2 662 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Attefallshhus maximera rätten fullt ut.
Hej
Har på tomten ett hus där det finns ett garage på 30kvm som skall rivas.
Tror ni att vi kan ansöka om att söka och uppföra ett Attefallshus genom att behålla och riva bort 5kvm av garaget?
Garaget står 1,6m från huvudbyggnad.
Sen på tomten har vi ett 15kvm figgebod. får man behålla den om man även skall ha ett Attefallshus?
Vi har även funderat att bygga ut huvudbyggnaden med tillåten kvm. Får man göra detta?
som ni ser så försöker vi nästan maximera rätten fullt ut. Går det tror ni?
mvh
Har på tomten ett hus där det finns ett garage på 30kvm som skall rivas.
Tror ni att vi kan ansöka om att söka och uppföra ett Attefallshus genom att behålla och riva bort 5kvm av garaget?
Garaget står 1,6m från huvudbyggnad.
Sen på tomten har vi ett 15kvm figgebod. får man behålla den om man även skall ha ett Attefallshus?
Vi har även funderat att bygga ut huvudbyggnaden med tillåten kvm. Får man göra detta?
som ni ser så försöker vi nästan maximera rätten fullt ut. Går det tror ni?
mvh
Ni kan kanske söka bygglov på ändrad användning av garaget. Från garage till bostadutrymme, och behålla alla 30m2.
Annars är det såvitt jag förstår bara att söka rivningslov för garaget och sen uppföra en atterfallare var ni vill, även där garaget stått.
Men kolla noga upp allt, så ni inte har rivit och sen ser några problem dyka, t.ex att bygganmälan för atterfallaren blir för dyrt eller att det kommer för nära tomtgräns osv.
Annars är det såvitt jag förstår bara att söka rivningslov för garaget och sen uppföra en atterfallare var ni vill, även där garaget stått.
Men kolla noga upp allt, så ni inte har rivit och sen ser några problem dyka, t.ex att bygganmälan för atterfallaren blir för dyrt eller att det kommer för nära tomtgräns osv.
Redigerat:
jo vi fick riva/tabort en takstol och vips har vi fått 25kvm.Mikael_L skrev:Ni kan kanske söka bygglov på ändrad användning av garaget. Från garage till bostadutrymme, och behålla alla 30m2.
Klicka här för att svara