Vi har en gammal garageport, förmodligen 60 år gammal som numera leder in i pannrummet. Utanför garageporten finns en carport.

Jag ser några nackdelar med att ha den gamla garageporten:
- smidig väg in för inbrottstjuvar
- det drar kallt på vintern
- draget in genom garageportens springor gör att självdraget genom huset funkar sämre

Vad brukar man göra åt en sån här garageport? Är det värt att ta bort den och mura igen öppningen?

Jag skulle absolut vilja ta bort den. Men det krävs sannolikt bygglov, vilket kostar pengar.

Regla och isolera på insidan av dörren och kapa ur ett dörrhål där handtaget till garagedörren sitter, dvs behåll utsidan men isolera insidan och montera en gångdörr osynligt.

Vad är det för typ av port?

V Vante skrev:
Vad är det för typ av port?
En gammal garageport av metall i ett stycke som man kan putta upp för några skenor. Jag vet inte mer om den. Vi har ingen nyckel till den.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Regla och isolera på insidan av dörren och kapa ur ett dörrhål där handtaget till garagedörren sitter, dvs behåll utsidan men isolera insidan och montera en gångdörr osynligt.
Tack! Det låter som en bra lösning att behålla utsidan som den är. Bra idé!

Men jag är osäker på vad du menar med att montera en gångdörr osynligt. Menar du kanske att montera gångjärn för att man ska kunna öppna upp från insidan mot garagedörren? I så fall, varför vill man kunna det?

K köpthusvadnu skrev:
Tack! Det låter som en bra lösning att behålla utsidan som den är. Bra idé!

Men jag är osäker på vad du menar med att montera en gångdörr osynligt. Menar du kanske att montera gångjärn för att man ska kunna öppna upp från insidan mot garagedörren? I så fall, varför vill man kunna det?
Tänkte att du ville ha en dörr någonstans, så varför inte på samma ställe som den gamla fast i vanligt dörrformat.
Annars spika igen den bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.