Spontan reaktion är att styrman har satsat på en redigt tjock platta :)
5m3 på 15 m2 blir ju i snitt 33 cm så jag skulle tippa på runt 2-2,5 m2 betong

Gammal tråd dock men jag är i garagebyggar tankar och funderar på om jag ska snåla o köra oisolerad platta, dubbelgarage. Tänkte värma med luftvärmepump o ingen golvvärme, man har ju småbarn o har ändå inte tid att skruva 24/7 just nu o då behöver jag inte köra med konstant värme hela tiden tänkte jag. Så frågan är om det ens är "värt" att bygga med isolerad platta, lär ju ta x antal år innan man tjänar på att ha isolerad platta om man inte ska vara i det för jämnan. Tänker på uppvärmningskostnaderna, jag är inte ovan att skruva på oisolerat garagegolv sen innan.
Tänkte göra det mesta själv då jag har en snickar svåger o snickar kompis o känner även en som gräver o även en elektriker :P

Jag skulle helt klart lägga isolering, det är inte en så stor kostnad i det hela. Vål vårt att göra det nu, då det är "lite" svårt att göra det sen. Kostnaden är ungefär 100:-/m2 per 10cm isolering.

Bygger du nytt ska du tveklöst isolera rejält. Merkostnaden är ju i princip endast för cellplasten. Att ställa i relation till den totala kostnaden för plattan, el rent av hela garaget.
Även om du inte skulle behöva ha det isolerat egentligen, så kommer du högst sannolikt att få igen pengarna när du någon gång säljer.
Ett dubbelgarage inbjuder ju till mer aktiviteter än bara parkering. :)

Jag skulle inte gjort det men det beror på hur varmt du vill ha det, jag skulle endast lagt isolering under ytterväggar och 1m ut men jag föredrar temperatur runt 15-16grader i garaget.
Har själv 100kvm och på sommaren är det svalt, även om det är stekhett ute så ligger temperaturen alltid på behagliga 16-17grader då marken kyler.
På vintern värmer istället marken så det är alltid frostfritt även om ingen värme är på.
På senare år kör jag med luftvärmepump på vintermånaderna och den drar inte många kw/dygn, kolla precis nu och sista veckan har den legat på ett snitt av 7,4kw/dag, då är den inställd på 16grader och 100kvm.stort.

Men ska du ha 21grader även i garaget så blir det givetvis annorlunda

Mikael_L
blinky skrev:
Gammal tråd dock men jag är i garagebyggar tankar och funderar på om jag ska snåla o köra oisolerad platta, dubbelgarage. Tänkte värma med luftvärmepump o ingen golvvärme, ...
Jag förutsätter att endast tänker ha garaget på låg grundvärme, typ 5-12° för att ens tänka så.

5-10 cm cellplast under kostar inte speciellt mycket i sammanhanget.

Men vad det slutligen kostar och vad det är värt beror på vad mer som behöver göras. Det är ev kantelement som det blir en del kronor i.
Men formsätter du plattan så kommer du få in kyla från sidan även om det är isolerat under.

Isolerar du plattan men struntar i golvvärme så sparar du energi vare sig du värmer upp garaget lite eller mycket, men som sagt ganska lite besparing om du bara har låg grundvärme. Men däremot blir ofta inomhusmiljön i garaget samtidigt lite bättre, betongen håller sig torrare och det är i princip ingen risk att få sån där rå betonglukt i garaget.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.