13 895 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Jag bygger en jordkällare i en jordhög. Behöver tips och råd.
Hemma har vi länge känt att vi behöver en jordkällare. Det behöver inte vara något jättestort, utan ett lagom kryp-in där vi kan förvara potatis och annat över vintern.
På tomten har vi en gammal jordhög som har legat där länge. Troligtvis gamla schaktmassor. Ca 1,5 m hög och kanske 3-4 meter i diameter. I den har jag börjat gräva för jordkällaren. Jag gör det för hand och ser det som ett sätt att träna samtidigt.
Hur jag ska göra sen när jag grävt ut är jag dock lite osäker på. Jag ser många alternativ, och det är här jag behöver tips.
Första frågan är dränering i botten. Hur ska jag göra där? Det borde väl räcka med ett lager makadam/singel? Hur mycket?
I själva jordkällaren blir det ju inte så mycket vatten och fukt, men i trappan/gången ner till den tänkta dörren, så blir det ju liksom ett hål utanför dörren till källaren där det kan samlas regnvatten. Ska jag ha en djupare bädd där, eller till och med gjuta en avgränsning under tröskeln så att inte regnvattnet kommer in i källaren?
På en del ritningar till stora rejäla jordkällare så ska man gjuta betonggolv. Det blir ju snyggare så, men också mer jobb. Är det ett måste med gjutet golv?
Jag behåller ju själva ytterskalet av jordhögen som jag gräver mig in i. Hur tjock måste den minst vara? 20 cm? Mer? Det är hårdpackat stenig jord. Ett slit att gräva i.
Och sen har jag olika alternativ hur jag gör inne i själva jordhögen och hoppas på lite inputs i den frågan gällande för och nackdelar.
Det allra enklaste alternativet är att jag inte gör så mycket mer än fixar golvet. (Antingen gjuta eller makadam/singel.) Och sen gör jag inga väggar eller tak, utan det får vara jordhögen som skyddar, och så förvarar jag maten i slutna kärl. Typ stora plasttunnor, betongrör eller trälårar. Vad tror ni om det?
Ett annat alternativ är att jag bygger ett litet hus inne i jordhögen med leca-block. Vill man då ha ett visst utrymme mellan blocken och jordväggen? Eller ska man fylla upp så gått det går med singel, eller nåt annat? Och hur drar jag ventilationen?
Finns det nåt sätt att bygga innerväggen direkt mot jordväggen? Alltså typ spackla betong eller fogmassa direkt på jorden, alltså lite som när man kaklar?
Eller kommer nån på nån annan genialisk lösning eller nåt bra tips?
Jag är inte mycket för finlir, är ingen händig typ, och detta ska inte bli nåt praktverk. Men det ska fungera för matförvaring året runt och hålla i många år. Så ha gärna det i åtanke när ni kommer med inlägg.
På tomten har vi en gammal jordhög som har legat där länge. Troligtvis gamla schaktmassor. Ca 1,5 m hög och kanske 3-4 meter i diameter. I den har jag börjat gräva för jordkällaren. Jag gör det för hand och ser det som ett sätt att träna samtidigt.
Hur jag ska göra sen när jag grävt ut är jag dock lite osäker på. Jag ser många alternativ, och det är här jag behöver tips.
Första frågan är dränering i botten. Hur ska jag göra där? Det borde väl räcka med ett lager makadam/singel? Hur mycket?
I själva jordkällaren blir det ju inte så mycket vatten och fukt, men i trappan/gången ner till den tänkta dörren, så blir det ju liksom ett hål utanför dörren till källaren där det kan samlas regnvatten. Ska jag ha en djupare bädd där, eller till och med gjuta en avgränsning under tröskeln så att inte regnvattnet kommer in i källaren?
På en del ritningar till stora rejäla jordkällare så ska man gjuta betonggolv. Det blir ju snyggare så, men också mer jobb. Är det ett måste med gjutet golv?
Jag behåller ju själva ytterskalet av jordhögen som jag gräver mig in i. Hur tjock måste den minst vara? 20 cm? Mer? Det är hårdpackat stenig jord. Ett slit att gräva i.
Och sen har jag olika alternativ hur jag gör inne i själva jordhögen och hoppas på lite inputs i den frågan gällande för och nackdelar.
Det allra enklaste alternativet är att jag inte gör så mycket mer än fixar golvet. (Antingen gjuta eller makadam/singel.) Och sen gör jag inga väggar eller tak, utan det får vara jordhögen som skyddar, och så förvarar jag maten i slutna kärl. Typ stora plasttunnor, betongrör eller trälårar. Vad tror ni om det?
Ett annat alternativ är att jag bygger ett litet hus inne i jordhögen med leca-block. Vill man då ha ett visst utrymme mellan blocken och jordväggen? Eller ska man fylla upp så gått det går med singel, eller nåt annat? Och hur drar jag ventilationen?
Finns det nåt sätt att bygga innerväggen direkt mot jordväggen? Alltså typ spackla betong eller fogmassa direkt på jorden, alltså lite som när man kaklar?
Eller kommer nån på nån annan genialisk lösning eller nåt bra tips?
Jag är inte mycket för finlir, är ingen händig typ, och detta ska inte bli nåt praktverk. Men det ska fungera för matförvaring året runt och hålla i många år. Så ha gärna det i åtanke när ni kommer med inlägg.
Det där ser ju ut att kunna vara rent livsfarligt,
Har aldrig ens tänkt tanken på att bygga en jordkällare men hade jag gjort det så skulle jag nog grävt ett hål sen byggt någon lämplig konstruktion beroende på hur mycket pengar man vill lägga sen täckt över allt med en kulle, att handgräva sig ned i gamla schaktmassor skulle nog vara det sista jag gjorde
Har aldrig ens tänkt tanken på att bygga en jordkällare men hade jag gjort det så skulle jag nog grävt ett hål sen byggt någon lämplig konstruktion beroende på hur mycket pengar man vill lägga sen täckt över allt med en kulle, att handgräva sig ned i gamla schaktmassor skulle nog vara det sista jag gjorde
Jag hade grävt för en jordkällare bredvid befintlig jordhög. Byggt upp jordkällaren som ”ett litet hus” i exv lecablock och betong. Sen använt den jordhög du redan har på tomten att täcka över mästerverket med. Finns flera bra och gratis beskrivningar på nätet.
Nu är inte jag någon expert men om det där rasar över dig när du gräver är du död..
dom jordkällarna jag har varit inne i är uppbyggda med sten och betong som man sedan täckt över med jord..
Att bara göra en "snökoja" av jordhögen känns livsfarligt och skulle knappast fylla någon funktion eftersom det skulle vara sjukt fuktigt där nere..
Satsa på att bygg en riktig konstruktion bredvid som du sen öser din hög över för att täcka!
dom jordkällarna jag har varit inne i är uppbyggda med sten och betong som man sedan täckt över med jord..
Att bara göra en "snökoja" av jordhögen känns livsfarligt och skulle knappast fylla någon funktion eftersom det skulle vara sjukt fuktigt där nere..
Satsa på att bygg en riktig konstruktion bredvid som du sen öser din hög över för att täcka!
OK, tack. Jag fattar. Det var ett dumt projekt. Ska tänka om.
Nu har jag iofs redan hunnit gräva en bit in i högen. Om jag fortsätter ner, in och delvis igenom högen och gräver bort taket, men behåller väggarna. Då är ju rasrisken eliminerad och jag har väggarna klara. Eller?
Nu har jag iofs redan hunnit gräva en bit in i högen. Om jag fortsätter ner, in och delvis igenom högen och gräver bort taket, men behåller väggarna. Då är ju rasrisken eliminerad och jag har väggarna klara. Eller?
Taket måste vila på något mer än jordvallarna på sidorna.R Remomannen skrev:
Det kommer att bli som en simbassäng när det regnar. Du måste gräva ner någon form av avrinning lägre än golvninvån i källaren.R Remomannen skrev:I själva jordkällaren blir det ju inte så mycket vatten och fukt, men i trappan/gången ner till den tänkta dörren, så blir det ju liksom ett hål utanför dörren till källaren där det kan samlas regnvatten. Ska jag ha en djupare bädd där, eller till och med gjuta en avgränsning under tröskeln så att inte regnvattnet kommer in i källaren?
Menar du att jag måste gräva en ränna för ett rör som går ännu lägre än golvet på källaren? Och ska den mynna ut nån stenkista? På div jordkällar-ritningar har jag inte sett såna lösningar utan där verkar de ha nöjt sig med en bädd av makadam.useless skrev:
Taket måste vila på något mer än jordvallarna på sidorna.
Jo, men det är jag med på. Jag tänkte att jag gräver mig in i högen så att jag har tre väggar runt mig. Väl där så bygger jag min källare av leca-block eller annat och gjuter även ett tak och så slänger jag på jorden sen.
Det kommer att bli som en simbassäng när det regnar. Du måste gräva ner någon form av avrinning lägre än golvninvån i källaren.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Vanligtvis bygger man i en slänt eller liknande så att det inte rinner in vatten. Utifrån dina bilder ser det ut som en grop mitt på marken?R Remomannen skrev:
Men det beror på hur bra dränerad jordmånen är.
Nu när den akuta dödsrisken är avstyrd så kan det ju bli ett kul projekt. Beach 2020 lär väl vara räddad om du handgräver allt
Det är strongt. Och som sagt, du måste slänta för att det inte ska rasa i kanterna.
men. Det finns ju många bra byggtrådar om jordkällare redan. Läs några av dom? Många kikar ju också på finkas guide för att mura. https://www.finja.se/diy/bygg-en-praktisk-jordkallare-i-betong1
du fick ju tidigt förslaget att bygga jämte o sen flytta över lämpliga massor men nu kan du kanske lika gärna nyttja det du påbörjat. Dock lite svårt att se hur mkt du grävt ur.
men. Det finns ju många bra byggtrådar om jordkällare redan. Läs några av dom? Många kikar ju också på finkas guide för att mura. https://www.finja.se/diy/bygg-en-praktisk-jordkallare-i-betong1
du fick ju tidigt förslaget att bygga jämte o sen flytta över lämpliga massor men nu kan du kanske lika gärna nyttja det du påbörjat. Dock lite svårt att se hur mkt du grävt ur.
Jag tycker att jag grävt tillräckligt för att det ska vara surt att ha gjort det helt i onödan.O olofh skrev:Nu när den akuta dödsrisken är avstyrd så kan det ju bli ett kul projekt. Beach 2020 lär väl vara räddad om du handgräver alltDet är strongt. Och som sagt, du måste slänta för att det inte ska rasa i kanterna.
men. Det finns ju många bra byggtrådar om jordkällare redan. Läs några av dom? Många kikar ju också på finkas guide för att mura. [länk]
Min tanke är nu alltså att gräva min in i högen så att det blir som ett värn med tre väggar. Dessa tre väggar kommer att ha en lutning så att det inte rasar. Mitt i detta så bygger jag källaren av leca-block el dyl, och gjuter till ett tak. (Jag ska kolla i ritningar jag hittat på nätet.) Sen fyller jag över med jord över mitt bygge.
Där jordhögen ligger så lutar marken något åt vänster i bild. Jordmånen är hårdpackad jord med massor med sten i. Från pingisbollsstora upp till handbollsstora. Tufft att gräva, men min hacka har jag mycket glädje av.
Om du är osäker på om det behövs dräneras så kan du nöja dig med ett kortare rör under golvet till en brunn på utsidan.
Blir det översvämning någon enstaka gång kan du pumpa bort vattnet via brunnen och blir det ett återkommande problem så får du gräva vidare till nåt dike eller en stenkista.
Blir det översvämning någon enstaka gång kan du pumpa bort vattnet via brunnen och blir det ett återkommande problem så får du gräva vidare till nåt dike eller en stenkista.