29 672 läst ·
22 svar
30k läst
22 svar
Väggförvaring av hjul
Avancerade lösningar... Jag skruvade upp 4st 40mm vinkeljärn som blivit över från altanbygget. Virade lite silvertejp så de inte skaver i navhålet och till sist en stor bult genom vinkeljärnet efter att ha satt dit däcken så de inte glider av. Funkat bra i 2år nu...
kollade lite snabbt på biltemas variant och om nu det inte är dåligt svetsat så kan jag sätta tasken på att dom inte går sönder, har hängt upp betydligt tyngre saker i liknande järn på jobbet. viktigaste är ju att infästningen i vägg blir bra. expander är ju ett hett tips.
annars är ju Pelpets variant ett fint tips. fyra expandrar med maskinöron så man får en fin ring att kunna dra lämplig kedja genom som man binder ihop med shackel eller kraftig karbin hake.
skulle du sätta M12/150 har du en draghållfasthet på cirka 790Kg och en klippkraft på över 3ton vilket borde räcka till ett däck med fälg
annars är ju Pelpets variant ett fint tips. fyra expandrar med maskinöron så man får en fin ring att kunna dra lämplig kedja genom som man binder ihop med shackel eller kraftig karbin hake.
skulle du sätta M12/150 har du en draghållfasthet på cirka 790Kg och en klippkraft på över 3ton vilket borde räcka till ett däck med fälg
Att förvara dem stående är inga problem det är ju luft i dem, och det blir i stort sett samma effekt som när man har en bil stående en längre tid.
Blir de lätt deformerade så återfår de formen när man kör eftersom däcken blir varma.
Något som man ska tänka på som de flesta glömmer är att de ska förvara svalt och mörkt inte som många tror, i ett uppvärmt förråd.
Blir de lätt deformerade så återfår de formen när man kör eftersom däcken blir varma.
Något som man ska tänka på som de flesta glömmer är att de ska förvara svalt och mörkt inte som många tror, i ett uppvärmt förråd.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Har en sådan liggande om någon vill få. Skänkes mot avhämtning i Vallentuna/Bromma. Skänkes till bättre behövande då den tar inte 18" hjul.tlundberg skrev:Farsan har den här varianten i sitt garaget. Funkar bra! Du trär alltså på däcken på stången som då går genom navet på hjulet. Två däck på var sida av mittpinnen som du skruvar fast på väggen. Det är två hängare på bilden. På bilden är de ihopfällda. När de ska användas får man fälla ut dem.
[bild]
Vet tyvärr inte vad det är för märke eller modellnamn på dem.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Hämtade ner Andys hållare från vinden igår.
Upptäckte att jag har två, så det är en till som gärna vill få ny ägare. Skicka PM!
Upptäckte att jag har två, så det är en till som gärna vill få ny ägare. Skicka PM!
Klicka här för att svara