Tänkte riva carporten och bygga ett garage istället. Har ett suteränghus och vill att delar av garaget sitter ihop med huset så man kan gå direkt från huset in i garaget. Går det? Det kommer troligt vis bli så att garagets bottenplatta kommer att ligga 30-50 cm under husets bottenplatta. Hur binder jag ihop huset och garaget?

Klart det går 30-50 cm är väl inte farligt mycket (en 21s dörr sitter högt om innertakshöjden på garaget är standard 240 men....). Höjden blir väl bara två till tre trappsteg när man går emellan.

Att tänka på är att garage ska vara brandtekniskt avskiljt från småhuset i minst EI30, dvs ett brandmotstånd som är lätt att uppnå med dubbelsidig vanlig gips och 70 mm regel/isolering. Till det kommer en branddörr med samma krav och att ventilation inte hänger ihop. http://www.isover.se/files/Isover_S...yrer_Bygg/IsoverBoken 200709/konstr_brand.pdf

Du bör också titta på detaljplanereglerna för ditt område.

I många planer så föreskrivs det att garaget skall räknas ihop med huvudbyggnadens byggnadsarea om det är ihopbyggt. Och då blir ytan i många fall för stor.

Redigerat:
Många av husen i området har garaget i anslutning till huset men saknar nog genomgång mellan hus och garage. Men min huvudfråga är hur man får en tät skarv mellan huset och garaget, hur binder man rent praktiskt ihop delarna och vad händer med dränering om garagets bottenplatta ligger lägre än husets. Huset är murat och det tänkte jag att garaget också ska vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.