9 004 läst ·
16 svar
9k läst
16 svar
Köpa hus med höga radonvärden?
Nej men du får även nyare rapporter, och sen är ingen radonrapport helt hundra iom det kan vara väldigt lokala skillnader men det ger ett hum hur det ser ut i området och därefter kan man få uppfattning om risk, bättre än inget när man tittar på objekt som inte har gjorts någon radonmätning påM mxjolle skrev:En tio år gammal mättapport skulle jag inte lita ett dugg på. Den är out of date. Kostnaden för att mäta är en spottstyver i sammanhanget.
Som referens, enplansvilla med inredd källare och markradon. Mätt med puckar både på entréplan och källare.
Årsmedel, 850bq, installerade radonsug av firma, kostnad isch 14k tror jag efter bidrag. Årsmedel 100bq.
Jag hade själv varit mer orolig för blåbetong. Markradon är oftast enklare och billigare att få till en lösning för.
Att FTX skulle lösa alla radonbekymmer är en myt. Har man markradon så kan en FTX till och med dra in mer radon i bostaden.
Edit, höga radon värden brukar indikera på att det handlar om just markradon.
Vårt hus står på grund där det inte förekommer markradon annat än i låga nivåer , det är lägre nivå i källaren (vilket vi tyckte var lite märkligt iom betong där med men troligen beror det på att man hade lite mer tur i vilken grushög man fiskade upp materialet till de lassen när det begav sig ) och nyare hus runtom har inget problem med radon, men vist finns det absolut en risk att det kan vara markradon just under vårat hus det går inte komma ifrån, men sannolikheterna är ju inte så stora.
Oron kring blåbetongen för mig är om bättra på ventilation inte löser det för då blir det lite jobbigt , finns radontappeter osv men att de hjälper är omtvistat minst sagt vad jag förstår , men då faller jag tillbaka på att vi redan sagt att vi känner vi kan leva med det som det är,
Stora frågan blir sen om vi ska gå på FTX eller bara F system, iom bergvärme är uppvärmnigen ganska billig , men det får bli en senare fråga känner jag, lite synd mätningen gjordes på fel tidpunkt men de hade mätt i samband med besiktning inför försäljning och inte för radon ,
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Översyn av dränering - Första husköpare
Grund & Markarbeten -
Köpa besiktat hus med riskkonstruktion? (Golv)
Grund & Markarbeten -
Rita attefallshuset eller köpa färdigt
Frågor och svar om arkitektur -
Köpare av mitt hus reklamerar fel
Köpa & Sälja hus -
Beaktar ni 'privacy' när ni söker köpa radhus, som budgivare äger?
Köpa & Sälja hus