5 552 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
dim på reglar till garage?
Hej! Håller på och räkna på garaget som jag tänkte börja bygga till våren. Ska var ca 8*11 m med tak loft. Vilken dim behöver jag ha på reglarna, tänkte ta 45*145 räcker det? Takloftet är tänkt att inredas i framtiden.
Har även en fråga till. Varför skall jag välja utegips på vägarna istället för vindpapp? Det blir stabilare för sidokrafter men det bör väl räcka med gipsen på insidan för det?
MVH Erik
Har även en fråga till. Varför skall jag välja utegips på vägarna istället för vindpapp? Det blir stabilare för sidokrafter men det bör väl räcka med gipsen på insidan för det?
MVH Erik
45x145 räcker för ditt projekt. Angånde utegips- vindpapp ska du ha spikläkt och panel på utsidan? Isåfall hjälper det till att ta upp krafterna, det är vid putsade/ murade fasader som det brukar krävas skivor på utsidan också.
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
ska du börja bygga nu kan jag starkt rekomendera utegips. Det gör det inte så tidskritisk att få på panelen. MItt garage stog med endast gips under ca 8 måndaer höst och vinter, det var lite på gränsen tror jag men inga synliga problem. Tillverkaren rekommenderar 3 månader. jag körde också 145 reglar, blev bra 
Räcker 145 mm isolering för dig så blir det bra så. Hållfasthetsmässigt är det inga problem.ecka skrev:
Japp.
Jag slår också ett slag för vindväven isf papp. Och sååå mycket skiljer det inte i pris.
Själv slog jag på asfaboard på garaget, och med spikläkten på så stod garaget med denna board som vägg en vinter.
Hållfasthetsmässigt räcker det med 45x95, vad blir det för dimension på bjälklaget till loftet, är loftet tänkt att bli 8x11m det med?
Klicka här för att svara