Men om man bygger om ett husvagnschassie så får man inte dra det bakom bil eftersom det en gång varit inregistrerat!

JoakimJohansson skrev:
Men om man bygger om ett husvagnschassie så får man inte dra det bakom bil eftersom det en gång varit inregistrerat!
Det är sant, men bara om man har kvar husvagnen i bilregistret, är vagnen avregistrerad/skrotad är den som vilken annan hög med järnskrot och man får använda den till tex efterfordon. Värt att notera kan också vara att ett efterfordon inte får vara fjädrat så fjädringen måste göras stum på nåt sätt.

efterfordon efter bil ska så vitt jag vet itne ha LGF skylt dock

Det står det på den länkade sidan att det ska vara.. Lgfskylt alltså....

Mats skrev:
efterfordon efter bil ska så vitt jag vet itne ha LGF skylt dock
Det där är nog inte korrekt.

Är det ett långsamgående fordon så skall det naturligtvis ha en LGF-skylt.

Men kraven är, som nämnts här i tråden, att det ej får vara försett med bromsar eller fjädring.
Men det kan vara i princip hur tungt som helst (inom rimliga gränser).

KnockOnWood skrev:
Det där är nog inte korrekt.

Är det ett långsamgående fordon så skall det naturligtvis ha en LGF-skylt.

Men kraven är, som nämnts här i tråden, att det ej får vara försett med bromsar eller fjädring.
Men det kan vara i princip hur tungt som helst (inom rimliga gränser).
Nja, LGF ska det vara, det får inte ha fjädring, men bromsar får det ha. Om det finns effektiva bromsar har jag inte hittat nån viktbegränsning, men om det är obromsat får det inte väga mer än dragfordonets bruttovikt, dvs det dragfordonet väger vid dragtillfället.

Gilbert skrev:
Nja, LGF ska det vara, det får inte ha fjädring, men bromsar får det ha. Om det finns effektiva bromsar har jag inte hittat nån viktbegränsning, men om det är obromsat får det inte väga mer än dragfordonets bruttovikt, dvs det dragfordonet väger vid dragtillfället.
Du har nog rätt där, gällande vikten (vilket jag inte visste om). Citat från Transportstyrelsen om båtvagnar, men samma gäller ju vad vagnen än har för syfte:
[h=1]Båttransportvagn[/h] Båttransportvagnar kan vara av två slag: efterfordon eller släpvagn.

Om vagnen saknar fjädringsanordning mellan hjul och chassi, räknas den som efterfordon och behöver inte vara registrerad. I annat fall är det en släpvagn som ska vara registrerad.
[h=2]För alla båttransportvagnar gäller:[/h]
  • Lasten (båten) får inte sticka ut åt sidan mer än högst 20 cm.
  • Lasten (båten) får inte vara bredare än 260 cm.
  • Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 310 cm, om den i övrigt uppfyller Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:141) om färd med bred odelbar last, kap. 2, se länk i menyn till höger).
  • Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 350 cm, om den i övrigt uppfyller Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:141) om färd med bred odelbar last, kap. 2 och 3, se länk i menyn till höger. Om båten är bredare, måste man begära dispens.
  • Om vagnen saknar bromsar, får bruttovikten (vagn + last [båt]) inte överstiga dragfordonets bruttovikt.
[h=2]För en båttransportvagn som är efterfordon gäller dessutom:[/h]
  • Den högsta hastigheten är 30 km/tim.
  • Det ska finnas en godkänd LGF-skylt baktill.
  • Under mörker ska vagnen ha två röda lyktor och två röda reflexer bakåt och orange reflexanordningar åt sidorna.
  • Det är inte tillåtet att köra på motorväg eller motortrafikled.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Lasta-dra/Battransport/

jag ger mig :)

10 mil i 30......
Bil som måste väga 2500 kg....
Begränsning i bredd, det blir väl varnings fordon om det är bredare än 260 cm.....

Varför inte bygga två stugor eller skaffa en husvagn som är viktoptimerad.

Protte

prototypen skrev:
10 mil i 30......
Bil som måste väga 2500 kg....
Begränsning i bredd, det blir väl varnings fordon om det är bredare än 260 cm.....

Varför inte bygga två stugor eller skaffa en husvagn som är viktoptimerad.

Protte
Husvagn eller husbil. Så är det bara att tuta och köra :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.