H HansGreger skrev:
Härligt! Kul att se bilder från ett liknande projekt kommer bli kanon. Ser att du använder bredare lecasten än de jag tänkt, kommer blir stadigt och bra.

En fråga då angående gjutningen. När man fyller ned i formen, borde man då börja på en punkt och successivt hälla ned på båda sidorna av denna, hellre än att jobba bara åt ena hållet? Detta för att minska risken att den andra fronten hinner bli så fast att det skiktar sig, eller hur gjorde ni? Tänker att det ändå är ett antal timmars jobb? Hade tänkt köpa combimix grovbetong som ska fungera bra utan nån särskilt vibrering.

Förresten formen, ser att du har den kvar, är det av någon särskilt anledning?

Mvh HansG

Vi gjorde av med med ganska exakt en pall med 54 säckar grovbetong a 20kg. Blandade med vanlig betongblandare och körde 4 säckar åt gången. Började i ena hörnet och fyllde på kontinuerligt tills hela formen var fylld. Tog inte mer än 3h för 2 personer att fixa det. En som blandade och hällde ut betongen och en som fixade till ytan och fördelade ut betongen på rätt ställe så att säga. Ett tips är att blanda betongen lite lösare så den flyter ut bättre.

Gjorde inget speciellt för att vibrera ur betongen, använde bara en pinne och guggade runt det lite för att få bort dom västa bubblorna. Något direkt bärighet behövs ju egentligen inte med tanke på att det bara är ett växthus som ska på.

Att formen är kvar beror på att det var enklast att sätta snören för första lagret leca där. kommer nu ta bort den och gå över till pinnar som jag fäster i hörnen på lecsn för att kunna sätta snören och fortsätta med nästa skickt.

• Gilla
HansGreger
  • Laddar…
Ok, då förstår jag! Tack för all info. Fyll gärna på med mer info sen när du kommer till putsning! (Om ni ska göra det)

Ser att du har nån glipa i första skiftet leca, vad ska ha det till? Nyfiken

H HansGreger skrev:
Ser att du har nån glipa i första skiftet leca, vad ska ha det till? Nyfiken
Hade ingen såg att kapa blocken med, så det ska i block i alla mellanrum också

Ah tänkte det kanske var nån smart ventilationsfunktion eller något! Men som jag förstått det går de kapa med tigersåg och blad för stenmaterial. Fast det kanske är bökigt när man jobbar med lite bredare stenar?

Jag planerar att bygga ett förråd kombinerat med "ett halvt" växthus. Gjuter en platta rakt av. Det händer ingenting med en hel platta som "flyter" ovanpå matjord. Så här byggde bönderna förr i tiden och det gick utmärkt förutom att de var för snåla med både armering och tjocklek på plattan och snålade med cement..

Jag har pratat med en lektor i byggnadsteknik på Chalmers om detta - det kommer att gå utmärkt hävdade han förutom att jag antagligen blir idiotförklarad av grannarna,,,

För några år sedan byggde jag till en verkstad, svetsade ihop delar av formen och gjöt både stödmur och platta samtidigt - man måste våga titta utanför boxen ibland!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.