11 223 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Tak till husvagnsförvaring
Vill vara i tid för att ordna något för husvagnen under vintern. Vill inte låta det stå och snöa över den eller liknande. Jag har en plats på bakgården där det just nu är en Vedbod/Hundhus. Vill riva ner den för att bygga en plats till husvagnen.
Tanken är bara ett tak och en gles täckt vägg.
Min fråga nu är vad har jag för alternativ? Kommer inte anlita någon firma för jag måste spara in på pengar så kommer göra allt själv.
Är det carport som gäller eller finns det någon annan "form" som tillåter detta utan några bygglov eller sådant.
Med dessa nya bygglov regler finns det något där jag kan utnyttja utan att ansöka om bygglov?
Tanken är bara ett tak och en gles täckt vägg.
Min fråga nu är vad har jag för alternativ? Kommer inte anlita någon firma för jag måste spara in på pengar så kommer göra allt själv.
Är det carport som gäller eller finns det någon annan "form" som tillåter detta utan några bygglov eller sådant.
Med dessa nya bygglov regler finns det något där jag kan utnyttja utan att ansöka om bygglov?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ja något carportliknande torde det väl vara. Hur tätt du bygger beror väl lite på hur utsatt det är för väder och vind. Har du snödrev vintertid kanske det snarare liknar ett enklare kallgarage.
Du borde ju kunna använda dig av "Attefallshusen", då åtminstone en normalstor husvagn borde inrymmas under 25 m2 (ca 7x3,5m). Det blir ju ändå anmälningspliktigt och du måste få ett startbesked.
Du borde ju kunna använda dig av "Attefallshusen", då åtminstone en normalstor husvagn borde inrymmas under 25 m2 (ca 7x3,5m). Det blir ju ändå anmälningspliktigt och du måste få ett startbesked.
Jag vet inte om det stämmer men har för mig att jag läste någonstans att attefallshusen har som regel att ha samma förutsättningar som en vanlig boyta. alltså med el, vatten å värme eller hur de nu var.
Eller kan man utnyttja det för att bygga en carport?
Eller kan man utnyttja det för att bygga en carport?
Det räknas inte ihop, du får bygga en friggebod på 15 kvadratmeter (som inte får ha vatten om jag har fattat rätt) och ett komplementshus (Attefallshus) om 25 kvadrat, altså totalt 40 kvadratmeter. Nu är jag ingen expert på vilka krav som ska vara uppfyllda, men man måste skicka in en bygganmälan till kommunen och det ska vara minst 4,5 meter från granntomten, (ok med närmre om du får medgivande från grannen.)
Klicka här för att svara