Hej igen, fortsättning följer i mitt renoverings projekt.
I höstas hade jag en svensk byggfirma som isolerade och satte ny panel på ett gammalt hus som stått naket = de gamla klädselbräderna var bort tagna sedan fyra år. Jag för målade allt virke så det såg färdigt ut. Insidan av huset var i stort sett ur blåst, där jobbar jag nu i sakta takt med en snickarkunnig kompis som uppmärksammade mig på att luftspalten inte verkar vara rätt gjord.
Det är ett gammalt stenhuggare hus på med boyta 44 m2 med en övervåning men i dagsläget finns det endast golv i första våningen, alltså öppet till nock.
Luftspalten bör väl den snickare som klär om huset ha skyldighet att göra rätt?
Jag läger upp foton 2 på norrsidan och 2 på södersidan så hoppas jag det går att se liten springa eller ingen.
Det är också "glipor" under takstolarna som nog inte borde se ut så?
Jag fick dem att sätta upp ett insektsnät vilket de gjorde lite hastigt å lustigt. Då ja hade problem med att fåglarna flög in och drog ut isoleringen på insidan.
Ja måste veta om detta är något som jag skall begära att de åtgärdar om de gjort fel med det också =o(
Närbild på isolerad och nypanelad husvägg med takavvattning och synlig luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad väggpanel med takfot och hängränna på ett renoverat hus, synlig grund och tecken på otillräcklig luftspalt.
Skapa konto
Hus med ny panel och takstol synlig, möjlig felaktig luftspalt och hastigt monterat insektsnät under takfoten.
Skapa konto
Bild av ett hus med ny panel och takränna, solen ger skuggor på panelen, med fokus på möjliga fel i luftspalten.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.