkstolar spännvidd 6000 Jag fick då veta precis det som Hobbit ovan länkar till, jag kollade då lite närmare på vad som gäller och om jag tolkat det rätt
MathiasS: Ser skitbra ut! Funderar på att göra något liknande själv när resterande del av källaren får sig en omgång. Om man ändå gräver i garaget för avlopp kan man lika gärna bila ur resten och sänka ner en liten saxlyft. Pelare tar för stor plats hos mig, men en nedsänkt sax med armar skulle funka fint....
Fixelix: Märkte att länken inte kom med i förra posten: http://youtu.be/cAE5L07Yil4
sukke2k: Till sommaren ska jag bygga ett i stort sätt likadant garage som de du ritat upp och även de på 20m2 ända skillnaden är att mina fönster ska placeras i normal höjd. iaf så ska jag mura det med leca och sedan putsa fasaden. Det är så pass litet så de där kan du mura själv och det tar inte många dagar så är det färdigt. Sen är det bara att fräsa in den el du vill i väggarna och
studio1004: Skulle bygga arbetsbänk i i garaget i helgen och tog då bort sopskåpet i fasad. Såg då att träreglarna på den väggen (övriga väggar är murade) stod direkt på bottenplattan. Nivåskilnaden på asfalten och garagegolvet är ca 10mm så det var inte så mycket kvar av första 50mm av reglarna. För att göra det ordentligt funderar jag på att stämpa upp väggen och gjuta en klack ca
Hemmakatten: Undrar om inte det är förbindelsepunkten som är problemet. Att dra ytterligare en ledning från kommunens anslutningspunkt får kanske kommunen att misstänka att du kommer att stycka av så att friggeboden med egen vattenanslutning hamnar på ny tomt. Om du drar vatten från bostadshuset kan du väl knappast bli krävd på pengar?
raveper: [citat] Det är nog inte så farligt med fyra ben. Annars kan man ju låta benen suga upp lite olja i ändträt.
ASI: Hej och tack för svar, Masonit och luftspalt verkar vara det som gäller, men det är för sent för min del eftersom yttertaket redan är klart. Jag har nu monterat nästan all isolering samt plast underst, snart dags för innertaket. "Rätt" eller "fel"? Det får framtiden utvisa:)
Styrman: Det börjar bli tid att täta skutan. :) Min håller ännu men nya projekt växer fram.
Alko: [citat] Skippade liggande 45x45-orna, det får jag sätta upp den dagen jag plockar ner plyfan och isolerar. Leca-sockeln får utgöra hyllstöd :) Plyfa/plywood direkt på stående reglarna, och skruvat även på syllen. Och så P30-klassade skivor, hoppas det håller när höststormen får tag på pulpettaket! /A
timmelstad: [citat] Ja, på en annan tomt, några kilometer bort...
mha0221: Någonting sånt har jag också varit inne på. Bäst effekt borde man ju få om man sätter en ventil långt ner under luftvärmepumpen och den andra högt i hörnet diagonalt emot? Känns som om jag inte vill överdimensionera ventilerna då jag bor i Norrland och vill försöka hålla nere värmekostnaderna. Fler ideér eler synpunkter?
AndersS: I detta fallet så kan du svepa runt vanlig isolering. t.ex. några varv med 45mm. Sedan lite ståltråd, hönsnät, etc, som håller det på plats. Se till att första varvet ligger mot röret utan några glipor. Finns även speciella strumpor, etc, för just ventilation.
Bambi: Hej igen, Problemet är att jag inte kan söka bygglov då max byggyta är utnyttjad, så det är ett lagligt skärmtak som gäller. Men jag ska höra mig för med kommunen så får vi se vad de säger :) Tack för svaren. Mvh Bambi
Jim A: hej ....Först, vilken typ av mark bygger du på. Det finns ingen exakt byggmall som alla följer...det beror på hur det ser ut. är det blött,torrt, lermark, morän osv.... Ska du ha varm grund ( Isolerad grund) i garaget..??. Om du har begränsad budget !!! ta bort jorden, lägg markduk, på med singel, spika egen form med tex 45x195, gör voter vid ytterväggarna, armeringsmatta plus
haavard: 1) Det är olika regler om det är inom eller utanför detaljplan och om det bryter mot bestämmelserna i detaljplan eller inte. Oavsett är det kommunen som skriver till grannarna.
patriklarsson: Hej, tänkte jag skulle smälla upp ett förråd/vedskjul/dass i vår och tar gärna emot tips och bilder på smarta lösningar för detta. Jag har inte bestämt mig för vad för sorts grund jag ska ha, skulle jag t.ex. gjuta en platta så kommer jag säkert vilja isolera sedan och då tappar jag grundidén om att det ska vara enkelt. Så det får nog bli plintar och trallgolv, sedan ska jag ha
ecka: Ja loftet är är tänkt att bli 8x11m. Har tänkt att köpa takstolar färdiga och tänkte höra vad dom säger om dim på bjälklaget. Ska ju ha en balk i taket som avbärning. erik
högbergarn: Hej! Jag har ett garage som sitter ihop med mitt hus. Måste byta ut några brädor innan vintern. Garaget är byggt 1976 (huset också) Bräderna är 120mm breda. fast på den delen som vänder in mot garaget är de 90 breda. man kan säga att brädan ser ut som ett T. Oftast så har hus de breda bräderna närmast huset och läckt som täcker springan. Här blir det tvärtom. De breda bräderna
Croner: Fönster i all ära är fint i portar men kan bara rekomendera dig att inte köpa med fönster. Orsak nr 1. Betydligt sämre isoleringsverkan, nr 2 om du nu råkar köra på porten så blir det ruskigt dyrt. Skulle jag bygga nytt garage och välja mellan en stor eller två normala portar skulle jag definitivt välja två mindre, du släpper in betydligt mindre kalluft på det sättet. Ska du
Mats: Det är ju mitt gamla knep. "bygg" garaget med några pinnar och lite snöre. Sen kan man ju testa hur det blir
hempularen: Det dom gör de det "på köpet" elle får du betala extra för väggen de sätter upp?
Iloper: Jag får en liknade påväxt när det har varit mycket fuktigt i mitt kallgarage. Det brukar försvinna när det blir torrt igen. Brukar sopa bort det. Det ser ut som mögel typ, fluffigt nästan som snö.
Rooney: [citat] Vi köpte byggsatsen för 20 000 och har nu betalat totalt ca 40 000 efter att vi har lagt på plåttak, takrännor, grundmålat och täckmålat utepanelen, isolerat golv, väggar och tak, spikat dit väggpanel samt gipsskivor i taket. Kanske lite klena reglar, men stugan känns förvånansvärt stabil.:)