Byggahus.se

Riva byggnader utan rivningslov

1. S
    Husägare · 6 inlägg

Shakalaka

Husägare
    På min nyinköpta tomt finns diverse skjul och mindre byggnader vilka alla är i dåligt skick. Av vad mäklaren sa, ska det endast finnas ett bygglov och detta är för en 1.5-plans byggnad på totalt 25 m2. Jag skulle nu vilja riva allt och sedan bygga ett garage där ett av skjulen är placerade idag. Har förstått att det kan vara ganska kostsamt med bygg- och rivningslov men även med det vite som man kan få betala om man ej följer reglerna. Det jag undrar är om det finns något smidigt sätt att minimera kostnaderna. Skulle man kunna skylla på att byggnaden med bygglov föll i någon storm om det är så att man blir ifrågasatt?

2. E
    Medlem · 16 inlägg

erwinen

Medlem
    Jag skulle börja med att kolla om byggnaderna finns på tjänsten https://minkarta.lantmateriet.se/. Finns de inte skulle jag gissa att ingen kommer unna säga något om du river dem. Men jag gissar som sagt bara :thinking:

Men det kanske går att hävda att de blåst ner, jag har ingen aning vad som gäller i händelse av ”naturkatastrofer”.

3. B
    Medlem · Stockholms län · 18 691 inlägg

BirgitS

Medlem
    Kommunen har flygfoton som de kan jämföra med också.

4. E
    Medlem · 16 inlägg

erwinen

Medlem
    Min tanke var att om byggnaderna inte är utritade finns det inga bygglov för de. Men gamla byggnader kanske inte får rivas trots det?

5. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 056 inlägg

Immobil

Medlem
    En av mina grannar hade samma problem. Han rev en vägg i taget, byggde upp en ny på samma plats fast lite längre. Fortsatte så på alla sidorna, sedan hade han en helt ny byggnad på samma plats. Det var för 25 år sedan och ännu har ingen reagerat. :cool:

6. S
    Husägare · 6 inlägg

Shakalaka

Husägare
    Jag har varit i kontakt med byggnadsnämnden och det enda som finns dokumenterat hos kommunen är boningshuset. På lantmäteriets hemsida är dock ett par av skjulen utmarkerade. Vad hade ni dragit för slutsats från detta? Finns det därmed inga bygglov och det bör därför vara fritt för mig att riva?

7. H
    Medlem · Stockholm · 379 inlägg

Huzzbutt

Medlem

Du har inget bygglov att bygga upp nytt då heller.

• Laddar…
  8. B
    Medlem · Stockholms län · 18 691 inlägg

BirgitS

Medlem
    Det skulle jag inte lita på utan jag skulle ju höra med kommunen vad de tycker. Som sagt blir det någon anmälan från en sur granne eller en utredning av något annat skäl så har kommunen tillgång till lantmäteriets uppgifter och flygfoton.

9. O
    Medlem · Stockholm · 515 inlägg

olotor

Medlem
    Kartan som refereras till ovan verkar inaktuell. Granntomten styckades av för fem år sedan och där byggdes ett tvåplanshus. Det är inte med.
    Vi byggde till vårt fritidshus (Attefall 15 kvm), finns inte heller med.

10. P
    Medlem · Västerås · 1 072 inlägg

Plutus

Medlem
    Om det är utanför detaljplanerat område så kan de vara komplementhus som inte behöver bygglov, de borde rimligen kunna rivas utan rivningslov också.

11. M
    Medlem · 1 636 inlägg
    Fick du inget svar från kommunen om det krävs rivningslov/rivningsanmälan när du kontaktade dem?

Redigerat 4 mar 17:41
  12. M
    Medlem · 1 636 inlägg
    Du kan ansöka om ”Rivning av befintliga byggnader och bygglov för ersättningsbyggnad” i ett ärende. Då håller du nere administrationskostnaden i jämförelse med om du söker ”Rivningslov” och Bygglov” i två ansökningar. Planerar du att riva den byggnad som är på 25 kvm och har lov också? Är det en bostad?

Byggnadsnämnden har hört alla bortförklaringar när det gäller diverse olovliga åtgärder, så det med ikullblåsning fungerar nog endast om det varit en storm av Gudruns dignitet. :)

13. B
    Medlem · Västra Götaland · 1 925 inlägg

Boan

Medlem

Vår tvättstuga byggdes till 2004 och med bygglov osv. Men den är så INTE med på lantmäteriets karta ;-)

14. E
    Medlem · 16 inlägg

erwinen

Medlem
    Där föll min teori platt. Märkligt att de inte uppdaterar mått osv när alla papper fylla i och trots allt ska betalas för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.