Hej! Håller på och räkna på garaget som jag tänkte börja bygga till våren. Ska var ca 8*11 m med tak loft. Vilken dim behöver jag ha på reglarna, tänkte ta 45*145 räcker det? Takloftet är tänkt att inredas i framtiden.
Har även en fråga till. Varför skall jag välja utegips på vägarna istället för vindpapp? Det blir stabilare för sidokrafter men det bör väl räcka med gipsen på insidan för det?
MVH Erik

45x145 räcker för ditt projekt. Angånde utegips- vindpapp ska du ha spikläkt och panel på utsidan? Isåfall hjälper det till att ta upp krafterna, det är vid putsade/ murade fasader som det brukar krävas skivor på utsidan också.

Har byggt ett 7,20x10,8 med förberedd övervåning i 45x145, inga problem.

Ok. Tack så mycket. då blir det 45x145 och vindpapp.
mvh erik

Finns vindduk istället för vindpapp som är betydligt trevligare att använda. Kostar förmodligen mer dock...

Tror jag köpte min rulle på K-rauta. 2,7x30 meter eller nått sånt.

Ok, då ska jag kolla upp vindduk också.

ska du börja bygga nu kan jag starkt rekomendera utegips. Det gör det inte så tidskritisk att få på panelen. MItt garage stog med endast gips under ca 8 måndaer höst och vinter, det var lite på gränsen tror jag men inga synliga problem. Tillverkaren rekommenderar 3 månader. jag körde också 145 reglar, blev bra :)

Mikael_L
ecka skrev:
Hej! Håller på och räkna på garaget som jag tänkte börja bygga till våren. Ska var ca 8*11 m med tak loft. Vilken dim behöver jag ha på reglarna, tänkte ta 45*145 räcker det? Takloftet är tänkt att inredas i framtiden.
Räcker 145 mm isolering för dig så blir det bra så. Hållfasthetsmässigt är det inga problem.

men det bör väl räcka med gipsen på insidan för det?
Japp.

Jag slår också ett slag för vindväven isf papp. Och sååå mycket skiljer det inte i pris.
Själv slog jag på asfaboard på garaget, och med spikläkten på så stod garaget med denna board som vägg en vinter.

Hållfasthetsmässigt räcker det med 45x95, vad blir det för dimension på bjälklaget till loftet, är loftet tänkt att bli 8x11m det med?

Ja loftet är är tänkt att bli 8x11m. Har tänkt att köpa takstolar färdiga och tänkte höra vad dom säger om dim på bjälklaget. Ska ju ha en balk i taket som avbärning.
erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.