Måste få upp några hyllor i källaren då allt står på golvet så jag måste ta ut halva förrådet varje gång.
Står mellan att använda elfa hyllsystem som jag får för ca 1600 ink moms(jobbar på bygghandel så det blir billigare än alla andra liknande system från biltema, byggmax osv)
Eller att snickra ihop nåt eget, typ 28x70 och spillbitar från skivor. Nackdelen är att jag inte kan justera höjden senare som jag kan med elfa samt att de kommer ta plats i form av ”stolpar” på typ cc60 som kan va bökigt om man vill maximera förvaringen.
Någon som har byggt ett eget och har bild?
Förrådet är 1.3x3m så måste maximera för o få plats med allt.
Står mellan att använda elfa hyllsystem som jag får för ca 1600 ink moms(jobbar på bygghandel så det blir billigare än alla andra liknande system från biltema, byggmax osv)
Eller att snickra ihop nåt eget, typ 28x70 och spillbitar från skivor. Nackdelen är att jag inte kan justera höjden senare som jag kan med elfa samt att de kommer ta plats i form av ”stolpar” på typ cc60 som kan va bökigt om man vill maximera förvaringen.
Någon som har byggt ett eget och har bild?
Förrådet är 1.3x3m så måste maximera för o få plats med allt.
Blir nog att ta en liten tur till jula ikv. Tycker priset var väldigt bra med tanke på att man kan ställa 175kg per hyllplan och finns Hörndel för 350kr. Bra för framtida garage.
Sen komplettera med transparenta lådor!
Sen komplettera med transparenta lådor!
Elfa (bärlist) är i mina ögon oöverträffat. Inget organiskt (trä) mot golv eller vägg, full flexibilitet och inte minst fria golv. Lätt att hålla rent, inget mer ligga på knä med ficklampa och koben för att få fram den där skruven som studsade in under hyllan.
Har en sån där jula-hörnhylla, tunn plåt och papp-bottnar. Men ändå förvånansvärt stabilt när den väl sitter ihop, när man börjar montera är man väldigt skeptisk till de sladdriga plåtarna... Klara nog ingen fukt dock mtp hyllbottnarna.
Använder själv diverse smartstore-lådor men om varje kubikcentimeter är intressant kan jag tycka man förlorar lite plats på alla lådor där man inte har vinkelräta sidoväggar. Då ska man kanske försöka hitta något som inte är stapelbart i varandra så att säga.
Nackdelen är då att utbudet minskar till en bråkdel och man kanske inte hittar rätt kombinationer för optimal förvaring ändå.
Använder själv diverse smartstore-lådor men om varje kubikcentimeter är intressant kan jag tycka man förlorar lite plats på alla lådor där man inte har vinkelräta sidoväggar. Då ska man kanske försöka hitta något som inte är stapelbart i varandra så att säga.
Nackdelen är då att utbudet minskar till en bråkdel och man kanske inte hittar rätt kombinationer för optimal förvaring ändå.
Håller med om att det blir lite luft runt smartstorelådorna. Dom kunde gott få vara raka i sidorna och utan utskjutande kant på långsidorna.
Men.....vi har just tömt 45kvm med kaos och 18års hamstrande av prylar och utan dessa lådor skulle vi begått kollektivt självmord efter de senaste två veckornas röjande, så min röst faller ändå på dessa lådor (eller andra med samma funktion).
Men.....vi har just tömt 45kvm med kaos och 18års hamstrande av prylar och utan dessa lådor skulle vi begått kollektivt självmord efter de senaste två veckornas röjande, så min röst faller ändå på dessa lådor (eller andra med samma funktion).
Jag har den här från Biltema och är klart nöjd. Kör flyttkartonger på de två nedre planen och Smartstore och annat i högre höjd. Högst upp under tak förvarar jag sommar- eller vinterhjul (17-tummare sticker ut lite men gör inte då det är så högt upp). Såklart förankrat hyllan i vägg på ett par ställen.
https://www.biltema.se/bygg/forvaringshyllor/fristaende-hyllor/forvaringshylla-2000034674
https://www.biltema.se/bygg/forvaringshyllor/fristaende-hyllor/forvaringshylla-2000034674
Ska börja med elfa längst in, dvs 120 brett. Ställer flyttkartonger på golvet och sen ett 60 hyllplan och sedan 3st 50 hyllplan över de. Få komplettera imorgon om de inte räcker. Blir o köpa ett gäng transparenta lådor på biltema också utan lock till o börja med. Kanske ett gäng med låsbara lock på rusta också men de kostar en slant..
Stort tack för detta tips!nikasp skrev:
Jag har den här från Biltema och är klart nöjd. Kör flyttkartonger på de två nedre planen och Smartstore och annat i högre höjd. Högst upp under tak förvarar jag sommar- eller vinterhjul (17-tummare sticker ut lite men gör inte då det är så högt upp). Såklart förankrat hyllan i vägg på ett par ställen.
[länk]
Perfekt för flyttkartonger (rätt djup och rätt bredd för fyra per plan) och bra stabilitet när man förankrat. Köpte även en smalare och grundare hylla 80x30x180 som passade kanon ihop med ovan hylla.
Klicka här för att svara