Jag behöver lite hjälp med dimensioneringen av en lyftbalk (IPE balk?) i garaget. Balken går inte att fästa mot något i taket eftersom den skall kunna röra sig som en travers. Tanken är att det skall sitta en åkvagn och ett kedjelyftblock i balken. för övrigt, se måttskisser i bifogad bild. Finns det någon som är duktig på det här så är jag tacksam. ipebalk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med så liten last och relativt kort spännvidd så behöver du inte någon kraftig balk.
En IPE 120 klarar jobbet med 5mm nedböjning och mångfaldig säkerhetsmarginal.

Gabbe1 skrev:
Med så liten last och relativt kort spännvidd så behöver du inte någon kraftig balk.
En IPE 120 klarar jobbet med 5mm nedböjning och mångfaldig säkerhetsmarginal.
Tack det var precis det jag ville höra.

Trådlån..... Det här är nästan vad jag vill ha med........

Jag har en spännvidd på 4600 mm och skulle gärna vilja ha 400 kg som lyftvikt. hmm vad väger en telfer för 200 kg lyftvikt och en talja med infästning. Då kanske man till och med behöver 500 kg lastvikt i beräkningen på själva balken!?

Någon som har lite hjälp att ge?? Att räkna på nedböjning skulle jag kunna ge mig in på men problemet är ju tippningen som är det som sätter dimensionen har jag förstått. Sen också hur man tänker med säkerheten iom ändamålet som telfer i en längsgående traversbana.

Det finns ju färdig balk med vagn inuti som håller för det lilla du ska lyfta.
Kan dock inte namnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.