Byggahus.se

60 000 kr efter fel av besiktningsman

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Svara
  2. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Intressant fall, kanske kan någon få tag på hela beslutet från ARN. Här är det ju rätt ofta trådar om dolda fel och liknande. Det är rätt svårt att få ut något från besiktningsbolag, de brukar vara bra på att skydda sig själva så här måste funnits starka skäl. Sen blev det nog ändå en besvikelse för köparen som bara fick ut en bråkdel av åtgärdskostnderna. ARN har enligt artikeln inte beskrivit hur man kommit till ersättningsbeloppet, men det ger ändå en indikation av vilken nivå man kan få ersättning för vid fel.

• Svara
  3. H
    Medlem · Nivå 8
    Fortfarande bara en rekommendation av ARN att betala, inget krav.
    Hade varit spännande att få se en rättslig dom.

• Laddar…
    • Svara
  4. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Det stämmer, men troligen följer ett seriöst besiktningsbolag ett utslag i ARN. Gissar att denna hantering är billigare än en rättslig dom, men det kan ju hända att ena sidan drar frågan vidare, ingendera parten är väl nöjd med utslaget

• Svara
  5. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Jag kan tänka mig att ARN anser att huset efter åtgärden har en högre standard och är mer värd än innan. För även om sprickorna inte skulle vara allvarliga, fanns de fortfarande där. Golvet som behövdes flyttspacklas var säkert också lite ojämn innan köpet. Och byter man ut slitna ytskikt mot nya, gör det också skillnad på husets värde.

Men det är såklart bara min gissning utan att veta något om ärendet.

• Laddar…
    • Svara
  6. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Det är nog en klok gissning. Köparen kan inte få ut hela åtgärdskostnaden då huset ju efter åtgärderna är i bättre skick med följande ökat värde. Sedan är det en avvägning var man ska lägga ersättningen, i detta fall blev det väl ca 20 procent. Det kan väl troligen indikera att de delar som åtgärdades var äldre och kanske slitna.

• Laddar…
    • Svara
  7. lärjungen
    Medlem · Nivå 8
    Finns det nån statistik på hur många firmor som följer ARNs rekommendationer egentligen? Har fått för mig att det är ungefär lika troligt som att grisar flyger. Svarta listan här på byggahus (med firmor som inte följt ARNs rekommendationer) omfattar ju snart alla service- och hantverksföretag i hela Svea rike.

ARN känns som en försynt farbror som lite tafatt viskar små förslag I förövarens snäckformade öron.

• Svara
  8. D
    Besserwisser · Nivå 21
    De flesta firmor följer utslaget. Det är ingen bra reklam att hamna på svartalistan.

• Svara
  9. lärjungen
    Medlem · Nivå 8
    Finns det statistik på det? Dvs att "de flesta firmor" följer ARN? Jag säger inte att du har fel, men eftersom svarta listan består av nära 3000 firmor är det långt ifrån alla som fogar sig efter farbror Arne.

• Svara
  10. lärjungen
    Medlem · Nivå 8
    Ok, på ARNs hemsida hävdar man att totalt 79% rättade sig efter deras beslut. Det får ju anses som rätt bra ändå.

• Svara