Funderar på att smälla upp ett Attefallshus i ett hörn på tomten och ha för uthyrning. Tänkte göra det rätt fint med schysst kök o bad etc, och lite avskilt bakom spalje på tomten. Bor i Sthlm så vad jag hör bör man kunna hyra ut för minst 6-8k/mån. Inte kollat byggkostnad ännu men hört att man får räkna med bortåt 1msek för allt (inkl ansluta VA till huvudbyggnadens anslutning). Är den uppskattningen rimlig?

Så med nuvarande ränteläget så blir det ju en rätt bra affär på månadsbasis, MEN frågan är vad man skall tro om ifall man får tillbaka den där millen i mervärde när man säljer fastigheten i framtiden? Vad tror ni?

Villan är 200m2 på 1200m2 tomt i Sollentuna och gissningsvis värd 6-7MSEK idag.

Redigerat:
1 000 000kr låter sjukt högt för 25m²

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Din uppskattning låter inte alls rimlig. Jag skulle snarast säga hälften.

Värdeökningen är nästan omöjlig att sia om. För dig som vill hyra ut den, blir den ju värd otroligt mycket. Men det är ju inte alls säkert att du hittar en kund som vill ha hyresgäster på tomten. Jag gissar därför att värdeökningen, kan likställas med byggkostnaden. Eller så skulle jag räkna, om jag var du.

Ja jag tyckte också 1MSEK lät mycket... Det var en granne som hade kollat och det drog tydligen iväg en del Tex ville kommunen ha 70KSEK i anslutningsavgift för VA fastän skall ansluta till existerande avlopp i existerande fastighet... :-(

Men om det kostar mindre så blir ju caset ännu bättre :-)

Min undran var egentligen mest att få en känsla för hur husköpare rent generellt resonerar angående värdet av en uthyrningsdel. Det kan ju vara allt från att man tänker att det är värt lika mycket extra som intäkten kan bära i ränta, ned till att man ser det som något negativt.

En mäklare som träffar många köpare kanske skulle ha en känsla för det.

Jag skulle inte räkna med en värdeökning motsvarande byggkostnad. Som allt "extra" bygger det på att de tillvalen är attraktiva för de presumtiva köpare som går på visningar just när du bjuder ut bostaden. Generellt sett så ökar väl pool, växthus, bergvärme, schysst kök, komplementbyggnader osv värdet. Men om en försäljning är trolig i närtid skulle i varje fall inte jag våga satsa på att jag får tillbaka pengarna för bygget av ett attefallshus.

Som sagt, kostnaden låter alldeles för hög. Värdeökningen? Tror till att börja med att du breddar målgruppen när du ska sälja, och intäkten bär en hel del ränta för den som ska räkna på det. Jag drar till med att du dubblar insatsen om du hittar rätt köpare. Klockren idé för övrigt.

Max 500 lusentappar annars blir ni "blåsta" och investeringen inte så intressant. Bara att räkna baklänges hur mycket en hyresintäkt på ca 60 000kr/år(netto) skulle betala. Ex: Med ränta på säg snitt 4%, klarar dina 60000kr/år av att betala 1,5 Mkr! (före ränteavdrag). Du lär inte öka fastighetens värde med 1,5 men jag gissar på 1 Mkr. Prata med en mäkklare :)

PS. Varje månad du inte hyr ut förlorar du pengar ;)

Kanske en dum fråga, men du har inte funderat på att hyra ut via t.ex. Airbnb? Beror såklart på läget dock. Kolla vad andra i närheten tar per natt.

Absolut en intressant idé med airbnb. Lite mer jobb dock med lämna ut nycklar städa etc. Men får man mer $$ än fast hyresgäst så... Får kolla upp det.

Nyckeln kan man ju lägga i en nyckelbox utanför huset där man ändrar koden regelbundet. Och städningen borde du kunna köpa in med RUT-avdrag eftersom det är ditt hem. Då blir det hyfsat arbetsfritt.

• Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
Gäller RUT andra byggnader än huvudbyggnaden?

Man slipper också riskera att bli fast med en hyresgäst man inte vill ha.

Elektroniskt lås är ju också en variant.

Jag är nog lite på på detta också, i varje fall med förutsättningen att det är en långsiktig investering. Jag skulle hinna hyra ut en sån byggnad i minst 10 år innan något av barnen möjligen skulle vilja bo där. Känns rimligare än att köpa en lägenhet till ungarna för X antal miljoner..

Tittade på denna sida http://enkelrum.se/campaign-e25-attefallshus/ De verkar kunna lyfta något färdigt på plats för under 500 tkr. Dragning för avlopp, el, bygglov och plintgrund tillkommer.

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Jag personligen skulle inte vara intresserad av att vara hyresägare till någon så för mig skulle det nästan vara negativt (nåja, ett gästrum är ju alltid användbart).. Gäller ju att det är rätt köpare.

Ett schysst attefallshus vore ju någonting för ens gamla föräldrar, som alternativ till hemmet.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.