Jag är snart klar med mitt isolerade garage och skall nu ha tag i portar till det hela. Man hör ju ofta att man ska ha portar med lågt U-Värde, men vad är tillräckligt lågt? Jag vet inte ens vad det betyder.
 
u-värde är ett mått på hur genomsläppliga de är för värme (lite förenklat). Dvs ju lägre ju bättre.
 
Så långt är jag med, men hur mycket dyrare kan en port med värde 1,1 vara än 1,2 och ändå löna sig?
 
j-o75 skrev:
Så långt är jag med, men hur mycket dyrare kan en port med värde 1,1 vara än 1,2 och ändå löna sig?
Beror på temperatur på utsidan(var du bor) och temperatur på insidan(hur varmt du har) samt vad du betalar för uppvärmningen.
Storleken på porten har också betydelse.
 
Redigerat:
Ja då blev det ju genast mycket enklare. Det handlar om två portar på 2,5*2,5. Jag tänkte ha ca 10 grader inne, bor i småland och gör åt 5000kwh med värme pumpen på169kvm.
 
Om jag räknar rätt har du alltså följande;
Jag räknar på 0 grader ute, alltså en temp skillnad på 10 grade året runt (förmodligen rimligt med ett lägre snitt värde)
Jag räknar även högt på ditt energi pris 1kr per kWh.

12,5 kvadrat * 10 grader temp skillnad * U värde 1,2 = 150
12,5 kvadrat * 10 grader temp skillnad * U värde 1,1 = 137,5

150w*24 timmar*365dagar-137,5w*24timmar*365dagar=110 kWh i skillnad per år vilket i praktiken borde vara lägre pga. att förhållande mellan inne och ute temperatur i snitt är mindre än 10 grader.

Du har alltså max 110 kr att spara på porten med U = 1,1

(med reservation för felräkning :)
 
Ok, då känns det ju inte som om man tjänar så mycket på en as dyr port
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.