Byggahus.se

Dyrare hus med nya energikrav

1. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 904 inlägg

useless

Lök.
    Nej, den hade legat i skogen och varit en viktig biotop. :rolleyes:

2. A
    Medlem · Skåne · 2 304 inlägg

Atom

Medlem
    Vet ni någon länk där man förklarar saken så att vem som helst förstår?

3. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 1 535 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Det enda man kan hitta är vad som gäller. Att lyckas hitta någon förklaring eller vad för slags resonemang som ligger bakom kan man nog glömma.

Men som jag har förstått så räknas råenergin i veden. Hur mycket av den som hamnar som värme i radiatorsystemet.
    Det jämförs, inte rakt av men ändå. Mot den el som via värmepump omvandlas till värme.

Men samtidigt så är förlusterna betydligt högre i ett fjärrvärmenät med alla dess rör.
    Som inte sällan eldar importerade sopor fulla med tungmetaller och andra gifter.

• Laddar…
  4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 737 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Finns det någon jämförelse mellan förlusterna i fjärrvärmenät mot om man hade konverterat till el som sedan driver värmepump i husen?

5. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 2 837 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Det gör det
    Vad ska man jämföra? co2 eller primärenergi eller något annat?

6. Huddingebo

Huddingebo

Medlem
    Eftersom det knappast är ett alternativ för de flesta att omvandla veden/träna till el genom en turbin så tycker jag att man bör jämföra de totala förlusterna från råenergi till värme i huset via värmeverket och alla rör med att elda i en modern vedpanna hemma.
    De har ca 90% verkningsgrad. Spillvärmen hamnar dessutom sällan på fel ställe.

Men vad jag mins så gynnar man de som köper värmen via fjärrvärmeverket. Rätta mig om jag ha fel.

7. larsbj

larsbj

Byggnadsvårdare
    Energikraven på nybygge är samma för fjärrvärme, ved, pellets. Vad gäller använd energi i huset.

• Laddar…
  8. larsbj

larsbj

Byggnadsvårdare
    Fjärrvärmen har en verkningsgrad på nära 110% sen är förlusterna ca 5-10 %, den höga verkningsgraden uppnås med rökgaskondesering som tar hand om vattenånga i röken som kondenserad mot returvattnet från fjärrvärmenätet som därmed förvärms.
    Att det blir över 100% verkningsgrad beror på att när energiinnehållet i biobränsle anges är förångningsentalpin borträknad.

Så i områden där fjärrvärme finns är det bästa sättet att värma huset, annars är ved/pellets det.

9. Huddingebo

Huddingebo

Medlem
    Toppen!
    Det låter ju rättvist då! Har du koll på hur många w/kvm/år man får göra av med vid nybygge för detta alternativ?
    Samt för eluppvärmning?
    Det var ett tag sedan jag hade bra koll på detta och det har nog hänt en del..

En vän kör träflis och flisade grovsopor till ett värmeverk 2mil från där jag bor och det påstås att förlusterna delar av året är upp till 50%.

10. H
    Medlem · Västerbotten · 3 285 inlägg

Husqvarna220Ac

Medlem
    Oftast så är det husägaren som skulle behöva energikrav, ej huset! Vi byggde nytt 2011, välisolerat hus 1.3/4 tak på 148kvm, Nibe 750, garage och förråd, vi ligger långt under BBR kraven, Trots att Nibe 750 är stor del elpanna vintertid, total inköpt energi 8500kwh, sen tillkom solceller som sänker detta till 500kwh/år.

Folk har nollkoll på energi, en sådan person kan sänka det bästa huset, tillbaka till 60-talet, vet många ex på just detta, van att bo i lgh, där tomten skottar sig själv, varmvattnet flödar, vädrar i -25, bekanta byggde nytt nyckelfärdigt hus, och kom direkt från lgh, varmvattnet tar slut varje morgon och kväll, 70gr/220liter, ändå inställt värmepump med Max produktion på Vv, Nibe 750.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.