Jag har ett uthus som det är sågspån i tak,väggar och golv,nu läcker det sågspån från taket på grund av att det spåntade viket torkat ur.Funderar på att sätta upp oljebehandlad masonite i stället för vanlig masonit för att slippa dom storleksförändringarna som vanlig masonit får vid olika vädertyper,men blir fundersam om oljebehandlad masonit inte är bra att ha i ett innertak som detta.Dessa skivor skall spikas under det vanliga taket.Byggnaden är inte uppvärmd.
Med vänlig hälsning Leif

P
Välkommen till forumet!

Jag kan inte komma på någon orsak till att inte sätta oljehärdad board i innertaket. Om du inte ska måla den, och det skulle du ju inte.

Måla vitt hade jag tänkt göra för att få det ljusare än masonitfärgen.Jag är mest rädd för att det skall bildas fukt i innertaket eftersom den oljehärdade masoniten kan vara är för tät och inte släpper igenom någon luft?

P
Målningen kan nog lösas med någon lackfärg när jag tänker efter, det finns några trådar på forumet som tar upp det.

Jag skulle inte vara orolig för fukten om du inte har väldigt mycket isolering eller plastfolie i taket. Men uthus med sågspån i tak och väggar låter inte som om det skulle vara någon fara. Jag sticker ut hakan så får vi se om något proffs blandar sig i.

Häfta fast vindduk och sen på med nån panel .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.