Om man ska backa ut ur ett en-bils garage och svänga ut 90 grader åt ena hållet för att sedan kunna köra framåt och ut på vägen (se bilden). Hur långt bör avståndet vara enligt skissen?

Har någon en idé om det finns något standardmått för sånt här?

• garage-placering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl bara att prova! Jag skulle gissa på att 3-4m blir bra.

Du får väl nästan anlägga "parkeringsplats" som man kan backa eller köra in på från vägen och nära garaget. "Centrumlinjen" måste rimligen ligga längre från garaget än 3-4 meter. Man vill ju gärna ha backat ut helt från garaget innan ratten ska läggas om för att backa in på platsen. Kanske t o m bättre att använda parkeringsplatsen för att vända redan när man kommer hem och backa in i garaget. Det blir ju mindre yta som måste skottas på morgonen om man har bråttom till jobbet och det har snöat. Även om vändplatsen görs smal så bör den vara hyfsat bred där den ansluter till vägen/garageuppfarten så att man kan backa in med lätthet. Jag när jag byggde mitt garage så gjorde jag viserligen garageuppfarten något bredare där den ansluter till vägen men det hade inte skadat om jag ökat på med ytterligare någon meter.

Beror ju helt och hållet på vad du har för bil.

En "Hundkoja" torde kräva betydligt mindre yta än en "Limousin"

Ett alternativ vore att åka ner på en stor parkeringsplats och prova.

Svängradien på bilar brukar vara 10-12m. I ditt fall innebär det att från garaget till bortre kanten på vändplanen ska det vara 10-12m.

Är inte den siffran svängdiameter? Radien = 6m isåfall...

Håller med där, om du backar in istället så krävs mycket mindre utrymme och så ser man den vackra fronten på bilen när man öppnar portarna :-)

Sent from my X10i using Tapatalk

Tror inte det är diametern. Börja med att köra rakt ut ur garaget. Redan där har du förbrukat 4,5-5 meter ber på bil. kan inte tänka mig att någon bil svänger in i en ficka på de 1,5 meter som är kvar om det är 6 meter svängradie.

Oavsett om det är diameter eller radie så kan du ju inte räkna in de metrarna där du har backat rakt.

• Gilla
Eriiik
  • Laddar…
Mitt garage ligger ca 1,5 m från vägen som går på tvärsen, vägen är ca 3m bred. Där vänder jag bilen på en back utåt höger och sedan en vänstersväng framåt. Inga problem...

Så 6 meter bör räcka till bra.

Redigerat:
Tiger79 skrev:
Mitt garage ligger ca 1,5 m från vägen som går på tvärsen, vägen är ca 3m bred. Där vänder jag bilen på en back utåt höger och sedan en vänstersväng framåt. Inga problem...

Så 6 meter bör räcka till bra.
Hur menar du? Har du en garageuppfart på 1,5 meter och du lyckas göra en 90 graders sväng ut på en väg som är bara tre meter bred? Låter inte så lätt såvida du inte har ett dubbelgarage med en riktigt bred vipport och att du börjar svänga redan i garaget.

Ta ett par hinkar till en grusplan eller en parkering nånstans och prova fram ett lämpligt mått som du/ni blir nöjda med!

lindejo skrev:
Hur menar du? Har du en garageuppfart på 1,5 meter och du lyckas göra en 90 graders sväng ut på en väg som är bara tre meter bred? Låter inte så lätt såvida du inte har ett dubbelgarage med en riktigt bred vipport och att du börjar svänga redan i garaget.
Gör 45 grader på vägen ut och 45 grader till framåt. Allt på ca 4,5m.

Ni som bor i sthlm, fundera på hur stora p platserna är...

Tiger79 skrev:
Gör 45 grader på vägen ut och 45 grader till framåt. Allt på ca 4,5m.

Ni som bor i sthlm, fundera på hur stora p platserna är...
Du kom med andra ord inte 90 grader i din utbackning utan fick rätta till det genom att köra framåt. Frågan handlade ju om att backa in på en liten ficka för att sedan svänga 90 grader åt andra hållet och det blir ju för nära garaget om avståndet till fickan bara är 1,5 meter. Går ju säkert genom att backa fram och tillbaka några gånger och om garageuppfarten samtidigt är tillräckligt bred men vem vill hålla på på det sättet?

Ett vanligt mått på parkeringsplatser är 8m mellan parkeringsrutorna när det är dubbelsidig parkering. 6m fram till vägen hade jag kört på. Då kan man ha en bil parkerad där med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.