lindejo skrev:
Du kom med andra ord inte 90 grader i din utbackning utan fick rätta till det genom att köra framåt. Frågan handlade ju om att backa in på en liten ficka för att sedan svänga 90 grader åt andra hållet och det blir ju för nära garaget om avståndet till fickan bara är 1,5 meter. Går ju säkert genom att backa fram och tillbaka några gånger och om garageuppfarten samtidigt är tillräckligt bred men vem vill hålla på på det sättet?
Det stämmer att jag inte kommer 90 grader när jag backar. Om du läser allt jag skrev så står det att 6m blir bra...

Självklart börjar man svänga redan i garaget! Har man gott om plats i garaget och är skicklig behöver man bara lite drygt bilens bredd att svänga ut på, men eftersom detta inte är så praktiskt bör man ta till något.

Redigerat:
Oj vad många svar det blev. Kanon-bra! Har verkligen något att fundera över nu. Vi har en Volvo V70. Idag är det 7 meter inritat eftersom någon snubbe från Hjältevadshus sa att det var ett typ standard-mått. Efter att vi hade dragit hela planen för en byggnadsinspektör som vi känner lite så hade han en synpunkt på att han trodde att det var för lite med 7 meter (som vi hade), men han lät lite osäker. Det är nog dax att testa på en parkering med måttband och lite realistiska hinder ivägen.

Tänk på att garageporten är ganska smal och bilen körs i stort sett rakt in i garaget. Uppskattar det behövs minst 8m avstånd för att manövern ska bli någorlunda enkel att utföra.

Josth skrev:
Tänk på att garageporten är ganska smal och bilen körs i stort sett rakt in i garaget. Uppskattar det behövs minst 8m avstånd för att manövern ska bli någorlunda enkel att utföra.
Håller helt med här, med minst 6 m till vägen blir det 9 m till vägkant.

Fast 7 m är ju inte sämre. ;)

Jag instämmer med någon av de tidigare inläggen. Det bästa du kan göra är att testa dig fram. Jag väntade till kärlen förra vintern så jag kunde köra ut på vad som då var gräsmatta. Testa med lite olika bilar mm så blir du inte missnöjd i slutändan.

Det är ju mitt gamla knep. "bygg" garaget med några pinnar och lite snöre. Sen kan man ju testa hur det blir

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.