Nu börjar mitt garage bli klart! Efter att jag hade isolerat så började jag ha på värme! Problemet är mina garageportar (maskinhallsportar) med 60mm isolering blir blöta av kondens på insidan. Vad ska man göra åt detta? Avfuktare?

Har du någon ventilation?

Nja självdrag på porten längst ner

det räcker inte du måste ha något som tillför luft oxå.
sätt dit ett par riktiga ventiler så löser det sig.

Var bör dom placeras för bästa resultat och för värmens skull?

ja du det finns nog dom som kan detta bättre. jag hade satt en vid taket på motsatt sida från porten och en nere vid golvet på portsidan.

Hur ska dom vara monterade för bäst funktion och för minsta värmeförlusterna

Värmeförlust är inte så mycket att gråta över, ventilation är ett ont måste. I artikeln på portalen om att bygga garage nämns det 1st till-luft per ca 25kvm och det är en bra grund. Det kan till och med behövas 2st per 25kvm för att få bort kondens.

På mitt garage på 23kvm har jag satt en tilluft med filter i ett hörn och från blir i motsatt hörn. Frånluften blir en kanal in till tvättstugan och låta luften passera genom frånlufts pumpen innan den går ut, det är nog enda sättet att minimera värmeförlusterna.

vet att ritningen inte är så bra men men....
var skulle ni montera ventilerna? och vilken höjd ska dom sitta på ?

måtten på garaget är 10x6meter

• Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle sätta två på övre väggen, en på var sida om väggen som bildar förråd. Sedan två på väggen där du har porten, en på var sida om porten.

om du precis slagit på värmen så kan det ju oxå se värre ut eftersom du förmodligen har en del byggfukt från tex platta o reglar mm. som gör att det blir extra mycke fukt inne tills det hunnit torka.

Å en får tacka!

sventable skrev:
det räcker inte du måste ha något som tillför luft oxå.
sätt dit ett par riktiga ventiler så löser det sig.
De ventilerna som sitter på porten fungerar som tilluftsventiler.
Vad har du för frånluft? Finns det mekanisk eller tänker du nyttja självdrag?
Ska det fungera med självdrag och kanske förstärkt med enklare fläkt skulle jag se till att montera ett isolerat spirorör med takhuv.

Vad använder man för isolering på spirorör?

I detta fallet så kan du svepa runt vanlig isolering. t.ex. några varv med 45mm. Sedan lite ståltråd, hönsnät, etc, som håller det på plats. Se till att första varvet ligger mot röret utan några glipor.
Finns även speciella strumpor, etc, för just ventilation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.