Husägare
· Västernorrland
· 2 538 inlägg
Hej, behöver hjälp med nån som har en Hörmann port med garage portsöppnare. När garageportsexperten installerade denna port för ett antal år sedan så sa han att takhöjden är för låg för en öppnare. Har bara ca 205cm i takhöjd. Jag tänkte nu ta hur för en öppnare i taket. Han nämnde 2cm om jag inte minns helt fel. Finns det nån som kan mäta åt mig på sin?!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har för mig att det är 30mm över portens högsta punkt. Porten går ju oftast upp lite över skenan vid öppning. Dock tror jag det går att montera dem bakom porten med en långt stag (finns som tillbehör) men då behöver du en djup garage och det ser du inte ut att ha tyvärr.
Husägare
· Västernorrland
· 2 538 inlägg
Har för mig att han sa att bak skenan flyttas ned ett steg när man lägger på motor drift. 30mm om jag mäter när den är uppe? Eller vadå? Mätte nu, har ca 35mm när porten är vinkelrät mot taket. Dock verkar porten inställd så att sista sektion inte helt och håller går vinkelrätt upp. Gör inget iofs men vet att handtaget tog i taket innan jag tog bort delar av spånskiva i taket.johel572 skrev:
Mja, det jag menade vara att du bör kontrollera att ingen del av porten sticker upp högre vi öppning än vi uppfällt läge (min port sticker säkert upp 20mm ovan överkant när sektionerna vickas ner). Det beror lite på geometrin och tjockleken på porten.
Staget i bak kan behöva flyttas modifieras om du flyttar bak skenan. Detta då dragvagnen sticker ner lite grann. Men du ser ju ut att kunna flytta ner den utan problem.
Staget i bak kan behöva flyttas modifieras om du flyttar bak skenan. Detta då dragvagnen sticker ner lite grann. Men du ser ju ut att kunna flytta ner den utan problem.
Du sätter en skena i taket, tjockleken på den är cirkus 2-3 VM, säkert den han menar... Uppe på portens översta blad sätter man en hållare för staget mellan skenan och porten. Mellan underkant skena och portens översta kant i stängt läge skall det vara mellan 5 - 8 cm. Så från tak ner till port skulle jag sett till att det finns nästintill 10 cm ( 10 - 2,5+6)för att veta att det säkert fungerar............mvh
Husägare
· Västernorrland
· 2 538 inlägg
Ok.. Längs hela portens längd alltså. Så jag behöver ca 6cm mer djup över porten än jag har alltså. Räcker det att jag gör en bred skåra på en halv meter från portens slut till början + 1 meter till kanske.egge80 skrev:Du sätter en skena i taket, tjockleken på den är cirkus 2-3 VM, säkert den han menar... Uppe på portens översta blad sätter man en hållare för staget mellan skenan och porten. Mellan underkant skena och portens översta kant i stängt läge skall det vara mellan 5 - 8 cm. Så från tak ner till port skulle jag sett till att det finns nästintill 10 cm ( 10 - 2,5+6)för att veta att det säkert fungerar............mvh
Husägare
· Västernorrland
· 2 538 inlägg
Ok..bra. Behöver nog ta ur ca 45mm på takstolarna. Har nu totalt 65mm till porten om jag tar bort spånskivan 10mm samt en ca 21mm bräda som används som isolering stopp.
Husägare
· Västernorrland
· 2 538 inlägg
kollade lite snabbt. Inte riktigt utsatt med min mått tyvärr. Dock är ett min mått utsatt och det har jag. Står inte mått för installation utan Max mått
Här skulle jag vilja ha min mått utsatt
Max mått
Logga in
Skapa konto
Här skulle jag vilja ha min mått utsatt
Logga in
Skapa konto
Max mått
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Västernorrland
· 2 538 inlägg
Husägare
· Västernorrland
· 2 538 inlägg
Ok.bra då behöver jag inte göra nått ingrepp i takstolarna. Då stämmer de ca 2cm han sa vid installation som fattades i takhöjd.
Klicka här för att svara