Problem med fukt i garage

4k läst  16 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag har ett isolerat dubbelgarage. Ytan är så stor att med en port till skulle jag få in tre bilar i bredd.

Han som byggde garaget har satt in en golvbrunn men aldrig dragit ut denna till dagvattnet då anslutningen ligger 1-2 tomter bort. Istället drog han ut ett rör som helt enkelt slutar under gräsmattan. Jag vet inte hur långt det röret är eller var det slutar. Gissar på 2 meter.

På vintern rinner smältvatten av bilarna och fyller snabbt golvbrunnen. Sedan får jag en stor vattenpöl på golvet som jag då och då med en gummiskrapa drar ut ut garaget.

Den automatiska dubbelporten sluter inte helt tätt mot golvet vilket gör att jag får isbildning mellan garageport och golv.

Fukten i garaget är ju inte bra, speciellt inte för organiska material såsom tyg, papper och trä. Likaså blir det med tiden fläckar även på de målade gipsväggarna.

På vintern har jag två kupévärmare i garaget som ser till att temperaturen ligger på ett par grader över nollan.

Vad kan jag göra åt problemet. Gärna något som inte kostar skjortan.
    Jag har ingen aning om vad som ger bästa resultat.

Jag har funderat på:
    1) Leta rätt på golvbrunnens avlopp och leda det till stenkistan dit regnvattnet från taken leds. (har ingen oljeavskiljare)
    2) Ställa in en avfuktare som leder ut sitt vatten via en slang i väggen.
    3) Skaffa en luftvärmepump för att höja temperaturen. (Vilken temperatur bör man hålla?)
    4) Öppna avluftningsventiler i garagets alla fyra hörn. (Har ingen ventil alls nu)

Redigerat 22 feb 2014 11:25
  2. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 21
    Luftvärmepump med avfuktarfunktion kan rekommenderas.

Ventilation bör inte heller vara fel.

3. J
    Medlem Nivå 1
    Något tips på en "billigare" värmepump med avfuktarfunktion?

4. C
    Medlem Nivå 3
    Billiga lvp finns på jula. Jag skulle dock köpa en separat avfuktare. Frågan är vad du vill ha för temp i garaget.

5. J
    Medlem Nivå 1
    Egentligen behöver jag inte ett "varmt" garage. För egen del räcker det med att det är över nollan. Men om det är bättre med varmare än så för att minska fuktproblemet så är det det som bestämmer vilken temperatur det ska vara.

6. chris47
    Medlem Nivå 8
    Påminner om mitt garage. Jag antar att du har isolerad platta. Låter som problemet med golvbrunnen är att smältvattnet fryser när det rinner ur garaget och det blir ispropp och därmed stopp i flödet. Är utloppet från garaget på frostsäkert djup, annars bör du anordna så du har en brunn direkt utanför garaget som vattnet kan rinna ner i. Det räcker att ha en stenkista där som du har möjlighet att rensa. I mitt fall så grävde jag bara ett hål och satta ner ett plaströr vertikalt 50 cm som slutar i grus. röret anslöt jag sen till utloppet från garaget och en rens-lucka uppåt.

Du bör absolut försöka justera porten så gummitätningen går ända ner i plattan annars finns riken att regnvatten tar sig in och ökar fuktigheten i garaget.

Ventilation är jätteviktig i garage eftersom man kör in blöta bilar. Rekommendationen är en på varje sida nertill vid porten och en eller två i nock på motsatt sida.

Generellt anser jag att man ska testa mekaniska lösningar innan man börjar fundera på avfuktare och andra energislukande lösningar.

Mvh.
    /CC

7. V
    Verktygstokig · Nivå 20
    Om du höjer tempen till 10 grader över utomhustemperaturen (eller som lägst +5) och samtidigt sätter in en tilluftsventil och frånluftsventil så kommer dina fuktproblem försvinna!

Ja givetvis kan du inte ha sjö på plattan heller.

En luftvärmepump är en ekonomisk lösning, dessutom torkar det upp snabbare eftersom luften dessutom kommer röra på sig mha den.

Någon avfuktare behövs inte.

8. J
    Medlem Nivå 1

Jag tror inte att vattnet fryser. Han som drog ut röret lät det bara sluta under gräsmattan. Visserligen är jag helt okunnig om vilket djup den ligger på, men jag tror att röret helt enkelt blir fullt då det troligen är rätt kort. Troligen ligger det på samma djup som rören från stuprännorna som går till stenkistan. Jag borde kunna ansluta till samma rör som går från stuprännorna. Ska gräva fram det i vår eller sommar.

Porten hjälper det inte att justera. Den går ned till golvet men golvet är ojämt istället. Då de gjöt bottenplattan så placerade de ett vilkeljärn precis i kanten på bottenplattan. Men samtidigt så har de gjort en svag puckel precis innanför vinkeljärnet. Just den puckeln har slitits ned av bilarnas hjul så att porten inte ligger an mot bottenplattan mer än längs korta bitar av portens underkant. Jag får väl hyra en putsmaskin och slipa ned puckeln till en jämn nivå.

Kom på att det finns en ynklig liten ventilation i handtaget på porten. Den är troligen ca 2x10cm vilket är väl litet. Jag ska försöka få till ett antal ventilationshål så snart som möjligt.

Redigerat 28 feb 2014 08:13
  9. J
    Medlem Nivå 1
    Möjligen inte. Men Jula:s luftvärmepump har avfuktningsfunktion på 22L/dygn i vilket fall.

(Kul att det finne en vectrex-intresserad här med :). Det var länge sedan jag hade en sådan
    Se även www.motalaarkadhall.se )

10. V
    Verktygstokig · Nivå 20
    Utan att veta exakt hur julas luftvärmepump är konstruerad. Men normalt så är det ingen renodlad avfuktning i en luftvärmepump. Åtminstone kan man inte kombinera den med samtidigt uppvärmning. Den fungerar som så att den kör kyla och låg fläkthastighet. Då kondenserar vattnet på konvektorn.

11. J
    Medlem Nivå 1
    Ok. Du har nog rätt om luftvärmepumpen. Jag ska kolla upp det mer innan jag går på det spåret. Jag börjar med lufthål i väggarna och senare i vår täta garagedörr och leta rör i marken.

12. pegee
    Medlem · Nivå 9
    Försök att hålla temperaturen så låg som möjligt i garaget. Bilarna mår mycket bättre då. Att köra in en blöt bil i ett varmgarage är förvisso skönt när man skall använda den. Men fukten under bilden i balkar och hålrum gör att rosten trivs alldeles utmärkt i värmen och knaprar på metallen.

13. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 21
    En kollega hade problem med fukt i garaget (golvvärme), han satte in en billig Julapump, som hade avfuktarfunktion, och kör pumpen i autoläge med lägsta värme, typ 17grader, och hans garage är torrt numer.

14. J
    Medlem · Nivå 9
    Ett garage kan dra mycket energi med +17 grader inne även om det är isolerat. Krävs väldigt mycket isolering för att det ska kunna jämföras med ett modernt hus. I längden blir det då normalt billigast att hålla runt 6-8 grader i garaget med luftluftvärmepump (med läge för underhållsvärme) plus en bra kondensavfuktare som håller fukten borta.

Redigerat 5 mar 2014 17:57
  15. J
    Medlem Nivå 1
    Julas värmepump, som är den jag eventuellt skulle tänka mig, har en frostvaktsinställning som gör att den håller 5°-7°

Taggar: fukt garage

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: