Tandem musca cacavit
Har du tätat under rören och avloppet under diskhon? Det ska rinna ut från skåpet mot luckorna inte kunna rinna neråt och skada golv mm
Taskig fråga! Det som är installerat från början gör att det att det är svårt att åstadkomma. Framgår delvis av bilden ovan. Har förvisso tänkt på saken och ska kolla om jag kan modifiera en IKEA-lösning. Gör förmodligen ett försök, men det är så många rör som ska passera detta skydd att jag nästan redan tappat sugen....

Redigerat:
Sorry :) Ser att det ser lite knepigt ut men ta fram kirurgkniven och hoppas att du är stadig på hand.fixa det nu när du ändå verkar ha ångan uppe, hehe.

BirgitS
Så behöver även lite hjälp med argument mot frugans motvilja till förändring till det bättre.
Om ni ska renovera för att ni själva ska trivas där är det svårt att komma med åsikter för då handlar det bara om tycke och smak. Men om ni vill tänka på vad som troligen ger ett bättre försäljningspris inom ett par åt är det en annan sak men då ska ni börja med att kontakta mäklare för att veta vad som efterfrågas där ni bor.

Angående mörka kakelplattor stjäl de mycket ljus och med stigande ålder behöver man mer ljus för att inte riskera att skära sig i fingrarna etc.

Induktionshällar och -spisar kräver en nolla för att elektroniken i dem ska kunna fungera.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Tandem musca cacavit
Om ni ska renovera för att ni själva ska trivas där är det svårt att komma med åsikter för då handlar det bara om tycke och smak.
Särskilt svårt är det väl inte? Andras tycke och smak efterfrågas, och gärna från de som själva har ett liknande hus.

Angående mörka kakelplattor stjäl de mycket ljus och med stigande ålder behöver man mer ljus för att inte riskera att skära sig i fingrarna etc.
Just det! Därför uppgraderar jag bänkbelysningen. Det satt från början bara en ovan bänken vid kylen, enligt bild till vänster nedan:

Kök i före- och efterrenovering, verktyg, belysning förbättrad, renare yta, mindre rörig.

Nu utbytt till T5-lysrör ca 1000 lumen, bilden till höger. Alla nya (5 st) är samma typ, men olika längder och ljusstyrkor.

Vidare bild:

Ett modernt kök med träbänkar, vitvaror, svart mosaikkakel och fönsterklädda växter.

En uppsatt ovan diskbänk, en mellan disk och spis istället för trasig halogenarmatur. Till höger om spisen ska en till upp. På bild har jag endast satt den i skåpet. En liten hylla/fack är i vägen, så den åker troligen bort. Bänkskåpsarmaturerna på bilden ger tillsammans drygt 2600 lumen och en till vid extrabänken/skåpen ger 1000 lumen till. Plus taklampor har vi mer än 10000 lumen i köket och det lär bräcka de flesta...

Bländskydd ska fixas till och monteras.

Redigerat:
Så motståndet till förändring är egentligen en kamp om renoveringsresurser? Du får förhandla, en bastu mot ljusare kakel ;)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Din fru ändrar väl inte åsikt bara för att 10 andra tycker att mörka taklister är fula. Vad som är modernt, dvs vad de flesta vill ha, när det gäller färger mm framgår av väldigt många trådar i forumet.
https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/257786-villa-ramnemark-projektet-som-bara-vaxer.html
https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/280695-70-tals-lagenhet-som-behover-lite-glamour.html
https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/259761-vart-forsta-hus-ett-1-5-planshus-fran-76-a.html
För att ta några av de mest aktuella projekttrådarna om 70- och 80-talshus (tog med 70-tal eftersom för mig hör mörka karmar och foder hemma i 70-talets mexitegelhus).

Tandem musca cacavit
Nej, hon ändrar sig förmodligen inte för bara det, men många bäckar små?

Tack för länkarna, har läst delar av två tidigare. Lägenhetsrenoveringen är jag inte så förtjust i, för mycket svarta och mörkgråa väggar etc.

Så motståndet till förändring är egentligen en kamp om renoveringsresurser? Du får förhandla, en bastu mot ljusare kakel
Nä, det är simplare än så. Hennes prioriteringslista är: 1. Bastu, 2. Bastu, 3. Bastu, 4. Kök 5. Minsta sovrummet, och sedan knappt något annat...

Så sitter man här och väntar på köksfläkten. DHL skulle köra ut den mellan 8-10. Syns inte till. Igår när jag såg att den sänds från en grannstad hade jag hoppet att få den redan då. Nä, det tog halva dan innan den kom till terminalen. Sedan körde de förbi oss, och ankom nio timmar senare till en annan grannstad för omlastning och senare utkörning. Det går tydligen fortare att få grejor skickade ifrån t.ex. Göteborg. Har fungerat perfekt flera ggr tidigare.

Inte meningen att klaga på hur transportföretagen löser sin logistik, utan mer besvikelse över att det gick betydligt sämre när det är "akut". Lagen om alltings jävlighet?

Tillägg:
Lusläste SMS:et från DHL. De kör ut paketet först på måndag! Har aldrig hänt mig förr, utan SMS och utkörning samma dag. Fem dagar för ca 12 mils nettotransport...

Redigerat:
Tandem musca cacavit
Kom på att vi har två extraluckor från skåpen som tidigare satt ovanför kyl och frys. Konstigt nog var de inte fullhöjd på dessa i original, utan de var bara ca 1,5 m höga, i ett hus med 5 sovrum? Så vi bytte till fullhöjd senast.

Kom att tänka på att jag bygger ett specialskåp för ca 150-200 spänn. Köper två vita hyllplan som är melaminbelagda spånskivor, tjocklek 16 mm, 240 x 30 cm och snickrar ihop ett specialskåp, 40 cm bred fulldjup till vänster (28 cm) och 20 cm bred ca 10 cm djup för kryddor etc till höger. Framför det sätter jag en av de överblivna luckorna.

Har försökt visualisera det på bild nedan:

Kök med vita skåpluckor, svart kakel, stekspade, kryddor och ugn med bänkbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden är det en glipa överst, men den kommer bort. Det enda lite störande är: Springorna blir lite större än övriga pga att spishålet är lite större än 60 cm.

Sedan, ska jag sätta luckan högre än bilden visar och ha täcklisten vid fläkten istället för vidtaket? Det blir snyggare med symmetrin, men mindre praktiskt då hyllplanen åker lite uppåt.

Satte dit bänkbelysningen på extraskåpen. Den tillfälliga mikron står där den större kommer att stå.

Kök med matbord, stolar, fönster med blommor, skåp och mikro på bänkskiva.
Skapa konto

Den större mikron är tänkt att bli denna:

Vit Whirlpool mikrovågsugn modell JC 216/WH med digital display och kontrollpanel.
Skapa konto

En 30 liters vit Whirlpool JC 216/WH, med nästan allt man kan önska. Vi använder mikron betydligt oftare än ugnen, så därför vill vi ha en rejäl.

Redigerat:
BirgitS
Du kan inte få den där täcklisten för dörren att hänga på själva dörrbladet i stället för att sitta fast i skåpstommen?
Då får du både att det blir betydligt snyggare och mer plats i skåpet.

I ett kök hade vi grunda hyllor, precis så en liten kryddburk fick plats, hängande på insidan av fläktskåpets dörr. Det var praktiskt för det gick lätt att hålla ordning och hitta rätt när de inte försvann bakom varandra.

Här är samma princip: https://www.barahandtag.se/skapsinredning-ladinredning/kryddhylla-for-skap-wave/
men vi hade en gjord med tunna trälister som denna http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/forvaring1/smart-kryddhylla-pa-skapdorren/ fast inte med separata 3 hyllor där höjden anpassats för att inte krocka med skåpets hyllplan.

Redigerat:
Tandem musca cacavit
Du kan inte få den där täcklisten för dörren att hänga på själva dörrbladet i stället för att sitta fast i skåpstommen? Då får du både att det blir betydligt snyggare och mer plats i skåpet.
Det kan jag. Dock blir det inte snyggare, utan tvärtom enligt min mening. Förutsatt att det gäller den övre täcklisten. Låter jag sätta en undre täcklist, kan jag om jag vill, utnyttja hela höjden upp till tak för skåpets översta hylla. Och vice versa, en övre täcklist gör att nedersta hyllplan kan börja vid fläkten. Blir kanske konstigt?

De idéer om kryddhyllor på skåpluckorna som presenteras är väl ok, men i vårt fall sämre än att den sitter på insidan i skåpet.

Redigerat:
BirgitS
Jag menar denna täcklist:
Sedan, ska jag sätta luckan högre än bilden visar och ha täcklisten vid fläkten istället för vidtaket?
Jag tror det ser bäst ut om överkanten av infräsningen (eller vad det är) i skåpsdörrarna är i jämnhöjd. För att slippa blockera nedre delen av skåpet, vilket blir fallet om du fäster täcklisten går det antagligen att fästa den i underkant av skåpsdörren.

Naturligtvis ska kryddhyllorna hänga på insidan av skåpsdörren.

Tandem musca cacavit
Jag tror det ser bäst ut om överkanten av infräsningen (eller vad det är) i skåpsdörrarna är i jämnhöjd
Ja, överst!

...om du fäster täcklisten går det antagligen att fästa den i underkant av skåpsdörren.
Ja, kanske det. Tänkte inte på det....

Naturligtvis ska kryddhyllorna hänga på insidan av skåpsdörren.
Givetvis, men kryddhyllan i vårt fall ska sitta i skåpet.

Båda överblivna skåpluckorna är vänsterhängda, vilket blir fel i vårt kök här. Blir att flytta gångjärnen och knoppen, tror jag.

Tandem musca cacavit
Det finns ett annat alternativ också gällande området ovanför spisen. Kan höja köksfläkten och slippa täcklisten helt. Själv är jag inte så lång att det är ett problem, men för riktigt långa kan det vara det. Har en kompis som är 1,98 m så han kan få komma hit och ge synpunkter.

Dock lär det se konstigt ut med fläkten placerad högre? Dessutom måste jag göra något åt bakväggen och sätta kakel högre upp. Kanske finns det några plattor i källaren?

Är för symmetri och enlighet, så det kanske faller på det....

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
BirgitS
Det förekommer att fläktar är monterade högre upp än er, det är t ex nödvändigt när det är en gasspis och en del köksskåptillverkare har bara fläktskåp som är t ex 20 cm lägre än vanliga väggskåp. En nackdel är att en del av den ånga och det fettstänk som normalt kommer på fläktens undersida kan i stället komma på sidan av omkringliggande skåpstommar om fläkten inte suger väldigt bra.

Är man lång brukar det vara bra om fläkten är högre upp för då kommer fläkten att dölja mindre av spishällen.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.