Har fått tag i ett par partier billigt virke som nu måste förvaras och för detta hade jag tänkt att bygga ett virkesförråd på ca. 6x3 meter och ca >2,5 meter högt.
Tror att enklast möjliga är bra nog och då bygga som en carport, med plåttak och plåtväggar.
Virket kommer sedan ligga sorterat på hyllplan som fästs i de stående reglarna och stående stolpar mitt i "carporten" som fästs i takstolarna.

Så... Några tips till mig för att hålla det enkelt och billigt utan att det rasar?
Bor i Västra Götaland, så det kan bli rätt blåsigt..

Färdiggjutna 500mm plintar med 2" stolpskor, 4 st på varje sida, 2 meter mellan varje bör väl räcka?
Hur gör man lämpligast med bärlina och stående reglar på denna? Hoppas kunna använda mig av reglar om 2"4-2"6. Vet att 4"4 borde vara bättre, men har inget sådant liggandes..

Tänkte använda korrugerad takplåt som utvändig väggbeklädnad på ena långsidan och kortsida, kommer inte regla upp mellan stolparna mer än kanske nån läkt att fästa i. Andra långsidan och kortsidan kommer vara öppna och täckas med presenning.
Räcker det då att fästa nån regel, typ 2"4 som hammarband upptill för att få tillräckligt med stabilitet i sidled?

Kommer ha "platt" tak med ca 10 graders lutning, tänker mig takstolar med 120 CC, bärläkt mellan dessa att fästa takplåten i?

Feel free att rätta mina fel ovan och komma med andra tips ;)
Tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.