Nu börjar mitt garage bli klart! Efter att jag hade isolerat så började jag ha på värme! Problemet är mina garageportar (maskinhallsportar) med 60mm isolering blir blöta av kondens på insidan. Vad ska man göra åt detta? Avfuktare?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 834 inlägg
Har du någon ventilation?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 834 inlägg
Värmeförlust är inte så mycket att gråta över, ventilation är ett ont måste. I artikeln på portalen om att bygga garage nämns det 1st till-luft per ca 25kvm och det är en bra grund. Det kan till och med behövas 2st per 25kvm för att få bort kondens.
På mitt garage på 23kvm har jag satt en tilluft med filter i ett hörn och från blir i motsatt hörn. Frånluften blir en kanal in till tvättstugan och låta luften passera genom frånlufts pumpen innan den går ut, det är nog enda sättet att minimera värmeförlusterna.
På mitt garage på 23kvm har jag satt en tilluft med filter i ett hörn och från blir i motsatt hörn. Frånluften blir en kanal in till tvättstugan och låta luften passera genom frånlufts pumpen innan den går ut, det är nog enda sättet att minimera värmeförlusterna.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 834 inlägg
Jag skulle sätta två på övre väggen, en på var sida om väggen som bildar förråd. Sedan två på väggen där du har porten, en på var sida om porten.
De ventilerna som sitter på porten fungerar som tilluftsventiler.sventable skrev:
Vad har du för frånluft? Finns det mekanisk eller tänker du nyttja självdrag?
Ska det fungera med självdrag och kanske förstärkt med enklare fläkt skulle jag se till att montera ett isolerat spirorör med takhuv.
Vad använder man för isolering på spirorör?
I detta fallet så kan du svepa runt vanlig isolering. t.ex. några varv med 45mm. Sedan lite ståltråd, hönsnät, etc, som håller det på plats. Se till att första varvet ligger mot röret utan några glipor.
Finns även speciella strumpor, etc, för just ventilation.
Finns även speciella strumpor, etc, för just ventilation.
Liknande trådar
-
Hur är era garageportar isolerade vertikalt?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ändra glans garageportar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Garageportar med bucklor och olika stora paneler?
Juridik -
Eftermontera fönster på garageportar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Byta Låscylinder till garageportar, hjälp att identifiera Låscylinder
Fönster & Dörrar