Hej!

Jag och Frugan går i hus byggar tankar och givetvis ska de byggas garage. De vi funderar lite på är ju att bygga graraget så "optimalt" som möjligt. Att både kunna få in två biliar i garaget samt stor förvaring och även ha carport. Då de är dyrt att gjuta platta så tänkte vi att vi ska inte göra den större än att man har plats för två bilar samt nån arbetsbänk så ca 50 kvm på detta tänkte vi oss ett loft för att ha som förråd och förvaring av typ gräsklippare. Då tomten är kraftigt lutad tror vi de ska vara möjligt att ha en dörr på baksidan och på så sätt komma in till loftet där ifrån. Till detta bygge vill vi då ha en carport utanför för att vi kommer garanterat inte vilja köra in bilarna i garaget jämt och de är säkert till och från upptaget med annat meck ;)

Är vi tokiga som har tänkt oss ett sånt här bygge eller är de nån som har lite exempel eller har erfarenheter av nått liknande och framför allt bilder?

Jag tror du kommer behöva lite mer än 50 m2 dock.

Räkna med att det går bort 2 dm på varje sida för väggar så du behöver runt 8 meter i bredd. En bil är nästan fem meter lång och så ska du kunna gå runt den så vi säger 6 meter där. Sen vill du ha minst en meter till för bänk och lite arbetsyta.
Det får jag till 8 X7,40 i minimimått.......
Sen går det alltid åt mer plats än vad man tror :)

Hej,

Här är en bild på vårt garage som inspiration. Det är 46m2 med indragen dubbelport samt en gångdörr där jag förvarar motorcyklar och förhoppningsvis snart även en liten Merca SLK. Bruksbilarna står ute i carport delen året runt med motorvärmare vid behov. Har även loftsförvaring ovan carport eftersom där inte ligger isolering. Garagedelen är nersprängd ca 80cm i berget.

Först skulle vi byggt ett större dubbelgarage men jag måste säga att detta var ett bättre lösning för oss som är lite lata...

IMG_1318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
Hörnberg
  • Laddar…
Det kan aldrig bli för stort..... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.