Konstigt att dom fortsätter betala hyran till den skojaren?

Fadai
De borde gå med i Hyresgästföreningen direkt! De har jurister som kan hjälpa. Låter som att det borde tvångsförvaltas och rustas upp.

Fadai Fadai skrev:
De borde gå med i Hyresgästföreningen direkt! De har jurister som kan hjälpa. Låter som att det borde tvångsförvaltas och rustas upp.
Hyresgästföreningen har ju som facket en karenstid för att använda jurister. För att man just ska undvika att gå med först när man behöver hjälp :D

Grundbiten här är väl inte status på lägenheterna utan att det inte borde vara lägenheter alls där.
Svartbyggen som borde rivas.

Man kan ju deponera hyran istället för att fortsätta göda lurendrejaren. Så länge han får betalt så lär inget hända... Iallafall inte innan kommunens kvarnar har malt färdigt.

Fadai
Appendix Appendix skrev:
Hyresgästföreningen har ju som facket en karenstid för att använda jurister. För att man just ska undvika att gå med först när man behöver hjälp :D
Det visste jag inte. När jag behövde deras hjälp för en del år sedan var jag ny medlem och de ställde upp 100%.

Appendix Appendix skrev:
Grundbiten här är väl inte status på lägenheterna utan att det inte borde vara lägenheter alls där.
Svartbyggen som borde rivas.
I ett av fallen är det en lägenhet som finns ovanför en butik byggd 1947 och på den tiden byggdes alltid tlllhörande lägenheter när man byggde butikslokaler mm så det finns säkert bygglov.

Som jag fattar det så finns det flera lägenheter där trots att det i kommunens handlingar bara ska vara en?
Men jag brukar ju missuppfatta saker...

Kruxet med att kommunen beslutar om förbud för bostäder genom bygg- eller miljölagar är att det upphäver hyreskontrakten, hyresgästerna hamnar på gatan. Samtidigt kan kommunen också begära tvångsförvaltning.

T Telefu skrev:
Kruxet med att kommunen beslutar om förbud för bostäder genom bygg- eller miljölagar är att det upphäver hyreskontrakten, hyresgästerna hamnar på gatan. Samtidigt kan kommunen också begära tvångsförvaltning.
Där är ju en grundproblematik

Hyresgästerna har tagit det kontrakt de fick tag på. Hyresvärden hade antagligen inte rätt att hyra ut lokalen som bostäder.
När myndigheter sen ställer krav på hyresvärden så är deras fokus främst att lagar och förordningar ska följas. Primärt att lokalerna inte ska ha hyresgäster tills problemen är åtgärdade.

Vilket leder till att hyresgästerna blir utan bostad.
Och i framtiden anmäler färre hyresgäster i skithus att de har problem då de då blir satta på gatan.

Dessa problem har funnits förr men är nu ännu mer omfattande i och med att vi har en stor grupp människor som hade boende genom myndigheter/migrationsverk men som nu förväntas ordna sitt egna boende.
Det är ju inte de som har en god ekonomi och starkt skyddsnät som hamnar i dessa lägenheter.

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.