Vi har ett trädgårdsförråd som är byggt av korrugerad plåt och plast på baksidan av huset och det är anskrämligt fult. Detta vill jag bygga om och samtidigt passa på att göra det lite större och bygga bastu. I dagsläget är det helt oisolerat och byggt delvis mot berget vilket gör att vatten letar sig in längs med bergväggen om det regnar mycket. Det är inga stora mängder men det blir ändå hyffsat fuktigt. Nuvarande konstruktion är ordentligt ventilerad eftersom det inte är tätt varken upptill eller nertill men när jag bygger nytt skulle jag vilja få det hyggligt tätt för att undvika att råttor springer in och för att löv och annan smuts skall hållas på utsidan. Dessutom tänker jag att det skall bli en träpanel istället för plåt. Att täta berget gissar jag är svårt då det är en del sprickor så viss fukt kommer alltså ta sig in. Men det kanske inte är omöjligt?
Hur skall fukten hanteras om jag vill ha en tät tillbyggnad? Räcker det med t.ex. en avlång golvbrunn längs med berget så att vatten rinner bort om det skulle ösregna och tränga in eller blir luftfuktigheten i sig ett problem och hur hanterar man då den bäst?
Nästa fråga jag ställer mig är om jag skall låta berget komma in även i bastudelen för att på så vis skapa en naturnära upplevelse när man bastar. Det kommer förstås bli dyrare och ta längre tid att värma upp bastun om berget som är oisolerat tittar fram i väggen men hur mycket rör det sig om tro?
Även här i bastudelen är såklart frågan om fukt aktuell. Golvet i bastun får gärna vara något annat än ett iskallt stengolv som det är i nuvarande förråd men det kanske räcker att lägga trätrall och gjuta en kanal vid bergväggen för att skydda trallen och hålla borta vatten?
Alternativt byggs bastun fristående från berget med bättre energiegenskaper men inte lika "häftig". Fuktfrågan i förrådsdelen kvarstår dock.
Idéer och tankar är välkomna!
Bilder på hur det ser ut idag och var bastun är tänkt att hamna.
Hur skall fukten hanteras om jag vill ha en tät tillbyggnad? Räcker det med t.ex. en avlång golvbrunn längs med berget så att vatten rinner bort om det skulle ösregna och tränga in eller blir luftfuktigheten i sig ett problem och hur hanterar man då den bäst?
Nästa fråga jag ställer mig är om jag skall låta berget komma in även i bastudelen för att på så vis skapa en naturnära upplevelse när man bastar. Det kommer förstås bli dyrare och ta längre tid att värma upp bastun om berget som är oisolerat tittar fram i väggen men hur mycket rör det sig om tro?
Även här i bastudelen är såklart frågan om fukt aktuell. Golvet i bastun får gärna vara något annat än ett iskallt stengolv som det är i nuvarande förråd men det kanske räcker att lägga trätrall och gjuta en kanal vid bergväggen för att skydda trallen och hålla borta vatten?
Alternativt byggs bastun fristående från berget med bättre energiegenskaper men inte lika "häftig". Fuktfrågan i förrådsdelen kvarstår dock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Nu blir det killgissningar , väggen mot berget måste bli tät .P På Fritiden skrev:Vi har ett trädgårdsförråd som är byggt av korrugerad plåt och plast på baksidan av huset och det är anskrämligt fult. Detta vill jag bygga om och samtidigt passa på att göra det lite större och bygga bastu. I dagsläget är det helt oisolerat och byggt delvis mot berget vilket gör att vatten letar sig in längs med bergväggen om det regnar mycket. Det är inga stora mängder men det blir ändå hyffsat fuktigt. Nuvarande konstruktion är ordentligt ventilerad eftersom det inte är tätt varken upptill eller nertill men när jag bygger nytt skulle jag vilja få det hyggligt tätt för att undvika att råttor springer in och för att löv och annan smuts skall hållas på utsidan. Dessutom tänker jag att det skall bli en träpanel istället för plåt. Att täta berget gissar jag är svårt då det är en del sprickor så viss fukt kommer alltså ta sig in. Men det kanske inte är omöjligt?
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Om det funkar att gjuta med betong mot berget och få det tätt vet jag ej , kanske om man efter gjutning använder asfaltslim mellan betong / berg för att täta mot fukt / väta .
Väta + vinter är rätt så destruktivt.
Att få det helt tätt är nog... utmanande. Givetvis kan man ju göra så gott det går och kanske hindra att det "rinner" in men jag tror det kommer vara hyggligt fuktigt ändå för det kommer ju vara ett kallförråd oavsett.Tomture61 skrev:
Vad finns det för alternativ om det fortsatt kommer in fukt utmed berget?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Spränga bort bergknallen .P På Fritiden skrev:
Inte aktuellt. Då bygger jag hellre "normalt" med riktig vägg och lämnar distans till berget.Tomture61 skrev:
Om man skulle sätta in mekanisk ventilation, typ paxfläkt, skulle det räcka för att ventilera ut fukt om vi förutsätter att jag får det såpass tätt att det alltså inte "rinner" in vatten men att jag ändå har kvar bergväggen som innebär att viss markfukt ändå letar sig in.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Frågan är hur mkt vatten/fukt som kommer att komma in via berget?
Det är omöjligt att veta.
Det enda säkra är att det inte rimligtvis kan bli mer än idag, men högst sannolikt blir det mindre.
Har du tur och det inte är några nämnvärda djupa sprickor i berget så borde det gå att få hyfsat tätt genom att mura/gjuta en sockel. På utsidan bör det utformas en ränna mellan berg och sockel så att inget vatten blir stående mot muren/förrådet utan kan rinna undan åt sidan.
Ett sätt är att bygga förrådet och avvakta en vinter för att se hur tätt det blir. Rinner det in vatten, och det förefaller hopplöst att försöka täta, så är golvbrunn/ränna ett starkt alternativ. Beroende på hur förrådet ska nyttjas så kanske det är ett alternativ att bara låta det vara makadam i en ränna mellan golv och berg? Det fyllda makadamdiket leder vattnet ut åt sidan.
Om det blir så tätt att det inte rinner in, men kanske bara lite fuktigt så bör ventilation räcka. Om det med tiden skulle visa sig att naturlig ventilation inte är fullt tillräckligt så går det fint att förstärka med fläkt.
Ett annat alternativ är att göra en råare förrådsdel mot berget, och ha en inre mellanvägg.
Trä är trevligt, men försök att hålla det ca 30 cm upp från berget för att undvika fuktskador/röta.
Tror inte att bergknallen påverkar bastun nämnvärt. Energimässigt får det nog bara betydelse om ni tänker basta ofta, mer eller mindre dagligen. Tror också att trätrall på golvet fungerar utmärkt (tillräckligt bra).
Det är omöjligt att veta.
Det enda säkra är att det inte rimligtvis kan bli mer än idag, men högst sannolikt blir det mindre.
Har du tur och det inte är några nämnvärda djupa sprickor i berget så borde det gå att få hyfsat tätt genom att mura/gjuta en sockel. På utsidan bör det utformas en ränna mellan berg och sockel så att inget vatten blir stående mot muren/förrådet utan kan rinna undan åt sidan.
Ett sätt är att bygga förrådet och avvakta en vinter för att se hur tätt det blir. Rinner det in vatten, och det förefaller hopplöst att försöka täta, så är golvbrunn/ränna ett starkt alternativ. Beroende på hur förrådet ska nyttjas så kanske det är ett alternativ att bara låta det vara makadam i en ränna mellan golv och berg? Det fyllda makadamdiket leder vattnet ut åt sidan.
Om det blir så tätt att det inte rinner in, men kanske bara lite fuktigt så bör ventilation räcka. Om det med tiden skulle visa sig att naturlig ventilation inte är fullt tillräckligt så går det fint att förstärka med fläkt.
Ett annat alternativ är att göra en råare förrådsdel mot berget, och ha en inre mellanvägg.
Trä är trevligt, men försök att hålla det ca 30 cm upp från berget för att undvika fuktskador/röta.
Tror inte att bergknallen påverkar bastun nämnvärt. Energimässigt får det nog bara betydelse om ni tänker basta ofta, mer eller mindre dagligen. Tror också att trätrall på golvet fungerar utmärkt (tillräckligt bra).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden